werken

Flavus
Topic Starter
Berichten: 4

werken

#1 , 02 dec 2010 16:18

betreft: appartementsgebouw met 6 appartementen, 2 studio's, 3 garages onder het gebouw + 5 garages (zonder elektriciteit) in een aparte blok.

Een mede-eigenaar wil een elektriciteitsleiding leggen van in de gemeenschappelijke kelder, waar de meters staan, naar zijn garage in de aparte blok. Daarvoor moet hij door de tuin, door een haag + asfalt.

De syndicus heeft hem toestemming verleend. Twee andere mede-eigenaars willen ervan profiteren om hem ook hun garage (in aparte blok) van elektriciteit te voorzien.

Volgens mij heeft hij de toestemming van alle (8) mede-eigenaars nodig. Hij heeft ons geen plan noch kostenraming bezorgd. Kan dit zomaar?

Graag een antwoord. Dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 dec 2010 16:30

Waarom zou hij een kostenraming moeten binnenbrengen? Het gaat hier toch over privatieve werken. de toesteming is wel nodig maar niet met unanimiteit.

Flavus
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 02 dec 2010 16:33

Hij verwacht dat elke mede-eigenaar die 'meedoet' een deel van de kosten draagt.

De leiding loopt wel door de gemeenschappelijke tuin die voor een deel moet uitgegraven worden, de gemeenschappelijke asfalt die moet uitgebroken worden ...

Hoeveel mede-eigenaars moeten hun toestemming geven?

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 02 dec 2010 18:00

betreft: appartementsgebouw met 6 appartementen, 2 studio's, 3 garages onder het gebouw + 5 garages (zonder elektriciteit) in een aparte blok.

Een mede-eigenaar wil een elektriciteitsleiding leggen van in de gemeenschappelijke kelder, waar de meters staan, naar zijn garage in de aparte blok. Daarvoor moet hij door de tuin, door een haag + asfalt.

De syndicus heeft hem toestemming verleend. Twee andere mede-eigenaars willen ervan profiteren om hem ook hun garage (in aparte blok) van elektriciteit te voorzien.

Volgens mij heeft hij de toestemming van alle (8) mede-eigenaars nodig. Hij heeft ons geen plan noch kostenraming bezorgd. Kan dit zomaar?

Graag een antwoord. Dank!
Het zal duidelijk zijn dat de syndicus niet bevoegd is om zonder akkoord van de vergadering toestemming te verlenen om deze werken uit te voeren, te meer daar hiervoor gemeenschappelijke delen moeten worden gebruikt.
Het lijkt me trouwens dat hiervoor ook de splitsingsakte authentiek dient te worden gewijzigd. Quid inschrijven erfdienstbaarheden, quid voorwaarden mbt. kosten aan de gemeenschappelijke delen wanneer deze omwille van gebreken aan het privatief leidingwerk moeten worden opengebroken? Quid wijziging gemeenschappelijke lasten en kosten?
In theorie lijkt zulks misschien "eenvoudig" , in de praktijk is het dat zeker niet.

Als de syndicus niet weet waarmee hij hier bezig is, wat al blijkt uit het feit dat hij eenzijdig toestemming heeft verleend, dan vrees ik voor problemen.

Dit zal mbt. de tegenstelbaarheid naar derden toe op termijn m.i. zeker ook zo zijn wanneer na toestemming geen authentieke wijziging gebeurt,...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 02 dec 2010 18:03

Een mede-eigenaar wil een elektriciteitsleiding leggen van in de gemeenschappelijke kelder, waar de meters staan, naar zijn garage in de aparte blok. Daarvoor moet hij door de tuin, door een haag + asfalt.
De syndicus heeft hem toestemming verleend. Twee andere mede-eigenaars willen ervan profiteren om hem ook hun garage (in aparte blok) van elektriciteit te voorzien.
Vraag: heeft hij de aansluiting op een private teller of een gemeenschappelijke teller voorzien?

Vraag: hebben de garages onder de appartementen en de externe garages hetzelfde aantal aandelen per kavel?

Veel hangt er ook vanaf hoe de gemeenschappelijke delen gedefinieerd zijn in de statuten van uw mede-eigendom.

Zo meerdere mede-eigenaars in het bootje stappen wordt het een VME probleem, met eventueel een wijziging van aandelen tot gevolg (= unanimiteit).

De vereiste meerderheid is in principe minimaal 75%, maar alles hangt ervan af of de aandelen van de externe garages moeten veranderen. Dat zou mogelijks kunnen zijn, omdat zij overschakelen naar het gebruik van elektriciteit (wijziging verzekeringspolis, ...). In dat geval is de unanimiteit van alle mede-eigenaars vereist (aanwezig, vertegenwoordigd of afwezig tijdens de AV).

Zoals Pedro het stelt (en ik geef hem 100% gelijk) is een probleem van deze aard te complex om op een forum behandeld te worden. Het lijkt eenvoudig, maar dat is het niet. De statuten moeten grondig nagelezen worden en de plans bekeken.

Er kunnen hier alleen hints en richtingen aangegeven worden.

Lees het uittreksel van het BW hierna, welke enkele relevante bepalingen bevat voor uw zaak.
Art. 577-7. § 1.
De algemene vergadering beslist :
1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :
(...)
b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
(...)
e) mits bijzondere motivering, over de werken aan bepaalde privatieve delen, die, om economische of technische redenen, zullen worden uitgevoerd door de vereniging van medeeigenaars.
Deze beslissing wijzigt geenszins de verdeling van de kosten voor deze werken over de medeeigenaars.
(...)
2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :
a ) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de lasten van de medeëigendom;
b) over de wijziging van de bestemming van het onroerend goed of van een deel daarvan;
(...)
e ) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen.
(...)
§ 3. Er wordt met eenparigheid van stemmen van alle medeëigenaars beslist over elke wijziging van verdeling van de aandelen van de medeëigendom, alsmede (...)
Wanneer echter werken of daden van verwerving of beschikking door de algemene vergadering beslist worden bij de door de wet vereiste meerderheid, kan de wijziging van de verdeling van de aandelen van de mede-eigendom, ingeval deze wijziging noodzakelijk is, door de algemene vergadering bij dezelfde meerderheid worden beslist.
(...)
Art. 577-8
(...)
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :
(...)
4° alle bewarende maatregelen te treffen en alle daden van voorlopig beheer te stellen;
(...)
Art. 577-7 §1 1° b) dient volgens mij gelezen in samenhang met Art. 577-8 §4 4°.

PS Geschreven vooraleer ik reactie van Pedro had gelezen, maar we gaan beide in dezelfde richting.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 dec 2010 19:49

Ik ken de situatie terplaase natuurlijk niet, maar zou het niet eenvoudiger zijn te werken met een luchtlijn?
Geen graafwerken, en veel goedkoper.
In één van mijn appartementen zijn er 10 garages in een afzonderlijk gebouw achteraan en ook zonder elektrische installatie . Een paar eigenaars hebben hier enkele jaren geleden zelf elektriciteit geplaatst via en luchtlijn en een hoge paal. Stoort niemand. Via deze lijn komen ook een 2 kabels van 2 schotelantennes die op het dak van de garages staan terug naar het hoofdgebouw.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 04 dec 2010 10:37

Ik ga ervan uit dat de ‘aparte blok‘ niet behoort tot de vereniging van mede-eigenaars waartoe het appartementsgebouw behoort.

‘Daad van beschikking : Juridische daad die een goed van een patrimonium afscheidt (verkoop, schenking) of die een zakelijk recht doet ontstaan op een goed dat deel blijft uitmaken van een patrimonium (hypotheek, vestiging van een erfdienstbaarheid). '(http://www.roerendewaarden.be/nl_lexique.htm" onclick="window.open(this.href);return false;).

“Art.637.Een erfdienstbaarheid is een last op een erf gelegd tot gebruik en tot nut van een erf dat aan een andere eigenaar toebehoort.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Een elektriciteitsleiding aanleggen van de meters van het ‘appartementsgebouw’ naar de ‘aparte blok‘ vestigt aldus een contractuele erfdienstbaarheid op de gemeenschappelijke gedeelten van dit appartementsgebouw.

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :..e) over alle daden van beschikking van gemeenschappelijke onroerende goederen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 04 dec 2010 11:14

Ik ga ervan uit dat de ‘aparte blok‘ niet behoort tot de vereniging van mede-eigenaars waartoe het appartementsgebouw behoort.
ik meen hier te verstaan dat deze garages WEL deel uitmaken van de Vereniging van Mede-eigenaars, maar niet rechtstreeks aan het hoofdgebouw met de bewoning zijn verbonden. De elektriciteitsleiding zou dus over of onder de grond in eigendom lopen.

Flavus
Topic Starter
Berichten: 4

#9 , 08 dec 2010 10:51

Hartelijk dank aan jullie allen voor jullie antwoord. Ik weet nu toch al heel wat meer dan een week terug. We gaan de zaak ten gronde moeten uitspitten in de AV.

Flavus
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 08 dec 2010 10:57

De aparte blok behoort inderdaad tot de VME. De garages onder het appartementsgebouw zijn groter dan die in het aparte blok.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”