Voortdurende bedreiging door buur

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

Voortdurende bedreiging door buur

#1 , 30 nov 2010 17:30

Sinds (zie eerder bericht burenruzie) bedreigd mijn bovenbuur mij met de bouwpolitie op mij af te sturen wegens een overtreding begaan door de oorspronkelijke eigenaar van mijn appartement.
Betreft een kleine garage achteraan het appartementsgebouw op mijn grond gezet en klaarblijkelijk zonder bouwvergunning.
Daar mijn buurman me reeds in 2009 bedreeg heb ikzelf destijds contact opgenomen met het kadaster, hier had men nog géén klacht ontvangen en gaf men mij de nodige uitleg van de procedure.
Onlangs moest ik van de nieuwe buur vernemen dat mijn bovenbuur zijn dreigement weer, zij het onrechtstreeks uitte tegen deze over deze overtreding, daar ik het illegaal aftakken door deze persoon van elektricteit van de gemeenschappelijke meter had aangeklaagd op de eigenaarsvergadering, een vraag die in het Nederlands werd gesteld, neutraal aan iedereen, en die niet begrepen werd door mijn allochtone buurman, daar hij met stomheid geslagen was en deze vraag niet beantwoordde.
Deze mijnheer heeft ook zelf het uniforme karakter van het gebouw aangetast door aan een zijmuur van zijn terras de volledige muur te bezetten en te beschilderen dit op de hoogte van zijn verdiep.
Destijds toen ik dit op het gelijkvloers wou doen, is mij dit afgeraden door de syndicus, heb ik dit gerespecteerd en niet uitgevoerd.
Zoals reeds eerder heb gemeld maakt deze buurman het gezag uit in het gebouw, of denk deze dit te kunnen daar hij de langstwonende in het gebouw is, daar ik me hiertegen verzette en deze ook van repliek dien, is er onenigheid met deze persoon.

Mijn vraag: De bouwovertreding werd gedaan door de eerste oorspronkelijke eigenaar (gebouw is van 1965), dus deze overtreding moet dateren, gebaseerd op de tijd dat ik hier woonachtig ben en de vorige eigenaar waarvan ik kocht, zo'n 15 jaar geleden en vermoedelijk nog vroeger.
De garage bestaat uit één gemetselde muur en aan de andere kant is er de afscheiding in betonplaten, de dakconstructie rust op balken is niet vastgemaakt aan de betonnen afscheiding.
Evenwel staat er een garagepoort in deze.
Wat kan ik doen om dit gebouw als carport te laten fungeren en dus niet in overtreding?, ik neem aan de poort te verwijderen.

Indien de situatie zover moest komen dat inderdaad de bouwpolitie bij mij over de vloer komt en ik tot afbraak gedwongen wordt, heb ik dan het recht mijn eigendom af te bakenen met draad of hekwerk, en dit om onrechtmatig gebruik te voorkomen.
Daar deze buur ondanks bevestiging van de syndicus en de basisakte mijn eigendomsrecht niet accepteerd en hier ongevraagd gebruik van maakte in het verleden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#2 , 11 jan 2011 22:28

Bedankt voor jullie advies.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 11 jan 2011 22:57

Als deze garage niet op gemeenschappelijke grond staat, is het dan niet mogelijk om deze te regulariseren via de nieuwe bouwwetgeving voor kleine gebouwen? (garage/tuinhuis/zwembad)

Reclame

bald*no*locks
Topic Starter
Berichten: 119
Juridisch actief: Nee
Locatie: nowhere

#4 , 20 jan 2011 22:06

Goedenavond Vandebos, hoe gaat dit eigenlijk in zijn werk?
Aangezien deze bedreigingen, heb ik met het kadaster reeds gebeld, daar zeiden ze me zolang er géén klacht was het gewoon zo te laten.
Vorige eigenaar zou op het kadaster geweest zijn, en die zegt daar ze niet in het zicht van de straat staat, zij zeiden dat dit géén probleem was?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”