voordeur van een appartementsgebouw

soes
Topic Starter
Berichten: 3

voordeur van een appartementsgebouw

#1 , 29 nov 2010 15:46

Beste,

Mijn ouders wonen in een appartementsgebouw met een 9 tal appartementen. Er is een voordeur die altijd open kan, zo kan je aan de postbussen. Dan kom je aan de eigenlijke "voordeur" die vanuit de units kan geopend worden.
Enkele dagen geleden zijn mijn ouders slachtoffer geworden van een inbraak. Nu is algemeen geweten dat 1 van de eigenaars het gewoon vertikt van deze voordeur dicht te doen als hij voor een in zijn ogen "korte" periode weg moet.
Bij de inbraak is ook vastgesteld dat deze voordeur niet beschadigd werd en dus waarschijnlijk weer open stond. De deur van hun appartement was wel beschadigd
Wat kunnen mijn ouders doen om deze onwillige eigenaar onder druk te zetten om als een goede huisvader de voordeur van dit gebouw dicht te doen bij het verlaten van het gebouw???? ( gewoon dicht doen, niet op slot).
Als je in een huis woont laat je toch ook je voordeur niet openstaan als je weggaat?

groetjes,
Soes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 nov 2010 16:29

Personen met slechte bedoelingen kunnen ook gewoon op een aantal willekeurige belknoppen drukken, en er zijn steeds wel bewoners doe de deur openen zonder de parlofoon te gebruiken.
Oplossing voor een openstaande deur is een degelijke deurpomp laten plaatsen, en de bewoners te vrage NOOIT de deur te openen voor een onbekend iemand.
Eventueel via de AV in het huishoudelijk reglement laten zetten.

soes
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 29 nov 2010 16:41

Personen met slechte bedoelingen kunnen ook gewoon op een aantal willekeurige belknoppen drukken, en er zijn steeds wel bewoners doe de deur openen zonder de parlofoon te gebruiken.
Oplossing voor een openstaande deur is een degelijke deurpomp laten plaatsen, en de bewoners te vrage NOOIT de deur te openen voor een onbekend iemand.
Eventueel via de AV in het huishoudelijk reglement laten zetten.

Dank je Mava,
dat is inderdaad ook een mogelijk scenario.
Voor mijn bejaarde ouders is het echter zeer frustrerend dat deze dwarsligger zeer bewust weigert de veiligheid voor het hele blok te vergroten. Zoals ik zei een goede huisvader laat de deur niet openstaan.

Mvg,
Soes

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 nov 2010 16:45

Neem eens kontakt op met de plaatselijke politie.
Hier in Leuven doet de politie speciale rondes naar appartementen met oudere bewoners, en spreekt de mensen erop aan. Ze zien de toestand van de inkomdeuren na en geven anti-inbraakadvies. In sommige gevallen kan je zelfs een premie krijgen voor uitgevoerde werken (zoals voor het plaatsen van een deurpomp) Tevens wordt er in de inkomhal een affiche van de politie opgehangen waarop enige richtlijnen om inbraak in dergelijke gevallen te voorkomen.

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 29 nov 2010 16:51

De voordeur na de brievenbussen moet steeds gesloten zijn.
Er bestaan systemen die ervoor zorgen dat deze ALTIJD in slot valt en enkelmet een sleutel of via parlefoon kan geopend worden.
Ook eens kijken of ofwel de blokpolis ofwel de persoonlijke polis ook braakschade vergoed als men NIET is binnen is geweest.

soes
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 29 nov 2010 20:08

Tot zover al bedankt voor jullie reacties

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”