Overname muur

Bazz
Topic Starter
Berichten: 3

Overname muur

#1 , 28 nov 2010 22:32

Zou iemand mij kunnen helpen met volgende gevallen?

X heeft een muur gebouwd op de perceelsgrens, met bouwvergunning.
Y, de buur aan de rechterkant, vraag X om de muur te kunnen overnemen en er zo een gemene muur van te maken.

Maar X weigert.

Ik had graag geweten wat de Juridische gevolgen hiervan zijn, welke actie/reactie X en Y kunnen hebben, Welke wettelijke basis hiervoor geldt en wat nu de uiteindelijke conclusie is (wordt/blijft een eigen muur van ... of wordt/blijft een gemene muur..)

bij volgende 2 situaties:

Reactie van Y: Y laat het zo en legt zich erbij neer.

Reactie van Y: Y stapt niet naar de rechter maar gebruikt de muur zonder iets te vragen.

Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen!

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 nov 2010 23:16

Normaal gezien kan je buur de gemeenmaking van deze muur niet weigeren zonder grondige redenen, en zal er (desnoods via gerechtelijke weg) bepaald worden hoeveel je dient te betalen voor de ingebruikname van deze muur.
Indien de scheidingsmuur deels op uw grond staat en de buur zou een gegronde reden hebben om gemeenmaking te weigeren, dan kunt u eisen dat hij u vergoed voor het grondoppervlak dat zijn muur op uw grond inneemt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bazz
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 nov 2010 23:29

Danku voor de snelle reactie,

Maar wat nu juist als Y (ik) er zich bij neer legt, wat zijn de gevolgen dan, wat mag ik wel en niet doen dan?

En wat als Y gewoon gebruik begint de maken van de muur, wat kan X dan doen? wat zijn de gevolgen e.d. ?

Bedankt

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 nov 2010 23:40

Maar wat nu juist als Y (ik) er zich bij neer legt, wat zijn de gevolgen dan, wat mag ik wel en niet doen dan?
Als u de muur niet gebruikt dan kunt u niet anders dan uw eigen muur er enkele cm vandaan bouwen.

En wat als Y gewoon gebruik begint de maken van de muur, wat kan X dan doen? wat zijn de gevolgen e.d. ?Dan wordt het hoogstwaarschijnlijk een rechtszaak en zal u waarschijnlijk de helft van de muur moeten vergoeden. Tenzij er een technische reden is waardoor de muur niet bruikbaar is, in welk geval u kan verplicht kan worden om uw bouwsel dat gebruik maakt van die muur af te breken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Bazz
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 29 nov 2010 00:24

Ok bedankt voor de uitleg!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”