Gemeenschappelijke lasten

Anneliez
Topic Starter
Berichten: 9

Gemeenschappelijke lasten

#1 , 28 nov 2010 11:12

Hey,

Ik heb een vraag ivm de gemeenschappelijke lasten in een appartementsgebouw. Wij hebben ons appartement verkocht op 31/03/2010 (die dag gaven we de sleutel aan de nieuwe eigenaars). We werken met een externe syndicus. Hij is toen op de hoogte gesteld van de nieuwe eigenaars. Wij kregen vorige week onze afrekening van het werkjaar 01/07/2009 tot 30/06/2010. Hierbij heeft hij alle kosten gedeeld door het aantal maanden we van dat jaar in het appartement woonden (9 dus). Op 02/05/2010 zijn er gaslekken geweest en de boiler is hersteld, kosten voor dit alles 898 euro. Hij heeft ons ook een deel hiervoor aangerekend. Mag dat zomaar? Wij woonden toen al niet meer in het appartement. De syndicus zei me dat omdat de kosten in het werkjaar vallen ze zowizo voor ons zijn?

Kan iemand mij hierover info geven?

Alvast bedankt.

Anneliez

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pedro
Berichten: 735

#2 , 28 nov 2010 11:43

Hey,

Ik heb een vraag ivm de gemeenschappelijke lasten in een appartementsgebouw. Wij hebben ons appartement verkocht op 31/03/2010 (die dag gaven we de sleutel aan de nieuwe eigenaars). We werken met een externe syndicus. Hij is toen op de hoogte gesteld van de nieuwe eigenaars. Wij kregen vorige week onze afrekening van het werkjaar 01/07/2009 tot 30/06/2010. Hierbij heeft hij alle kosten gedeeld door het aantal maanden we van dat jaar in het appartement woonden (9 dus). Op 02/05/2010 zijn er gaslekken geweest en de boiler is hersteld, kosten voor dit alles 898 euro. Hij heeft ons ook een deel hiervoor aangerekend. Mag dat zomaar? Wij woonden toen al niet meer in het appartement. De syndicus zei me dat omdat de kosten in het werkjaar vallen ze zowizo voor ons zijn?

Kan iemand mij hierover info geven?

Alvast bedankt.

Anneliez
Bedoelt u met verkocht dat op 31/03/2010 de akte notarieel werd verleden of is dit de dag van de ondertekening van de compromis? In het eerste vond de eigendomsoverdracht op 31 maart plaats wat betekent dat u vanaf die dag geen eigenaar meer was en er u dus ook geen kosten meer na de overdracht kunnen worden aangerekend (onder voorbehoud van wat hier verder staat). In het tweede is het een ander verhaal.

De redenering van de syndicus dat alle kosten van een bepaald werkjaar sowieso ten laste zijn van een verkopende eigenaar klopt natuurlijk niet. U betaalt als verkopende eigenaar alle kosten tot aan de overdracht, tenzij er contractueel tussen de koper en verkoper wordt bedongen dat bepaalde kosten nog voor de verkoper zijn, ook al zijn deze na de eigendomsoverdracht opeisbaar of wanneer er in de verplicht opgevraagde info door o.a. de notaris beslissingen staan waarvan de kosten nog ten laste van de verkoper dienen te worden gelegd.

Anneliez
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 28 nov 2010 17:18

Beste Pedro,

Op 31 maart werd de akte verleden, toen waren we officieel geen eigenaar meer.
Ik vond het ook belachelijk dat hij ons die 80 euro voor die herstellingswerken gaat aanrekenen.
Ik heb hem gezegd dat we daar niet mee akkoord zijn maar hij schrijft als antwoord:

Mevrouw,

Een verdeling gebeurt steeds pro rata temporis in functie van het werkjaar. Met de redenering die u hanteert zou u bijvoorbeeld ook de volledige verzekering dienen te betalen omdat die factuur van voor uw aktedatum is. Dit is niet het geval, want deze werd ook pro rata temporis verrekend net zoals dat voor alle kosten mbt het werkjaar het geval is.

Met vriendelijke groeten,


Kan ik ergens in het wetboek hiervan iets terugvinden?

Alvast bedankt.

Mvg,

Anneliez

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”