individuele kosten op afrekening - goedkeuring boekhouding

superjan
Topic Starter
Berichten: 2

individuele kosten op afrekening - goedkeuring boekhouding

#1 , 26 nov 2010 22:36

Hallo,

Op 8 december hebben we een AV van ons gebouw. Vandaag kreeg ik de uitnodiging voor de vergadering, als ook de afrekening van 2009/2010. Op die afrekening staat er een kost waarvan ik me afvraag of de syndic me die kan aanrekenen. Lang verhaal.

Maanden geleden belde de concierge van ons gebouw of hij samen met de loodgieter toegang kon krijgen tot mijn appartement, om een leiding van de verwarming te controleren. In het appartement schuin onder mij, en in de inkomsthal was er waterschade. Ik geef uiteraard toestemming (telefonisch, ik was niet aanwezig, de concierge heeft de sleutel van mijn appartement). Enige tijd later belt de concierge mij terug met de vraag of hij een tegel mag uitslaan in mijn badkamer, want de muur achteraan mijn bad blijkt vochtig te zijn, en hij veronderstelt dat ik misschien een lek heb aan mijn bad. Ik sta dat opnieuw toe.

's avonds bel ik zelf de concierge terug, met de vraag of hij inderdaad een lek gevonden heeft. Dat heeft hij niet, maar de vloer onder mijn bad was wel vochtig, en de dichting tussen de rand van het bad en de muur was niet in orde. Waardoor er bij het douchen water op de vloer onder mijn bad sijpelde. De loodgieter heeft die rand dichtgespoten met siliconen, en de concierge raad me aan om de uitgeslagen tegel nog enige tijd niet te vervangen, zodat de vloer onder het bad kan drogen. Over de waterschade laat hij weten dat die volgens hem het gevolg is van mijn vochtige vloer. Ze zullen de verzekering er niet bij roepen, maar de herstelling met eigen middelen uitvoeren.

Ik hoor er verder niks meer van de concierge of de syndic. De waterschade aan het plafond van de inkom hal werd inderdaad hersteld.

Vandaag krijg dus mijn afrekening, waarbij er een kost voor het herstellen tgv lek cv onder bad op sta van 550 euro. Aangezien 550 euro nogal duur is voor het dicht spuiten van een badrand met siliconen, ga ik ervan uit dat de syndic mij ook de andere herstellingen aanrekent (ik heb hem een mail gestuurd met de vraag om meer uitleg over die kost, maar ik ontving nog geen antwoord).

Eerst en vooral, als die waterschade inderdaad door mijn schuld ontstaan is, dan heb ik er geen probleem mee om die te betalen. Maar...

Bij mijn weten is mijn aansprakelijkheid nooit vastgesteld geweest door iemand anders dan de concierge en de aanwezige loodgieter. (de waterschade zelf bevond zich niet rechtstreeks onder mijn badkamer, voor zover ik weet zelfs niet rechtstreeks onder mijn appartement.)
De herstelling in mijn badkamer is gebeurd zonder dat ik daar opdracht toe gegeven had.
Ik ben nooit gecontacteerd geweest met betrekking tot de schade of het herstellen van die schade. Ik heb een burgerlijk aansprakelijkheid verzekering, misschien had die kunnen tussen komen?

Dus nu is de vraag:

Lijkt het jullie redelijk dat ik die kost aanvecht?
Moet ik, als ik de kost aanvecht, tegenstemmen op de AV wanneer we de boekhouding goedkeuren, syndic ontlasten?

alvast bedankt.

Jan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 26 nov 2010 23:33

Ik zou nog voor de vergadering eens langsgaan bij de syndicus en inzicht in die rekening vragen.

Alleen al omdat de meeste brandverzekeringen dit soort schadepost dekken(waterschade door verborgen leiding). Er is weliswaar een franchise maar u heeft toch een deel van de kosten reeds terug.

superjan
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 28 nov 2010 01:21

De brandverzekering werd er dus niet bijgeroepen omdat de franchise hoger zou liggen dan de kost om te herstellen. Dat werd me telefonisch verteld door de concierge. (weliswaar zonder erbij te vertellen dat de kost op mij zou afgewenteld worden). Doordat de verzekering er niet bijgehaald werd, is er voor zover ik weet ook geen expert vaststellingen komen doen.

Gisteren nog eens het plafond van de inkomhal goed bekeken. De vochtplek is toch nog niet hersteld. Ze bevindt zich tussen twee elkaar rakende betonplaten, waarvan één gedeeltelijk buiten het gebouw uitsteekt, en één volledig in het gebouw steekt. De vochtplek volgt exact de lijn waarop de platen elkaar raken, over heel de lengte, een lange rechte lijn van nauwelijks enkele centimeters breed. Ik ben geen architect, maar condensatie lijkt me net zo goed een mogelijke oorzaak van die vochtplek.

ik probeer voor de AV de rekeningen te pakken te krijgen, maar mocht ik die niet hebben, of de syndic wilt niet terug komen op het aangerekende bedrag, moet ik dan tegenstemmen op de AV?

alvast bedankt,

Jan.

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 29 nov 2010 11:53

Logisch lijkt me dat de schadelijdende ( VME of individuele eigenaar ) een bestek doet opstellen voor het herstellen van de schade. Vervolgens zal de verzekeringsexpert, die inmiddels van het schadegeval werwittigd werd door de syndicus, ter plaatse komen en zijn eigen "expertise" maken. De schadelijdende zal het daarmee eens zijn of niet. Indien ja dan is de zaak rond; indien neen dan kan een tegenexpertise worden aangevraagd. Wie tekent voor de "minnelijke regeling" is er ook door gebonden. In onze VME werd vroeger beslist dat de "franchise" het bedrag dat door de verzekeringsmaatschappij wordt "ingehouden" ( dus niet uitgekeerd ) op het expertisebedrag ten laste wordt genomen door de VME, tenzij er een verantwoordelijkheid in het spel is ( vb. Laten overlopen van een bad,...) Iedere mede-eigenaar betaalt dus uit solidariteit een stukje mee van de franchise die door de maatschappij in haar polis werd voorzien.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”