Syndicus in klein gebouw

JohnD
Berichten: 3580

Re: Syndicus in klein gebouw

#16 , 28 nov 2010 10:00

Ge moet maar het ongeluk hebben om als huurder in een klein appartementsblok terecht te komen dat door een immokantoor, dat als syndicus fungeert, beheerd word. Niets dan onterecht aangerekende kosten voor die ongelukkige huurder. Zullen die verhuurders/eigenaars worst wezen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#17 , 28 nov 2010 10:56

(...) Waarom zou dit een probleem geven? (...)
Waarom zouden in dat type van gebouwen geen problemen kunnen voorkomen?

Als er geen problemen kunnen voorkomen, dan zijn er effectief geen wettelijke regels nodig ... .

Je stelt voor bij kleine medeeigendommen om vrij los en "à la carte" toe te passen wat "men" maar wil.
Wie "is "men"?
Moet er consensus zijn?
Zo ja, wat gebeurt er als er geen consensus is?

Is de rechter bevoegd?
Ik meen van niet, want de verklaring van niet toepassen van de wet heeft volgens mij de bestaande basisakte in feite afgeschaft.

Tussen haakjes: het afschaffen van de mede-eigendom staat waarschijnlijk gelijk aan een verkoop, d.w.z. alle taksen moeten terug betaald worden. Art. 577-2 is het geval van een gewone mede-eigendom, die in principe vrijwillig is. Anders kan men de gewone mede-eigendom ontbinden en verplichten tot ... een openbare verkoop.

Wat ik hiervoor stel is misschien extreem, maar wel technisch mogelijk als men buiten de wet wil treden. Het artikel 577-2, dat bestaat sinds 1924, gaf aanleiding tot probemen en de wet van 1994.

Bezin vooraleer je begint. Dat is mijn persoonlijke mening, gebaseerd op concrete ervaringen van familieleden. Alles gaat goed tot het niet goed meer gaat.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”