Is stemmen verplicht in een AV

Vandebos
Berichten: 16087

Re: Is stemmen verplicht in een AV

#16 , 25 nov 2010 17:13

Men kan nog steeds geheim stemmen tijdens de stemming. in het verslag zal echter uw stemgedrag zijn opgenomen. (indien u akkoord was door omissie tussen de neen stemmers en de onthoudingen)

Persoonlijk vind ik dat nog steeds de enige correcte wijze. Men dient zonder druk van derden zijn stem te kunnen uitbrengen maar nadien dient men wel de verantwoordelijkheid van zijn stemgedrag te dragen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jac
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#17 , 25 nov 2010 20:41

Het is ook niet altijd een zaak van niet bekend te willen zijn, maar ook gewoon om je mondeling te 'moeten' verklaren als je zegt dat je niet akkoord bent. Veel mensen spreken niet graag voor een groep en gaan dan maar gemakshalve met de groep mee.

In onze VME (met 150 appartementen) is dat zeker het geval, een volle zaal is nogal intimiderend voor veel mensen. SInds we echter ook een on-line discussie gedurende het jaar mogelijk hebben gemaakt zie je dat mensen, die tijdens een vergadering het woord niet durven nemen, hier wel schriftelijk hun mening kwijt willen. Zo verdedigen ze hun standpunt voor de anderen en kunnen ze daardoor tijdens de vergadering ook meer mensen achter zich krijgen.

jcatrysse
Topic Starter
Berichten: 8

#18 , 25 nov 2010 20:54

Dank voor de vele reacties. Ik begrijp dat er geen vormvereisten vastgesteld zijn voor het stemmen. Toch stel ik mij de vraag of de volgende methode geldig is. De syndicus stelt bijvoorbeeld de vraag of iedereen akkoord is, en niemand reageert. Dus de beslissing wordt aangenomen met unanimiteit van stemmen. Mag dat in de strikte juridische zin?

Ik begrijp ook dat een andere vorm van stemmen verplicht is zodra één eigenaar dat vraagt. Klopt dat? Wat is daarover bepaald?

Bedankt,
Jan

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#19 , 25 nov 2010 21:35

Het is niet de syndicus die de stemming opent en sluit, maar wel de voorzitter.

Saltadoom
Berichten: 46

#20 , 14 dec 2010 23:36

Pelikaan heeft gelijk. In de notulen dienen de tegenstemmers ( en onthoudingen ) met naam te worden vermeld. Dus geen geheime stemmingen. Reeds eerder was dit het geval; immers een vrederechter eiste dat wie een beslissisng van een AV aanvocht het bewijs moest kunnen leveren dat hij op de vergadering had tegengestemd. Hopelijk evolueren we in Vlaanderen naar een samenleving waar men "respect" heeft voor ieders ( gefundeerde ) mening en niet bij een meningsverschil gaat "dreigen" met represailles.
De stemtickets laten perfect toe deze vermeldingen te doen.

Voor de grotere AV: er bestaat al jaren een geautomatiseerd niet zo duur systeem, dat gebruikt wordt in grotere vergaderingen en de PV automatisch genereert (inclusief de naamlijst van de ja/neen stemmers). Het werkt met een magnetische kaart per aanwezig lid, een apparaatje per 5 leden, één portable met printer en eventueel een projector/scherm als men de tekst van de voorgelegd resolutie wil tonen tijdens de deliberatie en na de stemming het stemresultaat wil projecteren op het scherm.
Waar kan zo'n systeem gekocht worden, welk merk beveelt u aan, en bestaat er een website waar dit alles eens van naderbij bezien kan worden?

Vriendelijke groeten,

Vandebos
Berichten: 16087

#21 , 14 dec 2010 23:43

Dito, ook wel geïnteresseerd.

Gelieve via pb te antwoorden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”