gemeenschap van eigendom

JEPEDEWE
Topic Starter
Berichten: 5

gemeenschap van eigendom

#1 , 21 nov 2010 22:02

Hallo,
vraagje:
Mijn vrouw en ik hebben samen e
5 jaar geleden een appartement gekocht als investering
We zijn dus beide voor 50% eigenaar (getrouwd gemeenschap van goederen...)
Kan mijn vrouw mij de volle eigendom toekennen zodat ik voor de volle 100% eigenaar ben? Zijn daar kosten op verschuldigd? hoe gaat dat in zijn werk?
Bedankt voor de info
JP

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 23 nov 2010 10:40

“Art.1595.Tussen echtgenoten kan geen koopcontract worden aangegaan, dan in de vier volgende gevallen : ...”(Burgerlijk Wetboek).

Het uitkopen van het deel van het appartement van de ene echtgenoot door de andere TIJDENS het huwelijk behoort niet tot die vier gevallen.

“Art.1451...Onder voorbehoud van...kunnen zij(=de echtgenoten) bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel. Zij kunnen met name overeenkomen :...dat in geval van ontbinding van het huwelijk door het OVERLIJDEN van een der echtgenoten, het gemeenschappelijk vermogen in ongelijke delen zal worden verdeeld of geheel aan een der echtgenoten zal verblijven.”(Burgerlijk Wetboek).

Dit huwelijkscontract vereist een authentieke notariële akte. Vraag de kostprijs aan een notaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”