In het kader van de verplichte coördinatie van het reglement van mede-eigendom moet de AV de taken en bevoegdheden van de commissaris vastleggen en inschrijven in het reglement van mede-eigendom.Art. 577-8/2 BW: "De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald."
Ik zou hier toch uit afleiden dat die verplicht in het reglement moet worden opgenomen?
Ik snap de link niet met het KB van de boekhouding. Dat KB is toch niet nodig om de bevoegdheden en verplichtingen van de commissaris te bepalen?
Ik had gekeken naar de taken die de commissaris moet uitvoeren in een vennootschap, maar ik zou de bevoegdheden zo algemeen houden omdat je nooit weet of het KB erna nog eens zal veranderen en dat je dan het reglement moet wijzigingen via een authentieke akte.De voornaamste functie ven commissaris is het nakijken van de boekhouding. Voor gebouwen met meer dan 20 wooneenheden liggen deze regels nog steeds niet vast. Hoe kan je dan nu reeds gaan vastleggen wat de commissaris dient na te kijken? Zodra dit KB erdoor is (maar dit zal nooit voor februari 2011 zijn) dan is het inderdaad aangeraden om diens bevoegdheden bij reglement vast te leggen. Op dit ogenblik kan men bijna niet anders dan deze verplichtingen en bevoegdheden zo algemeen mogelijk te houden eg:
- afpunten facturen.
- nazicht rekeningen op mutaties.
- nazicht btw percentages op facturatie.
Mijn 2cent..
De bevoegdheden dienen zoveel mogelijk, zoals float zegt, zo algemeen mogelijk gehouden te worden. Het best baseert men zich op de principes vermeld in de vennotschapswet.(...)
Ik had gekeken naar de taken die de commissaris moet uitvoeren in een vennootschap, maar ik zou de bevoegdheden zo algemeen houden omdat je nooit weet of het KB erna nog eens zal veranderen en dat je dan het reglement moet wijzigingen via een authentieke akte.
Ja.Valt dat KB onder de lopende zaken?
Niet noodzakelijk. Als(mede)eigenaar heb je toch het recht uw eigendom te onderhouden, en er zelf werken in uit te voeren. Dat is toch geen zwartwerk. En onkosten blijven onkosten en die zijn tot op heden nog altijd vrijgesteld van belastingen en taksen.10. De AV heeft beslist om een onkostenvergoeding van een aantal euro's per uur toe te staan aan mede-eigenaars die 'werken' uitvoeren. De AV staat dus expliciet zwart werk toe.
.