beheerraad

sirre
Topic Starter
Berichten: 1

beheerraad

#1 , 19 nov 2010 13:00

Ik ben sinds ongeveer 1 jaar lid van de beheerraad. Plots heeft de syndicus (zogezegd op vraag van een mede-eigenaar)beslist dat er nieuwe beheerraad moet komen. Ik heb nooit mijn ontslag ingediend als lid van de raad van beheer. Kan de syndicus zomaar de beheerraad collectief ontslaan of moet er een meerderheid van mede-eigenaars zijn die kunnen vragen om een nieuwe beheerraad samen te stellen? Ik veronderstel dat er dan nog moet worden over gestemd worden? Of kan enkel het lid zelf ontslag nemen en niet ontslagen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 nov 2010 15:52

Gewoonlijk wordt de beheerraad aangesteld door de AV en dit voor het eerstvolgende jaar. Het volgende jaar wordt er een niewue gekozen of de oude bevestigd in zijn rol.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 nov 2010 08:58

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...c) in elke mede-eigendom omvattende minder dan twintig kavels, met uitzondering van kelders, garages en parkeerplaatsen, over de oprichting en de samenstelling van een raad van mede-eigendom.Art.577-8/1. In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Die raad van mede-eigendom moet vanaf 1 september 2010 de vroegere ‘raad van beheer’ ,uit oud art.577-7,§1,c B.W. vervangen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”