vraag betreffende medeeigendom

klassement
Topic Starter
Berichten: 37

vraag betreffende medeeigendom

#1 , 08 nov 2006 14:32

hallo,
ik woon in een oud herenhuis verdeeld in drie appartementen. de gemene delen zijn verdeeld als elk 300/900.de bovenste apartement is recent verkocht.
de nieuwe eigenaar is begonnen met veranderingswerken. daarvoor werd een bouwaanvraag toegekend en goedgekeurd.door de veranderingswerken zijn enkele vierkante meters die toebehoren aan de gemene delen ingenomen door de nieuwe eigenaar voor private doeleinden.
enkele vragen :
- dienen bij de toekenning van de bouwaanvraag de andere mede?igenaars geconsulteerd te worden ?
- kan de nieuwe eigenaar van een appartement een gedeelte van de gemene delen innemen voor private doeleinden ?
graag uw advies.
klassementje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jelle
Berichten: 84

#2 , 09 nov 2006 15:29

hij kan niet zonder akkoord van de algemene vergadering van mede-eigenaars kavels gaan herverdelen of vergrootten en hij zal een meerderheid moeten zien te vinden die akkoord zijn met zijn plannen.

voor de bouwvergunning idem, tenzij het enkel werken aan zijn privatief kavel zou uitmaken.

tenzij er uitzonderlijk iets anders dan het "gangbare" in uw basisakte zou vermeld staan.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 nov 2006 20:00

vergrootten
??????????

Reclame

Jelle
Berichten: 84

#4 , 09 nov 2006 20:33

vergrootten
??????????
vind u vrij zielig

in plaats van mij op mijn schrijffouten te wijzen, (ook al is het een flagrante :oops: )zou je beter een zinnig antwoord schrijven op de situatie. Mocht je dan in je ps wijzen op mijn fout zou ik er echt geen probleem mee hebben.
Ik probeer ook maar bij te dragen tot dit forum en een antwoord te bieden op materies waar ik denk een beetje van af te weten, als jij taalcorrectheid belangrijker vind laat je het mij maar weten dan zal ik het advies overlaten aan juist-schrijvenden

Ben jij ??n van die personen die vroeger zijn liefdesbrieven met rood verbeterde en terugstuurde naar afzender?

consulent
Berichten: 102

#5 , 11 nov 2006 00:54

Wanneer het gebouw waarin u woont onder het stelsel gedwongen appartements mede-eigendom valt, dan mag geen enkele eigenaar op eigen initiatief gemeenschappelijke delen wijzigen, laat staan een stuk van een gemeenschappelijk deel aan zijn privatief kavel toevoegen. Dit is onwettig.

Alleen de vergadering kan hiertoe beslissen. Maar in de praktijk zal dit niet makkelijk zijn omdat:

- de statuten dienen te worden gewijzigd
- aan het deel dat privatief wordt gemaakt aandelen dienen te worden toegekend.

Dit laatste vereist UNANIMITEIT (dus akkoord van ALLE eigenaars).

Mocht dit worden beslist, dan dient de wijziging van de basisakte te worden geauthentificeerd, wat uiteraard geld zal kosten.

Ofwel gedogen jullie de onwettigheid, ofwel beslist de vergadering met de voldoende meerderheid tot wijziging ofwel treedt de vereniging in rechte op tegen de eigenaar die zichzelf zonder goedkeuring een stuk gemeenschappelijk deel toeeigend.

Mvg.

klassement
Topic Starter
Berichten: 37

#6 , 13 nov 2006 11:52

Wanneer het gebouw waarin u woont onder het stelsel gedwongen appartements mede-eigendom valt, dan mag geen enkele eigenaar op eigen initiatief gemeenschappelijke delen wijzigen, laat staan een stuk van een gemeenschappelijk deel aan zijn privatief kavel toevoegen. Dit is onwettig.

Alleen de vergadering kan hiertoe beslissen. Maar in de praktijk zal dit niet makkelijk zijn omdat:

- de statuten dienen te worden gewijzigd
- aan het deel dat privatief wordt gemaakt aandelen dienen te worden toegekend.

Dit laatste vereist UNANIMITEIT (dus akkoord van ALLE eigenaars).

Mocht dit worden beslist, dan dient de wijziging van de basisakte te worden geauthentificeerd, wat uiteraard geld zal kosten.

Ofwel gedogen jullie de onwettigheid, ofwel beslist de vergadering met de voldoende meerderheid tot wijziging ofwel treedt de vereniging in rechte op tegen de eigenaar die zichzelf zonder goedkeuring een stuk gemeenschappelijk deel toeeigend.

Mvg.
indien de medeeigenaar toch de werken uitvoerd .
is dit dan een bouwovertreding . zo ja, hoe moet dit aangeklaagd worden en bij welke dienst
mvg
klassementje

klassement
Topic Starter
Berichten: 37

#7 , 13 nov 2006 11:53

Wanneer het gebouw waarin u woont onder het stelsel gedwongen appartements mede-eigendom valt, dan mag geen enkele eigenaar op eigen initiatief gemeenschappelijke delen wijzigen, laat staan een stuk van een gemeenschappelijk deel aan zijn privatief kavel toevoegen. Dit is onwettig.

Alleen de vergadering kan hiertoe beslissen. Maar in de praktijk zal dit niet makkelijk zijn omdat:

- de statuten dienen te worden gewijzigd
- aan het deel dat privatief wordt gemaakt aandelen dienen te worden toegekend.

Dit laatste vereist UNANIMITEIT (dus akkoord van ALLE eigenaars).

Mocht dit worden beslist, dan dient de wijziging van de basisakte te worden geauthentificeerd, wat uiteraard geld zal kosten.

Ofwel gedogen jullie de onwettigheid, ofwel beslist de vergadering met de voldoende meerderheid tot wijziging ofwel treedt de vereniging in rechte op tegen de eigenaar die zichzelf zonder goedkeuring een stuk gemeenschappelijk deel toeeigend.

Mvg.
indien de mede-eigenaar toch de werken uitvoerd .
is dit dan een bouwovertreding . zo ja, hoe moet dit aangeklaagd worden en bij welke dienst
mvg
klassementje

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”