Plaatje syndicus voorgevel...

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

Plaatje syndicus voorgevel...

#1 , 10 nov 2010 12:06

Onze syndidicus heeft op eigen initiatief een mooi ijzeren plakaatje op de voorgeven van ons appartement geplaatst met zijn gegevens...
en dit werd doorgerekend bij de kosten van de eigenaars...

Mijn vraag nu is of dit wel kan, ik zie dit als reclame voor hem waar wij moeten voor betalen...

Volgens hem is dat bij wet verplicht, ik wist dat de gegevens van de syndicus in de inkomhal verplicht waren maar toch niet op de voorgevel?
Ook de keuze van materiaal en kosten werden nooit op een vergadering besproken terwijl wij als eigenaars altijd moeten stemmen over kosten en keuzes, mag dat zomaar?

Ook als eigenaars iets op de gevel willen plaatsen moet dat op de AV gevraagd worden hij heeft dit zomaar op eigen initiatief geplaatst en de kosten doorgerekend, kan dit?

kan iemand mij daarover meer vertellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 nov 2010 13:49

Grijze zone...

Hij is inderdaad bij wet verplicht zijn contact gegevens te plaatsen aan elke inkomhal. Normaliter is dit een A4'tje aan de valven of een bordje in de hall. De kosten hiervan horen echter bij zijn functioneren en niet aan de vme toe. Bij het veranderen van syndicus zal deze immers zijn plaatje terug mogen meenemen en ervoor zorgen dat het oppervlak waarop dit werd bevestigd terug in zijn oorspronkelijke staat wordt hersteld.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 10 nov 2010 14:41

Als de syndicus zijn eigen "publiciteit" laat betalen door de mede-eigenaars dan is er alle reden om zijn rekeningen met de nodige argwaan te controleren. Gelukkig voorziet de nieuwe wet de functie en de verantwoordelijkheid van een "commissaris van de rekeningen". Terloops, onze syndicus rekent de kosten van zijn verplichte publiciteit niet door.

Reclame

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#4 , 10 nov 2010 17:27

Grijze zone? Wat bedoelt u daarmee?

Het is toch niet normaal dat hij die kost heeft doorgerekend zonder ons daarover aan te spreken?
Voor andere werken worden eerst een aantal offertes aangevraagd en besproken met de mede-eigenaars, bij dit werd niets voorgesteld of besproken.

Hij moet toch eerst vragen of wij niet liever een A4 hebben in de inkomhal dan een plaatje waar enkel hij baat bij heeft....

wat nu? kunnen we dat geld terug eisen of wat kunnen we doen?

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 10 nov 2010 17:32

Met grijze zone bedoel ik dat er hier geen gerichte wetgeving over bestaat, enkel dat de syndicus verplicht is zich te identificeren in elke inkomhal. De wijze waarop is vrij.

Jullie zijn gerechtigd deze kosten terug te eisen. De kans is echter byzonder groot dat hij deze kosten ergens anders zal trachten in onder te brengen, eg administratieve kosten...

Een goede rekeningcommissaris aanstellen, gecombineerd met een assertieve RME lijkt me aangewezen met dit heerschap...

K0ZZM0
Topic Starter
Berichten: 78

#6 , 10 nov 2010 19:03

Alvast bedankt voor dit antwoord.

Is er ergens een meldpunt bij het BIV waar ik dit voorval kan aangeven om te zien wat zij ervan zeggen? Tel? of emai?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 10 nov 2010 19:29

Voor klachten bij het BIV, in verband met een erkende Nederlandstalige vastgoedmakelaar:
"Uitvoerende Kamer" (uk@biv.be)

Voor de Franstalige Kamer:
"Chambre Exécutive" (ce@ipi.be).

Klacht wordt neergelegd in de taal gekozen door de mede-eigenaar. Deze taal wordt gebruikt tegenover de mede-eigenaar, ongeacht de Kamer.

De procedure wordt gevoerd door de Kamer van de officiële taal van de vastgoedmakelaar, in deze taal.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 10 nov 2010 19:48

De wet (Art. 577-8 BW) zegt:
§ 2. Een uittreksel uit de akte betreffende de aanstelling of benoeming van de syndicus wordt binnen acht dagen te rekenen van de datum waarop zijn opdracht een aanvang neemt, op onveranderlijke wijze en zodanig dat het op ieder tijdstip zichtbaar is, aangeplakt aan de ingang van het gebouw waar de zetel van de vereniging van mede-eigenaars gevestigd is.
Behalve de datum van de aanstelling of de benoeming, bevat het uittreksel de naam, de voornamen, het beroep en de woonplaats van de syndicus, of indien het gaat om een vennootschap, haar rechtsvorm, haar naam, haar maatschappelijke zetel, alsmede haar ondernemingsnummer indien de onderneming ingeschreven is bij de Kruispuntbank van Ondernemingen. Het uittreksel moet worden aangevuld met alle andere aanwijzingen die het iedere belanghebbende mogelijk maken onverwijld met de syndicus in contact te treden, met name de plaats waar het reglement van orde en het register met de beslissingen van de algemene vergadering kunnen worden geraadpleegd.

De aanplakking van het uittreksel moet geschieden door toedoen van de syndicus.
Ik vermoed dat er problemen zullen zijn met een onvolledige tekst, ... .

Als het plakaatje onvolledig is, zal het gezien de aard van het gebruikte materiaal niet aanpasbaar zijn. Dus moet de uitgave integraal verworpen worden (inclusief plaatsingkosten & heretel in de oorspronkelijke staat). Tijdens de AV 2011. Plaats nu al dat punt expliciet op de dagorde. Neem foto's (die de datum/uur vermelden).

Het is de AV die bevoegd is voor de esthetiek van de mede-eigendom en dus voor de exacte plaatsing van dat plakaatje & de mogelijke materialen.

En dat alles binnen het kader van bestaande regelgeving van stedebouw (beschermd gebouw, ...).


Deze wettelijke bepaling is in voege getreden op 01.08.1995. Er is dus geen sprake van hoogdringendheid, tenzij het gaat over een nieuwe syndicus, die pas 8 dagen geleden is aangesteld.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”