Beperking 10%

winter
Topic Starter
Berichten: 41

Beperking 10%

#1 , 03 nov 2010 22:17

Niemand kan aan de stemming deelnemen, zelfs niet als lasthebber, voor een groter aantal stemmen dan het totaal van de stemmen waarover de andere aanwezige of vertegenwoordigde mede-eigenaars beschikken.
Niemand mag meer dan drie volmachten aanvaarden. Een lasthebber mag evenwel meer dan drie volmachten krijgen als het totaal van de stemmen waarover hij zelf beschikt en die van zijn volmachtgevers niet meer dan 10 % bedraagt van het totaal aantal stemmen dat toekomt aan alle kavels van de mede-eigendom.
De syndicus kan niet als lasthebber van een mede-eigenaar optreden op een algemene vergadering, niettegenstaande zijn recht, wanneer hij mede-eigenaar is, om in die hoedanigheid deel te nemen aan de beraadslagingen van de vergadering.

Kan iemand mij dit nog eens duidelijk uitleggen?
Vb. Welke vervallen als men 2 volmachten aanvaardt die samen met mijn aandelen de 10% beperking overschrijden? Geen enkele omdat het slechts over 2 volmachten gaat? Mogen die volmachten dan de 10% overschrijden?
Ik vind het als leek tamelijk ingewikkeld.
Dank bij voorbaat voor een antwoord.
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 nov 2010 22:41

Als volgt:

Men heeft één volmacht: men mag ze uitoefenen
Men heeft twee volmachten: men mag ze uitoefenen
Men heeft drie volmachten: men mag ze uitoefenen.
Men heeft vier volmachten: uw stemrecht wordt beperkt tot max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels
Men heeft vijf volmachten: uw stemrecht wordt beperkt tot max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels
Enz.

Maar in ALLE voorgaande gevallen mag men nooit voor een groter aantal stemmen deelnemen dan het totaal van de stemmen van de andere aanwezigen of vertegenwoordigden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 04 nov 2010 19:20

Als volgt:
Men heeft één volmacht: men mag ze uitoefenen
Men heeft twee volmachten: men mag ze uitoefenen
Men heeft drie volmachten: men mag ze uitoefenen.
Men heeft vier volmachten: uw stemrecht wordt beperkt tot max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels
Men heeft vijf volmachten: uw stemrecht wordt beperkt tot max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels
Enz.

Maar in ALLE voorgaande gevallen mag men nooit voor een groter aantal stemmen deelnemen dan het totaal van de stemmen van de andere aanwezigen of vertegenwoordigden.
Niet akkoord, naar mijn mening zijn het geheel van de volmachten te verwerpen en niet te beperken, in het geval van vier volmachten en meer.

De beperking staat niet in de wet. Het is aan de mandaatdrager om te zien of hij de limieten niet overschrijdt. M.a.w. hij is verantwoordelijk in het geval van het stemrecht niet kan uitgeoefent worden.

Het geval van beperking tot 50%, gaat o.a. uit van de nieuwe gebouwen waar slechts een gedeelte van de appartementen zijn verkocht en de bouwpromotor de facto een stemrecht zou hebben van +50%.

Maar zo het gaat om 1, 2 of 3 volmachten, is de limiet 50% ipv 10%, maar hier wel inclusief de mandaatdrager, zo hij op zich stemrecht heeft.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 04 nov 2010 19:58

Ik zie geen niet-overeenkomst met wat u schrijft. Heb voor alle duidelijkheid mijn tekst hieronder aangepast.


Men heeft één volmacht: men mag ze uitoefenen
Men heeft twee volmachten: men mag ze uitoefenen
Men heeft drie volmachten: men mag ze uitoefenen.
Men heeft vier volmachten: op voorwaarde dat uw stemrecht max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels vertegenwoordigt
Men heeft vijf volmachten: op voorwaarde dat uw stemrecht max. 10 percent van de stemmen op grond van totaal aantal kavels vertegenwoordigt
Enz.
Maar in ALLE voorgaande gevallen mag men nooit voor een groter aantal stemmen deelnemen dan het totaal van de stemmen van de andere aanwezigen of vertegenwoordigden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 05 nov 2010 16:37

Als de 10% overschreden worden met volmachten, dan zijn alle volmachten volgens mij ongeldig en mag men ze niet uitoefenen, voor het geval 4, 5, enz. ... .
Als de 50% overschreden worden met volmachten, dan worden het stemquotum beperkt tot 50%, voor het geval 1, 2 en 3.
Als de 50% overschreden worden zonder volmachten, dan wordt het stemquotum beperkt tot 50%.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”