Waardebepaling vruchtgebruik / naakte eigendom

Charlie
Topic Starter
Berichten: 13

Waardebepaling vruchtgebruik / naakte eigendom

#1 , 06 nov 2006 10:17

Eind '99 werd mij een handgift gedaan door mijn ouders door overschrijving van een bedrag op mijn bankrekening.

Met dit bedrag werd vastgoed aangekocht (grond + bestaand huis). De naakte eigendom werd op mijn naam gezet. Het vruchtgebruik ging naar mijn pa (leeftijd 63 jaar op vandaag). Wat ik ietwat vreemd vind, is dat het vruchtgebruik met ditzelfde bedrag betaald werd.

Indien ik het vruchtgebruik wens over te kopen, hoe kan de waarde van dat vruchtgebruik bepaald worden? Volgens onderstaande link zou dat nog 38% van de volle eigendom waard zijn.

http://www.elfri.be/NL/Juridische%20inf ... ebruik.htm

Die waarde kan onderling ook overeengekomen worden, veronderstel ik?

Alvast bedankt voor uw reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 nov 2006 21:05

Bij dergelijke aankoop zou jij de blote eigendom moeten betalen en uw vader de prijs van het vruchtgebruik. De registratierechten worden evenwel berekend op het totale bedrag. 38 % is de waarde van het vruchtgebreuik volgens de formule van Registratie en Domeinen om oa. de erfenisrechten te berekenen. Bij een re?le verkoop worden gewoonlijk wel de concretere sterftetafels gebruikt vb. Ledoux , om de waarde te bepalen. De recentste gegevens geven voor een man van 63 jaar een waarde van het vruchtgebruik van 49.6 %. U moet dit evenwel niet gebruiken en kan eventueel een co?fficient afspreken. Weet dat bij het overlijden van de vruchtgebruiker de waarde van het vruchtgebruik nul wordt en kosteloos bij de blote eigendom komt.
Zorg dat je goed kan bewijzen dat jij zelf de aankoop ( na de handgift) van de blote eigendom hebt betaald.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”