Geluidshinder dr aanhechtingpunt op gemeenschappelijke muur

fjldurodie
Topic Starter
Berichten: 11

Geluidshinder dr aanhechtingpunt op gemeenschappelijke muur

#1 , 23 okt 2010 16:24

Hallo,

De eigenaar van een aanpalend pand in het Brusselse (1050 Elsene) in een gesloten bebouwing heeft (wellicht onlangs) een kleine ventilatie schoorsteen (ronde inox buis) op zijn dak geinstalleerd en deze gesteund door een aanhechtingspunt op de "gemeenschappelijke" gevelmuur van ons pand welk boven zijn dak uitsteekt.

Onze huurders hebben er ons attent op gemaakt dat zij last hebben elke dag op vaste tijdstippen (beginnend on 11:38 en om 22.38 tot 1:30) van een trilling of gebrom dat lijkt te komen van de muur in de buurt van het aanhechtingspunt. De geluidshinder is m.i. sterk genoeg om een iemand te wekken of te verhinderen normaal in te slapen. Na navraag blijkt dat inderdaad een ventilator met tijdsklok aangesloten is op de ventilatie schoorsteen.

Voor het ogenblik ben ik nog bezig met de eigenaar (die zelf niet in zijn pand woont) te overtuigen dat hij de oorzaak is van de extra geluidshinder, doch er zijn antwoorden laten op zich wachten en bvb. voor vandaag hadden we een simpele test voorzien (ventilator uit/aan zetten terwijl we gezamelijk luisteren) maar ondanks ik tot 2 maal toe mijn telefoon nummers per e-mail gegeven heb om een uur hiervoor af te spreken is er geen antwoord meer gekomen en is die test dus niet gebeurt.

Mijn vragen zijn betreffende de volgende stappen in het proces mocht de eigenaar van het aanpalend pand trachten dit te negeren en/of niet snel te handelen.

Verder nog : kan hij zonder voorafgaande toestemming zomaar van de gevel gebruik maken welk niet deel is van zijn pand ? (aan wie behoort de gevel die boven zijn dak uitsteekt ?)

Alvast bedankt voor jullie advies.

MvG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 okt 2010 16:39

ART. 662. Geen nabuur mag in de gemene muur een holte maken of daartegen een werk aanbrengen of doen steunen, zonder toestemming van de andere nabuur of, indien deze weigert, zonder door deskundigen de middelen te hebben doen bepalen die nodig zijn om te voorkomen dat door het nieuwe werk aan de rechten van de andere nabuur afbreuk wordt gedaan.

Hij had uw toestemming moeten vragen. En indien dat deel van de muur niet zijn mede-eigenom is zoveel te meer...
Indien er geen inspanning wordt gedaan om het storende geluid op te heffen of zoveel mogelijk te verminderen zou ik een verzoening bij de vrederechter vragen.
Laatst gewijzigd door roharro op 23 okt 2010 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 okt 2010 16:52

Het deel van een muur dat boven het dak van de buur uitsteek is doorgaans eigendom van de eiegnaar van het hoogste gebouw. De buur mag in deze muur NIETS vastmaken.
De overlast van trillingen zou gemakkelijk kunnen worden weggenomen door siletblocs te gebruiken of rubber achter de vasthechtingen te steken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”