Ongunstig tarief waterverbuik doorrekenen tussen eigenaars

Mazinger
Topic Starter
Berichten: 6

Ongunstig tarief waterverbuik doorrekenen tussen eigenaars

#1 , 20 okt 2010 16:36

Sinds een paar maanden is het water in het gebouw waar ik mede-eigenaar ben, een flink pak duurder geworden. Onze waterdistributeur hanteert namelijk een degressief tarief om overmatig gebruik te ontmoedigen, en in een gebouw met appartementen wordt het totaal gebruik daarom gedeeld door het aantal gedomicilieerde bewoners. Ons tarief is omhoog gegaan omdat er een iets hoger quotum niet-gedomicilieerde personen in het gebouw zijn gehuisvest.

Kan de algemene vergadering van mede-eigenaars beslissen om deze meerkost door te rekenen aan de niet-gedomicilieerden? Het moet hem om een flinke som gaan, aangezien ikzelf op drie maanden tijd al 100 euro meer betaal dan vorig jaar voor dezelfde periode en hetzelfde verbruik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mazinger
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 20 okt 2010 16:41

... indien niet, wat kan ik hiertegen ondernemen?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 20 okt 2010 20:46

Ik veronderstel dat u "progressief tarief" bedoelt (toenemend- degressief is afnemend)?
Gaat het wel om een tariefwijziging/differentiatie van de waterleverancier? Ik twijfel. Ik vermoed dat het hier gaat over de gratis hoeveelheden water waarop men recht heeft per gedomicilieerde en die door de Vlaamse Gemeenschap worden betaald aan de watermaatschappij.
Als er minder personen in jullie gebouw zijn gedomicilieerd dan is de totale gratis hoeveelheid water proportioneel gedaald.
Het is aan de syndicus om de gratis hoeveelheden toe te wijzen aan de appartementen die daar recht op hebben.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Mazinger
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 21 okt 2010 20:03

Bedankt voor uw reactie,
Het tarief is zowel progressief (toenemend met stijgend verbruik) als degressief (afnemend met dalend verbruik), het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.
Ik kijk uw opmerking bij mijn syndicus eens na, maar ik vrees dat het wel effectief gaat om een degressief tarief dat door de distributeur wordt gehanteerd...

Blijft dan nog de vraag of deze meerkosten doorgerekend worden naar de niet-gedomicilieerde mensen in ons gebouw.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 21 okt 2010 20:09

Staat er niets over de wijze van afrekenen in de Statuten van het gebouw?
Heb even een tekst van Statuten nagelezen. Daar staat in dat elk appartement zijn aandeel in de totale factuur betaalt op basis van het effective verbruikte volume. Dus voor mijn appartement wordt de breuk berekend van het waterverbruik t.o.v. het totaal verbruik van het gebouw en die breuk wordt vermenigvuldigd met het bedrag van de totale factuur van de desbetreffende periode.
Maar het kan voor ieder gebouw anders vastgelegd zijn uiteraard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 22 okt 2010 05:45

(...)
Blijft dan nog de vraag of deze meerkosten doorgerekend worden naar de niet-gedomicilieerde mensen in ons gebouw.
De laatste alinea van Art. 577-10 § 4 kan echter een oplossing bieden:
Elk lid van de algemene vergadering van mede-eigenaars is verplicht persoonlijke rechten die hij aan derden op zijn privatieve kavel zou hebben toegestaan, onverwijld ter kennis te brengen van de syndicus.
Maar de toepassing ervan in uw geval is vermoedelijk delicaat.

Wel heb ik begrepen dat de stijging van de lasten te wijten zou zijn aan de vervanging van bewoners, die wettelijk in geschreven zijn, door andere bewoners, die niet wettelijk ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente. En dat het enkel door deze inschrijving is dat een degressieve tarifering kan toegepast worden en dat de waterlasten finaal kunnen dalen.

Heeft u een individuele watermeter of wordt een forfaitair tarief "pro rata" gebruikt voor het gebruik van het water?

Mazinger
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 22 okt 2010 10:58

We hebben indiciduele watermeteres, maar deze dienen enkel om de interne afrekening te laten gebeuren.
De waterdistributeur regelt zijn facturen per aansluiting, en in ons geval hebben we ene reëel verbruik van om en bij de 154 appartementen/bewoners, terwijl er maar 130 zijn gedomicilieerd. Dit verhoogt het schijnbare verbruik per bewoner.

De rekening klopt aan de basis echter niet, want als iemand uit functionele overwegingen twee woningen betrekt kan hij zich toch niet op twee plekken laten domiciliëren? Of wel?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 22 okt 2010 17:01

Een appartementseigenaar heeft geen verplichting tot bewoning of verhuur. En zeker niet om zijn hoofdverblijfplaats daar te vestigen.

24 appartementen zouden in uw geval de facto de waterfactuur verhogen, en dat voor iedereen.

De enige correcte structurele oplossing die ik persoonlijk zie is dat elk appartement een aparte watermeter laat plaatsen rechtstreeks door de watermaatschappij.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 22 okt 2010 19:27

@Mazinger: Ik heb één en ander eens van nabij nagekeken. In het gebouw waar ik en mijn echtgenote gedomicilieerd zijn is NIEMAND anders gedomicilieerd.... er zijn 19 appartementen....
Maar ik kan hier niets tegen doen want in de Statuten staat letterlijk dat de totale waterfactuur proportioneel wordt verdeeld naar rato van het verbruik per appartement....
Kijk dus ook eens in jullie Statuten...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jean pierre1950
Berichten: 194

#10 , 24 okt 2010 12:07

Ik help onze syndicus met die berekening, de problemen zijn ondermeer
De tellers staan in de appartementen worden dus niet dezelfde dag opgenomen
Als je al de verbruiken optelt kom je minder uit dan de algemene teller.
Als je een ontkalker heb die verbruikt ook water.
Je kan niet elk appartement een eigen teller geven daar het gebouw druk ver hogers moet plaatsen , anders hebben ze vanaf 3 verdiep geen drukmeer genoeg.
Je moet weten wie er op 1 januari gedomicilieerd zijn om de gratis kubiek te verdelen, dus in ons geval loopt de rekening van 1sep 2009 tot 1 augustus 2010, dus je heb de gedomicilieerde van 1 jan 2009 die een rol spelen voor 3 maanden gratis kubiek en die van 1 jan 2010 die 9 maanden gratis kubiek krijgen.
De gratis kubiek is niet de vol prijs maar iets lager, daar in de volle prijs de zuiveringstaks voor afvalwater zit, en deze krijg je niet gratis.
Dus voor te verwerken aan de verschillende tarieven denk dat dit een onmogelijke opdracht is.
Dit ter info

Mariette
Berichten: 2507

#11 , 25 okt 2010 10:47

Waarom wordt de factuur niet verdeeld onder de eigenaars? Elk appartement zal toch wel een 'eigenaar' hebben, of er nu iemand op gedomicilieerd staat of niet.
Maar ja, het aantal personen dat water verbruikt is natuurlijk van belang.

Mazinger
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 26 okt 2010 13:50

Bedankt voor de vele nuttige reacties, ik zie uiteindelijk maar één zinnige oplossing, en dat is dat degressief tarief afschaffen. Op zich is het een verantwoord systeem om overgebruik af te schaffen, maar het is oneerlijk omdat het ook diegen afstraft die spaarzaam omspringen met water, vooral bij de stadsbewoners. Maar ja, dat betekent minder inkomsten voor de waterleverancier, ik zal het maar vergeten...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 26 okt 2010 16:36

Als "anekdote":

In het Brusselse (en waarschijnlijk ook elders) wordt een mede-eigendom geklasseerd als industriële onderneming (met een degressief tarief bij stijgend verbruik zoals een industrie), zodra het verbruik een zekere limiet overschrijdt (in de praktijk ergens vanaf 200 appartementen). Dat is het geval voor mijn VME.

immowill
Berichten: 3

#14 , 26 okt 2010 21:03

Nuttige informatie over uw waterfactuur

Wij beseffen dat het niet altijd eenvoudig is om de weg te vinden in de facturatie van het water. Deze
folder hoopt u wegwijs te maken. Zit u na het lezen ervan toch nog met vragen, contacteer ons dan gerust;
u vindt onze contactgegevens op de achterzijde.
De prijs van uw water
Sinds 1 januari 2005 staan de watermaatschappijen naast drinkwatervoorziening ook in voor
waterzuivering. Daarom wordt sindsdien een saneringsbijdrage aangerekend via de waterprijs: per
kubieke meter betaalt u niet alleen een prijs voor het water dat u verbruikt, maar ook een
saneringsbijdrage voor de afvoer en zuivering van het water na gebruik.

Volgende tariefstructuur kan u terugvinden op uw factuur:
De abonnementsvergoeding is de jaarlijkse bijdrage per woongelegenheid in de kosten van het
drinkwaternet en een vergoeding voor het administratief verwerken van de klantgegevens.
Het waterverbruik wordt aangerekend in verschillende opeenvolgende verbruiksklassen. Naarmate u
meer water verbruikt, komt u in een volgende verbruiksklasse terecht. Opgelet, voor een verbruiksadres
zonder gedomicilieerden komt u onmiddellijk in oververbruik/verbruik zonder gedomicilieerden terecht.

• Basisverbruik: Elk van onze klanten heeft recht op 15 m³ gratis drinkwater per jaar, op voorwaarde dat
hij gedomicilieerd (wettelijk ingeschreven) is op zijn verbruiksadres. Op dit verbruik moet wel
saneringsbijdrage betaald worden voor de afvoer en zuivering van het afvalwater. Daarom wordt in
onderstaand tariefoverzicht een korting basisverbruik vermeld.
• Comfortverbruik: Per gedomicilieerde op uw verbruiksadres betaalt u 20 m³ aan het tarief van het
comfortverbruik. Stel: er zijn twee gedomicilieerden, dan worden de eerste 30 m³ als basisverbruik
aangerekend, de volgende 40 m³ (van 31 tot 70 m³) als comfortverbruik.
• Forfait: Per adres met gedomicilieerden wordt 15 m³ van het verbruik (van 71 tot 85 m³ in het
voorbeeld) betaald aan het tarief van forfait. Of er nu één gedomicilieerde is of meerdere, er wordt
telkens maximaal 15 m³ in deze tariefklasse aangerekend. U kan het zien als een extraatje voor vast
waterverbruik, dat niet direct afhankelijk is van het aantal gedomicilieerden op uw verbruiksadres.
• Oververbruik / verbruik zonder gedomicilieerden: Dit is het verbruik tot 500 m³ per aansluiting,
bovenop het basis- en comfortverbruik en het forfait.

Tariefoverzicht 1 2 3
Algemeen tarief (excl. BTW) tot 31.12.2009 vanaf 01.01.2010
Jaarlijkse abonnementsvergoeding per woongelegenheid (€) 41,00 42,80
Proportioneel verbruik (€/m³):
Basisverbruik = eerste 15 m³ / gedomicilieerde : 3,9602 4,2328
Comfortverbruik = van 16 tot 35 m³ / gedomicilieerde 3,9602 4,2328
Forfait = 15 m³ / adres met gedomicilieerden 3,9602 4,2328
Oververbruik / verbruik zonder gedomicilieerden = tot 500 m³ / jaar 4,5502 4,8328
Korting basisverbruik -2,0400 -2,1400
UNI-Z-110
1 Situatie op 1 januari 2010. Goedkeuring tarieven drinkwater Ministerie voor Ondernemen (E3-P/2009D04805/VJ2009/001930).
2 Informatie over specifieke kortingen vindt u op http://www.tmvw.be" onclick="window.open(this.href);return false; of bij ons telefonisch waterloket AquaFoon. Indien u een sociale
vrijstelling geniet, dan wordt deze automatisch verrekend.
3 Sinds 1 januari 2005 wordt een saneringsbijdrage aangerekend via de waterprijs. De bovengemeentelijke saneringsbijdrage
bedraagt 0,8730 €/m³ tot 31 december 2009 en is sinds 1 januari 2010 vastgelegd op 0,8720 €/m³. De gemeentelijke
saneringsbijdrage bedraagt 1,0472 €/m³ tot 31 december 2009 en is sinds 1 januari 2010 op 1,2208 €/m³ gebracht.

Verrekening van 15 m³ gratis basisverbruik
Elke gedomicilieerde op uw verbruiksadres heeft jaarlijks recht op 15 m³ gratis basisverbruik. Dit
betekent: 15 m³ op 365 dagen. Is de verbruiksperiode op uw factuur langer of korter dan een jaar, dan
wordt dit uiteraard in rekening gebracht.
• Wijzigt uw gezinssituatie, dan hoeft u ons dit niet te laten weten, aangezien wij hier jaarlijks op 1
januari over geïnformeerd worden (aantal gedomicilieerden). Nog om deze reden kan echter pas
rekening gehouden worden met eventuele wijzigingen vanaf 1 januari van het jaar dat hierop volgt. Een
voorbeeld: Op 27.06.2008 is uw gezinssituatie gewijzigd van twee naar drie gedomicilieerden. In dit
geval wordt pas vanaf 01.01.2009 rekening gehouden met drie gedomicilieerden

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 26 okt 2010 21:34

En wat voor het verbruik boven de 500 kubiek meter? Ik veronderstel dat een groot appartementsgebouw (met één gemeenschappelijke aansluiting) meer dan het tienvoudige verbruikt.
Of geldt deze info enkel voor ééngezinswoningen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”