Nieuwe wet mede-eigendom garages

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

Nieuwe wet mede-eigendom garages

#1 , 20 okt 2010 10:32

Is de wet op mede-eigendom niet van toepassing op garages. Garages bestaat uit 68 eigenaars (kavels).De garages van het appartementsgebouw worden apart beheert door een andere syndicus. Dus gebouw heeft een syndicus en garages heeft een andere syndicus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 20 okt 2010 14:51

Is er een afzonderlijke basisakte voor de appartementen en één voor de garages?
Is het geheel gebouwd op één stuk grond?
Zijn de garages gebouwd bovengronds of ondergronds naast de appartementen ?
Zijn de garages ondergronds gebouwd onder de appartementen ?

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#3 , 20 okt 2010 15:18

Er is geen afzonderlijke basisakte voor de appartmenten en één voor de garages. Het geheel is gebouwd op een stuk grond.garages zijn ondergronds gebouwd naast de appartementen. Er is een afzonderlijke brandverzekering voor de gara

Reclame

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#4 , 20 okt 2010 15:20

Ik vervolledig mijn bericht. Er is een afzonderlijke brandverzekering voor de appartementen en voor de garages.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 21 okt 2010 10:03

De bepalingen van de nieuwe wet over de deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid dienen volgens mij toegepast (zie tweede mogelijkheid hierna).

In het geval er afzonderlijke basisaktes bestaan, zowel voor de hoofdvereniging als elke deelvereniging:
Art. 577-3 BW - vierde lid:
(...) De basisakte kan, ingeval de hoofdvereniging bestaat uit twintig kavels of meer, voorzien in de vorming van deelverenigingen per gebouw bij een groep van gebouwen of, ingeval in een gebouw een fysieke verdeling in duidelijk te onderscheiden onderdelen aanwezig is, per onderdeel van het gebouw. Deze deelverenigingen zijn enkel bevoegd voor de in de basisakte aangeduide particulier gemeenschappelijke delen met dien verstande dat de hoofdvereniging exclusief bevoegd blijft voor de algemeen gemeenschappelijke delen en de zaken die tot het gemeenschappelijk beheer van de mede-eigendom behoren. De artikelen 577-3 en volgende zijn van toepassing op deze deelverenigingen.
Zo slechts één basisakte:
Art. 577-7 § 1 BW
(...)
g ) onverminderd artikel 577-3, vierde lid, over de oprichting van deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid waarbij deze deelverenigingen enkel beslissingen kunnen voorbereiden met betrekking tot de in de beslissing aangeduide particuliere gemene delen. Deze voorstellen van beslissing dienen te worden bekrachtigd op de eerstvolgende algemene vergadering.
Gevolgen van de laatste oplossing:
- oprichting deelvereniging te beslissen via AV met een meerderheid van 4/5 van de aandelen
- één syndicus en één boekhouding

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#6 , 21 okt 2010 10:20

Er is één syndicus en één boekhouding.Voor de garages moeten wij ons houden aan de nieuwe wetgeving mede-eigendom, zoals appartementsgebouwen met meer dan 20 kavels??

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 21 okt 2010 11:37

Eerste post:
Is de wet op mede-eigendom niet van toepassing op garages. Garages bestaat uit 68 eigenaars (kavels).De garages van het appartementsgebouw worden apart beheert door een andere syndicus. Dus gebouw heeft een syndicus en garages heeft een andere syndicus.
Laatste post:
Er is één syndicus en één boekhouding.Voor de garages moeten wij ons houden aan de nieuwe wetgeving mede-eigendom, zoals appartementsgebouwen met meer dan 20 kavels??
Is er één syndicus voor het geheel (appartementen/garages & garages) of twee?

De jaarlijkse AV van de twee delen van het complex (= de appartementen/garages en de garages) dient gevolgd door een gemeenschappelijke AV van de hoofdvereniging, die alle beslissingen van deze twee AV te valideren, omdat zij als enige rechtspersoonlijkheid bezit.

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

#8 , 21 okt 2010 13:35

Ik denk dat ik even mis zat.Voor het appartementsgebouw is er één syndicus. Voor de garages is er een andere syndicus dan voor het appartementsgebouw. De garages heeft meer dan 20 kavels. Mijn vraag moet de syndicus van de garages ook de nieuwe wetgeving toepassen of is er voor de garages, kelders, de nieuwe wetgeving NIET van toepassing??

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 21 okt 2010 14:04

Het bebouwd gedeelte behoord vogens mij tot één VME, met het statuut van gedwongen mede-eigendom, bestaande uit een aantal private kavels, waarvan minstens 20 appartementen (al dan niet met een garage) en een aantal garages (68?), evenals de gemene delen (waaronder het terrein).

De twee andere VME zijn deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid en kunnen geen geldig beslissingen meer nemen sinds 01.09.2010. Hun syndici hebben geen enkele bevoegdheid, tenzij "lopende zaken". De AV van de hoofdvereniging dient zich dringend uit te spreken met een meerderheid van 4/5 over het al dan niet bestaan van de twee deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid, en hun bevoegdheid afbakenen.

Eender welke eigenaar kan bij de rechter gaan en de aanstelling van en voorlopige syndicus van de hoofdvereniging vragen. Enkel deze syndicus is bevoegd om de AV van de hoofdvereniging samen te roepen.

Dit alles is mijn persoonlijke mening en dient getoetst aan de realiteit (één kavel, één basisakte, 20 appartementen of meer, ...?).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”