MANDAAT SYNDICUS

lottiman
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: RONSE 9600

MANDAAT SYNDICUS

#1 , 19 okt 2010 09:03

Geachte
De syndicus zijn mandaat van vijf jaar is verstreken op 1 september 2010.
En hij laat niets meer van zich horen, ondanks de twee brieven die ik hem schreef met de vraag om ons in te lichten over zijn manier van doen.
De normale algemene jaarlijkse vergadering moet plaatsvinden einde deze maand, en kan hij aangezien hij wettelijk geen syndicus meer is bij ons, nog een vergadering bijeenroepen,en kan hij ook nog de verdere lopende zaken afhandelen zoals het hem belieft.(De nieuwe wet ?)
Een van de mede eigenaars antwoorde in de plaats van de syndicus dat er een algemene vergadering zal plaatsvinden op 30 november 2010.
Ik weet ook goed dat wij zelf een vergadering kunnen bijeenroepen volgens artikel 577-8 paragraaf 4,1 van het burgerlijk wetboek.

Graag een antwoord alstublieft in verband met het mandaat van de syndicus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 19 okt 2010 12:01

Geachte
De syndicus zijn mandaat van vijf jaar is verstreken op 1 september 2010.
De normale algemene jaarlijkse vergadering moet plaatsvinden einde deze maand, en kan hij aangezien hij wettelijk geen syndicus meer is bij ons, nog een vergadering bijeenroepen.
Neen.
Kan hij ook nog de verdere lopende zaken afhandelen zoals het hem belieft.(De nieuwe wet ?)
Neen
Een van de mede eigenaars antwoordde in de plaats van de syndicus dat er een algemene vergadering zal plaatsvinden op 30 november 2010.
Ik weet ook goed dat wij zelf een vergadering kunnen bijeenroepen volgens artikel 577-8 paragraaf 4,1 van het burgerlijk wetboek.
Klopt, het meest eenvoudige is echter een eenvoudig verzoek te richten aan de lokale vrederechter om een voorlopige syndicus aan te stellen om het gebouw te beheren voor de periode die deze nodig heeft om samen met de RVB/RME een bav te organiseren waarop een nieuwe syndicus gekozen kan worden door de mede-eigenaars.

Nomic
Berichten: 58

#3 , 19 okt 2010 17:59


Klopt, het meest eenvoudige is echter een eenvoudig verzoek te richten aan de lokale vrederechter om een voorlopige syndicus aan te stellen om het gebouw te beheren voor de periode die deze nodig heeft om samen met de RVB/RME een bav te organiseren waarop een nieuwe syndicus gekozen kan worden door de mede-eigenaars.
Ik heb net juridisch advies ingewonnen. Het dossier moet opgemaakt en ingediend worden door een advokaat waarbij na het indienen van het dossier het - afhankelijk van het gerechtelijk arrondissement - tot 2 maanden duren alvorens de zaak in kortgeding wordt behandeld. In onze situatie wil dit zeggen dat een tijdelijke syndicus slechts tegen einde jaar wordt aangesteld ondertussen .... wie is gemachtigd om dringende maatregelen te nemen ter vrijwaring van de ME (reiniging, afvalbeheer, herstellingen...etc.)?

met vriendelijke groeten.
Nomic

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 19 okt 2010 18:44

Huh?

Een vrederechter is meer dan bevoegd zich hierover uit te spreken. Ik zie ook geen reden waarom dit lang zou moeten duren, u heeft het bewijs dat het contract is afgelopen, er is geen nieuwe syndicus, het gebouw is dus zonder beheer. Gewoon verzoekschrift en aan de griffie vriendelijk vragen of de zaak niet dringend kan geplaatst worden.

Niet meer of niet minder, ik heb dit persoonlijk reeds enige keren als mede-eigenaar uitgevoerd zonder problemen.

Nomic
Berichten: 58

#5 , 19 okt 2010 18:56

Huh?

Een vrederechter is meer dan bevoegd zich hierover uit te spreken. Ik zie ook geen reden waarom dit lang zou moeten duren, u heeft het bewijs dat het contract is afgelopen, er is geen nieuwe syndicus, het gebouw is dus zonder beheer. Gewoon verzoekschrift en aan de griffie vriendelijk vragen of de zaak niet dringend kan geplaatst worden.

Niet meer of niet minder, ik heb dit persoonlijk reeds enige keren als mede-eigenaar uitgevoerd zonder problemen.
Dank u wel voor de uitleg, ik ga morgen het nodige doen. c.q. opzoeken aan welke vormvoorwaarden dergelijk verzoek moet voldoen.
Beste groeten
Nomic

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 19 okt 2010 19:38

Het advies van Vandenbos volgen. Bij de griffier van het Vredegerecht gaan.

Het gaat hier niet om de klassieke procedure kortgeding.

Geen andere maatregelen vragen, dan de aanstelling van een voorlopige syndicus (anders kan je naargelang het kanton in de gewone procedure vallen: advocaat, ... ).

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 20 okt 2010 09:39

‘De syndicus zijn mandaat...is verstreken op 1 september 2010’ houdt in dat hij sedertdien geen syndicus meer is en dus ook geen handelingen,inclusief ‘lopende zaken‘, meer kan stellen in die hoedanigheid.

2 JUNI 2010. - Wet tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken,B.S. 28 juni 2010,in werking 01/09/2010 is op hem niet van toepassing.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nomic
Berichten: 58

#8 , 20 okt 2010 19:40

Het advies van Vandenbos volgen. Bij de griffier van het Vredegerecht gaan.

Het gaat hier niet om de klassieke procedure kortgeding.

Geen andere maatregelen vragen, dan de aanstelling van een voorlopige syndicus (anders kan je naargelang het kanton in de gewone procedure vallen: advocaat, ... ).
Dank uw wel voor de toelichting. Ik ben deze morgen naar de griffie geweest, verzoekschift ingediend en de zaak komt volgende week al voor. :-)

Beste groeten
Nomic

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”