Opstijgend vocht in muren onderburen, meebetalen?

martijnvdh
Topic Starter
Berichten: 5

Opstijgend vocht in muren onderburen, meebetalen?

#1 , 18 okt 2010 11:08

Wij wonen in een blok met 2 appartementen, komen zeer goed overeen met onze onderburen.

Nu zitten zij met vocht in de buitenmuren op het gelijkvloers verdiep, ze gaan dit laten repareren waarbij kosten geschat worden op ca. 2000euro. Nu is mijn vraag, behoren wij hier aan mee te betalen? De vraag is door hen nog niet gesteld, maar als er in de toekomst iets scheelt met bijvoorbeeld het dak dan zou ik dit ook door de gemeenschap laten dragen. Lijkt me dan fair als de kosten nu ook gedeeld worden als blijkt dat dat zou moeten.

Uit de basisakte:
De gemeenschappelijke delen omvatten onder meer de grond, de funderingen, de holle ruimte, de rioleringen, de septische put, de steunmuren, de vensters begrijpende het raam, het glaswerk en eventueel de luiken voor zover deze zich in de gemeenschappelijke delen bevinden .......

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 okt 2010 11:22

De buitenmuren zijn gemeenschappelijk en dus ook de kosten die gemaakt worden om die waterdicht te maken.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 18 okt 2010 11:29

klopt, zeker omdat het hoogstwaarschijnlijk niet de buitenmuren maar de fundamenten zijn die het vocht opslorpen en doorgeven. De werken aan de buitenmuur (onderbreking vochtstroom) dient enkel om het symptoom in de buitenmuren te bestrijden, de oorzaak zit meestal lager, in de funderingen die poreus geworden zijn.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”