Burenlawaai

Chat
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Wilrijk

Burenlawaai

#1 , 02 nov 2006 14:41

Onze buurman is sinds augustus zijn badkamer aan het herstellen omwille van een lek onder het bad. Dit is heel vervelend voor hem en dat begrijpen wij uiteraard dus toen hij op dat moment aan ons zei dat hij waarschijnlijk een beetje lawaai zou moeten maken, vonden wij dat helemaal niet erg, temeer omdat wij in augustus twee weken op vakantie gingen en dus dachten dat het bij onze thuiskomst wel hersteld zou zijn. Groot is onze teleurstelling nu want de herstelwerken zijn nog altijd niet gedaan! Het is nu al november en nog alle dagen is hij aan het kloppen en boren en lawaai maken en dat soms tot twaalf uur 's nachts..
Enkele weken geleden ben ik om halfelf 's avonds gaan bellen toen onze twee jongsten van 10 en 8 niet konden slapen van het lawaai en het toch de volgende dag school was, de twee oudsten zijn 15 en hebben er iets minder last van omdat ze zowiezo later naar bed gaan.
De buurvrouw kwam opendoen en excuseerde zich voor het lawaai en zei dat ze er in het vervolg op zouden letten maar.. dat doen ze niet!
Wij willen echt geen ruzie en zijn zelf ook met verbouwingen bezig dus weten heus wel dat je dan wat lawaai maakt enz maar is er geen uur waarop dit lawaai moet stoppen normaal gezien? Wij vinden het na negen uur 's avonds redelijk storend en doen dat dus niet, werken op het gemak overdag maar wij hebben natuurlijk geen lek dus willen wel tegemoetkomen maar nu gaan ze er toch wat over.
Wat kunnen we doen?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 02 nov 2006 18:22

Hoi

Sowieso in de eerste plaats een gesprek proberen aan te gaan met je buren. Hen uitleggen dat jullie best begrijpen dat het gemaakt moet, maar dat jullie ook graag hebben dat het lawaai op weekdagen stopt om 21 uur.

Daar moeten ze toch wel oren naar hebben als je het mij vraagt. Indien niet, kan je altijd vaststelling laten doen door de politie en hen het eens gaan laten zeggen, maar dat is natuurlijk niet te verkiezen.

Succes hoor!

PVB
Berichten: 8

#3 , 11 nov 2006 13:41

Hey,
volgens mij mag er tussen 10uur 's avond en 6uur 's morgens sowieso geen lawaai gemaakt worden, anders kan je inderdaad naar de politie stappen vanwege nachtlawaai.
Maar best idd toch eerst nog eens proberen en als het dan nog niet betert verwittigen dat je de politie erbij roept als het niet betert. Bereid je in dit geval dan maar voor op een situatie waar de relaties met de buur niet veel meer zullen beteren.

Reclame

jim
Berichten: 1

#4 , 01 nov 2007 10:25

Ik word met hetzelfde probleem geconfronteerd.

Ik was ook van mening dat er duidelijke uren waartussen luidruchtige werken als nachtlawaai konden geïnterpreteerd worden. Na 22h en voor 07h00? Of is het 06h00? En wat met zon- en feestdagen? Zijn er daar geen bijzondere regelingen voor.

Mijn echtgenote werkt onregelmatige uren en zon- en feestdagen zijn zowat de enige momenten waarop ze een beetje kan uitslapen. Op een zondag om 07h00 afbraakwerken aan de muur van onze slaapkamer is dus verre van leuk.

Kent er iemand de juiste regelementen?

bedankt.

Pedro
Berichten: 735

#5 , 01 nov 2007 12:24

Ik word met hetzelfde probleem geconfronteerd.

Ik was ook van mening dat er duidelijke uren waartussen luidruchtige werken als nachtlawaai konden geïnterpreteerd worden. Na 22h en voor 07h00? Of is het 06h00? En wat met zon- en feestdagen? Zijn er daar geen bijzondere regelingen voor.

Mijn echtgenote werkt onregelmatige uren en zon- en feestdagen zijn zowat de enige momenten waarop ze een beetje kan uitslapen. Op een zondag om 07h00 afbraakwerken aan de muur van onze slaapkamer is dus verre van leuk.

Kent er iemand de juiste regelementen?

bedankt.
o.a. van toepassing: Veldwetboek en art. 544 B.W. (burenhinder).

Men mag normaal tussen 22.00 uur en 06.00 uur geen lawaaioverlast veroorzaken. U kan op het moment van overlast aan het geluidsteam van de lokale politie vragen om langs te komen. Zij meten dan aan de hand van een decibelmeter of de grens wordt overschreden of niet. Is dit het geval dan zullen zij (normaal) bij de partij die hinder veroorzaakt gaan aanbellen. Een eerste maal zal het in principe bij een waarschuwing blijven, een volgende maal zal PV worden opgemaakt. Dring er wel tijdens het tel. onderhoud op aan dat een patrouille langs komt. Men probeert dit nogal eens af te wimpelen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 01 nov 2007 15:27

Bijkomend aan wat Pedro schreef:

1. Een nuttig overzicht van mogelijke hinder en de mogelijke reacties is te vinden op de website van de provincie Vlaams-Brabant:
http://www.vlaamsbrabant.be/objects/lev ... r-hulp.pdf
(zie p. 6 voor het deel "buren").

2. Tracht ook een exemplaar van het politiereglement van uw gemeente te bemachtigen. Daarin vindt je concrete beperkingen.

3. Als voor uw gebouw een milieuvergunning klasse IA of IB uitgereikt werd, dan werden normaal de geluidsnormen in detail bepaald in die vergunning. Het geval voor o.a. gebouwen met+25 parkeerplaatsen (Brussel).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”