Volmachten op AV.

winter
Topic Starter
Berichten: 41

Volmachten op AV.

#1 , 16 okt 2010 14:37

Geachte,
Indien er volmachten gegeven worden mogen andere mede-eigenaars die dan zien op de algemene vergadering? Dienen deze niet gehecht te worden aan de aanwezigheidslijst?
Is het correct dat een aanwezigheidslijst pas op het einde van een vergadering rond gaat en tevens als voor of tegen stemmen dient. Dienen ook niet de vertegenwoordigde aandelen naast elke naam vermeld te worden?
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 16 okt 2010 18:30

Hier speelt de "leiding" van de AV een belangrijke rol. Naast het verkiezen van een voorzitter en één of meer bijzitters dienen ook "stemopnemers" te worden aangeduid. Deze oefenen toezicht uit op het correcte verloop van de AV, meer bepaald de stemmingen. In feite is het aan de syndicus om een aanwezigheidslijst aan te leggen en ter beschikking te houden. Op deze lijst tekenen de aanwezigen en ook de volmachthouders naast de naam van de volmachtgever; de volmachtformulieren worden na controle aan het verslag van de AV aangehecht. De stemming wordt genoteerd in het verslag. Stemming kan zowel bij handopsteking als met stembriefjes ( per dagordepunt ) te geschieden. Best kiest de AV van bij de aanvang de te gebruiken stemwijze. Voor elke aanwezige en vertegenwoordigde mede-eigenaar noteert men best de wijze waarop deze zijn stem heeft uitgebracht : voor, tegen of onthouding. Tegenstemmen en onthoudingen dienen "nominatief" ( dus met de naam ) te worden vermeld in het verslag.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 16 okt 2010 22:39

Mijn opinie:

- stemopnemers/bijzitters: niet meer toegestaan sinds 01.09.2010 (het is de voorzitter die toezicht uitoefent op het correct verloop van de AV, het is de syndius en de secretaris die instaan voor het noteren van de stem)

- stemming met handopsteken: niet meer toegestaan sinds 01.09.2010 (wel mogelijk : schriftelijk of bij naamafroeping).

- aanwezigheidslijst: verantwoordelijkheid van de syndicus voor het openen van de zitting, daarna de secretaris en/of voorzitter. Het is de voorzitter die een ME, die laattijidg toekomt, toelaat tot de zitting.

Reclame

winter
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 17 okt 2010 14:32

Ik denk dat ik de situatie niet correct geschetst heb. Ik doe een poging.
De vergadering ging door ter aanstelling van een nieuwe syndicus omdat de vorige een ontslagbrief had ingediend. Deze vorige was ook geschorst geweest door het BIV en vandaar o.a. verdwijnen van mijn vertrouwen.
Voorzitter was niet aanwezig. Hij had volmacht gegeven aan een vervangende syndicus dewelke ook lid was van de beheerraad en het was op zijn verzoek dat iedereen gemobiliseerd werd. Volmachten heb ik niet gezien en de vergadering begon zonder aanwezigheidslijst voor te leggen. Alleen op 't einde werd deze voorgelegd en diende tevens ter stemming. Er werd ook iemand aangesteld om de syndicus,die ontslagnemend was en die terug verkozen werd,( door toedoen van het prijsverschil en het feit dat iemand hem zou controleren ,weer allemaal voorstellen van die vervangende syndicus) bij te staan en te controleren.
Het betreft een gebouw met minder dan 20 appartementen.
Al wat er gebeurd wordt vooraf geregeld door een groepje van 3 personen. Vraag is of daar hoegenaamd iets tegen te doen valt. Als je het woord durft te nemen wordt je overroepen.
Mijn vraag blijft dezelfde: mag men als mede -eigenaar die volmachten zien?
MVG

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 18 okt 2010 12:16

“Art.577-6...§ 5...De algemene vergadering beraadslaagt alleen rechtsgeldig wanneer aan het begin van de algemene vergadering meer dan de helft van de mede-eigenaars aanwezig of vertegenwoordigd is en voor zover zij ten minste de helft van de aandelen in de gemeenschappelijke delen bezitten...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit vereist dat de aanwezigheden aan het begin van de algemene vergadering dienen vastgesteld.

“Art.577-6...§ 7. Iedere mede-eigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering. De volmacht vermeldt de naam van de lasthebber. De volmacht kan algemeen of specifiek zijn en mag slechts gelden voor één algemene vergadering, tenzij gebruik wordt gemaakt van een algemene of specifieke notariële volmacht...§ 10. De syndicus stelt de notulen van de beslissingen op die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de behaalde meerderheden en de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden...”(B.W.).

Dit laatste impliceert mijns inziens dat ook de syndicus daarbij bestaan en omvang de volmachten naziet en dit nazicht ook nadien mogelijk maakt door de volmachten bij de notulen te voegen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”