Def oplevering gemene delen in kader van nieuwe wetgeving

lbcdr1998
Topic Starter
Berichten: 9

Def oplevering gemene delen in kader van nieuwe wetgeving

#1 , 10 okt 2010 18:51

Hoi,

Kan iemand het volgende bevestigen dan wel tegenspreken, aub ?

In ons gebouw (15 app.) dienen de gemene delen nog steeds DEFINITIEF opgeleverd te worden (Sleept nu bijna 3 jaar aan). Ik heb op het internet (oa site CD&V) gelezen dat deze definitieve oplevering (wettelijk) pas kan/mag gebeuren na een stemming op de A.V. met akkoord van 2/3 van de aanwezigen/geldige stemmen. Klopt dit ?

Ik heb deze vraag reeds meermaals voorgelegd aan onze syndicus maar die geeft niet thuis ...

Alvast dank !
Groeten,
Luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 okt 2010 11:45

Ik ga ervan uit dat ‘DEFINITIEF opgeleverd’ de toepassing is van : “Art.9.De eindoplevering van het werk mag niet geschieden dan na verloop van een jaar sedert de voorlopige oplevering, met dien verstande dat de eindoplevering van de gemeenschappelijke gedeelten, met inbegrip van de toegangen, reeds heeft plaatsgehad, zodat een normale bewoonbaarheid verzekerd is.”(9 JULI 1971. - Wet tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen=Wet Breyne).

Wat betreft de gemeenschappelijke delen geldt :
“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...6° de vereniging van medeëigenaars, zowel in rechte als voor het beheer van de gemeenschappelijke zaken, te vertegenwoordigen...”(Burgerlijk Wetboek).

Ik ken geen wetsbepaling luidend ‘dat deze definitieve oplevering (wettelijk) pas kan/mag gebeuren na een stemming op de A.V. met akkoord van 2/3 van de aanwezigen/geldige stemmen’.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”