voorzitter mede-eigenaars

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

voorzitter mede-eigenaars

#1 , 09 okt 2010 16:26

Hallo allemaal,

Mede-eigendom is voor mij vrij onbekend terrein, vandaar mijn excuses als ik niet meteen de juiste termen in de juiste context zou gebruiken.

Situatie:
Mijn moeder zegt dat ze 'voorzitter van de mede-eigenaars' van haar blokje is en dat al 17 jaar (van sinds het gebouwd is en zij er woont).
Enige opzoeking leerde mij dat ze voorzitter van de AV zal zijn.
Het gaat om een blokje van 8 appartementen met een externe syndicus.

Wat zij verder nog doet:
Afspraken met en controle van poetsvrouw gang en tuinier die het voortuintje onderhoudt.
Meldpunt zijn indien er een probleem is in het gebouw of er iets dient vervangen te worden (lampen e.d.)
Al dat soort zaken.

Het probleem is dat zij al jaren onderuit deze positie wil raken maar niemand anders het in haar plaats wil doen. Ik heb begrepen dat met de nieuwe wet, zij de laatste AV in september zelf heeft moeten voorzitten (ipv de syndicus?). Voor haar de druppel te veel maar weer waren er geen andere kandidaten. Zij is 77 en waarschijnlijk de oudste inwonende mede-eigenaar.

Hoe raakt zij van deze positie en verantwoordelijkheid af?
Ik heb hier wat oudere berichten gelezen waaruit blijkt dat er in het algemeen weinig kandidaten voor zijn. Het kan toch niet zijn dat bij gebrek aan andere kandidaten, zij het maar moet blijven doen. Toen ze nog jonger was heeft ze graag deze functie gehad maar de laatste jaren gaat het haar echt niet meer af en zie ik dat het haar veel stress bezorgt. Ook heeft zij veel gezondheidsproblemen gehad.
Kan zij niet simpelweg haar ontslag geven? Hoe moet het dan verder?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#2 , 10 okt 2010 15:19

Niemand?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 10 okt 2010 15:37

Als zij haar ontslag indient als lid van de rme en als voorzitter dient ze dat schriftelijk aan de syndicus te verrichten. Wegens gezondheidsredenen is meer dan voldoende als rechtvaardiging.

Reclame

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#4 , 10 okt 2010 16:08

Bedankt VDB.

Rme is dat 'raad van mede-eigendom'? Wat is het verschil tussen er lid van te zijn en voorzitter?
Hoeft ze haar ontslag eigenlijk te motiveren? Gezondheidsredenen zou ze nogal confronterend vinden. Ouderdom ligt ook gevoelig. Ze kan het gewoon niet meer aan. Als zij ons haar post laat lezen omdat ze zelf niet meer begrijpt wat er in sommige brieven staat dan zegt dat genoeg.
Kan ze haar ontslag ten allen tijde indienen of moet ze dat doen tegen de volgende AV, die in september 2011 zal zijn?

Klopt het dat een voorzitter steeds een inwonende mede-eigenaar moet zijn?

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#5 , 10 okt 2010 16:25

Ik las net in een ander topic dan een raad van mede-eigendom pas nodig is in een gebouw met ten minste 20 kavels. hier zijn er maar 8.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 10 okt 2010 16:50

Is er op dit ogenblik een raad van beheer in het gebouw?

Dan zal ze voorzitter zijn van deze raad. In de nieuwe wetgeving wordt de raad van beheer vervangen door de rme.

Het zijn de leden van de raad die de voorzitter van de raad kiezen. De voorzitter van de AV daarentegen wordt jaar opnieuw gekozen bij het openen van de vergadering.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#7 , 10 okt 2010 18:12

Ik
Is er op dit ogenblik een raad van beheer in het gebouw?

Dan zal ze voorzitter zijn van deze raad. In de nieuwe wetgeving wordt de raad van beheer vervangen door de rme.

Het zijn de leden van de raad die de voorzitter van de raad kiezen. De voorzitter van de AV daarentegen wordt jaar opnieuw gekozen bij het openen van de vergadering.
Ik zal het haar vragen maar ze haalt alles door elkaar.

Ik bedenk net dat ik misschien beter eens contact opneem met haar syndicus, om te weten hoe de vork precies in de steel zit. Of is dat geen goed idee?

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 10 okt 2010 18:41

Dat lijkt me effectief het beste.

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 11 okt 2010 09:57

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...c) in elke mede-eigendom omvattende minder dan twintig kavels...over de oprichting en de samenstelling van een raad van mede-eigendom, die enkel kan bestaan uit mede-eigenaars...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Deze nieuwe bepaling vervangt volgende oude bepaling : “Art.577-7.§1.Behoudens...beslist de algemene vergadering:1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen:...c)over de oprichting en de samenstelling van een raad van beheer...”(B.W.).

Een raad van mede-eigendom moet dus de vroegere raad van beheer vervangen. Hierbij kan uw moeder weigeren lid te zijn van die nieuwe raad van mede-eigendom en minstens het voorzitterschap ervan weigeren. Zij kan ook nu reeds ontslag nemen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#10 , 11 okt 2010 11:04

Ook bedankt j.demoor.

Enkel in de raad van mede-eigendom zitten zou moeder nog wel willen doen. Het gaat hem om het voorzitterschap.

Rest me nog de vraag in hoeverre kandidaten inwonende mede-eigenaars moeten zijn.
-om lid te zijn van de rme?
-om voorzitter te zijn van de rme?
-om voorzitter te zijn van de AV?

Van de 8 appartementen worden er 2 verhuurd en staat er 1 te koop. Behalve mijn moeder resten er dus 4 inwonende mede-eigenaars.
Eén van de verhurende eigenaars zou een heel geschikte kandidaat voorzitter kunnen zijn (hij is notaris), maar omdat hij er zelf niet woont zou hij niet in aanmerking komen.

Vandebos
Berichten: 16087

#11 , 11 okt 2010 11:45

Zij dienen eigenaar te zijn, dat is alles. Inwonend of niet maakt niet uit.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 11 okt 2010 21:51

Het beperken van mandaten tot inwonende ME is in feite afgeschaft door de toepassing van Art. 577-14 2de alinea.

artemis
Topic Starter
Berichten: 3293

#13 , 12 okt 2010 10:11

Ok bedankt, dan zijn er iets meer mogelijkheden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”