bomen over de volledige perceelsgrens

esp
Topic Starter
Berichten: 1

bomen over de volledige perceelsgrens

#1 , 05 dec 2005 17:58

Besten,

De buren zijn niet de beste vrienden maar ik zeg niet dat er niet mee gepraat kan worden. We hebben al wel wat problemen gehad tijdens de verbouwingsaanvragen maar ik wil dit een kans geven. Maar voor ik er naartoe ga zou ik graag wat juridisch advies hebben zodat ik weet waarover ik praat. Nog even voor de duidelijkheid: het huis was eigendom van mijn vrouw haar moeder, die inmiddels is overleden. Ik ben nu mede-eigenaar sinds we dit jaar getrouwd zijn. Het volgende is reeds in het verleden door mevrouw aangekaart geweest maar ik heb er helaas niet genoeg van meegekregen voor ze stierf.

Wij hebben dus pas verbouwd en zouden graag een nieuwe omheining plaatsen. De oude is al afgebroken van vorig jaar en bestond uit gewone betonpalen en groene draad.
Wij hebben ook de perceelsgrenzen opnieuw laten uitmeten zodat er geen discussie mogelijk is, de afstand tussen onze huizen is trouwens 6 meter, ieder 3 dus. Over de volledige lengte van bijna 50 meter heeft mijn buur een collectie van bomen staan, allemaal op 20cm of minder van die perceelsgrens. Ze vari?ren van 3-5m hoogte behalve 1tje en dat is een eik van zeker 12-20 meter hoog. Echt een beest van een boom, de omtrek meet meer dan 2meter60 en dat gemeten op 2 meter van de grond. Juist die staat pal tussen onze huizen met alle ongemakken in elk seizoen erbij natuurlijk. Nu we verbouwd hebben (plat dak -> zadeldak) schuren de takken op onze nieuwe pannen.

Wat zijn mijn rechten als de besprekeningen volledig de verkeerde kant opgaan?

De grote eik kan een probleem opleveren. Ik weet dat het een beschermde soort is EN dat hij al meer dan 30 jaar staat maar hij is een gevaar voor ons huis! Ik kan vragen om hem ernstig te laten snoeien maar ik heb liefst dat hij eruitgaat.

De kleinere bomen: die moeten van mijn niet pers? weg ALLEEN als hij ze snoeit. Kan ik (laten) eisen dat ze moeten opgeruimd worden omdat ze er niet mogen staan?
Op dit moment hebben we een nieuwe garage gezet op 2 meter van de scheidingslijn en de takken komen tot over het dak van die garage, dat noem ik toch niet regelmatig snoeien?


met vriendelijke groet,

esp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 dec 2005 23:07

Veldwetboek:

"Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden."

U hebt het recht te eisen dat de takken die over jou grond komen gesnoeid worden.

Dat zal al veel helpen vermoed ik?

scorpioen

Gast

#3 , 08 dec 2005 00:17

Het spijt me maar dat wist ik al, dat was ook mijn vraag (of vragen) niet.

Ik ga met die mensen praten maar wat ik wil weten is worst case scenario;

Mag ik, als knippen en snoeien niet gaat gedaan worden, eisen dat die bomen uit gedaan moeten worden? Dat voor zowel de hele grote eik en de kleinere andere soorten.
Mogen die bomen daar ?berhaubt staan? Staat er een verjaringstermijn op?


Met vriendelijke groet,
esp

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2005 06:47

De afstand tot de perceelsgrens is 0,50 meter voor laagstammige bomen en twee meter voor hoogstammige bomen.

De verjaringstermijn is dertig jaar. Voor de eik wordt dit een probleem. Als deze er dertig jaar staat kan er sprake zijn van verjaring. Deze verjaringstermijn is er niet voor het feit dat de takken niet over uw eigendom mogen komen.

Verder kan het zijn dat de bomen mogen staan omdat een erfdienstbaarheid werd gevestigd door de eigenaar. Als jou grond en de buur vroeger eigendom waren van ??n eigenaar en deze de situatie geschapen heeft.

Tenslotte wordt de rooiing soms geweigerd omdat er sprake is van rechtsmisbruik. Als jou belang helemaal niet opweegt tegen het nadeel dat je een ander toebrengt.

scorpioen

flupe

#5 , 10 dec 2005 01:46

Als je de weg weet, kan je alles.
Ouder dan 30 jaar geen enkel probleem, je moet enkel een deel van het gemeentebestuur meekrijgen, dan mag je zelfs de eigendom van je buur betreden ZONDER toestemming, en schade aanrichten kan ook, geen probleem.

Hoe ik dat weet, omdat ik het zelf heb meegemaakt.
Politie komt zelfs niet tussenbeide, nee ze verplichten je zelfs om de buur "ten allen tijde toegang te verlenen om zijn (wat niet bewezen is) boom om te hakken".

Eventuele schade, trek uw plan, zoals met zoveel in belgi

Bibendum
Berichten: 94

#6 , 11 dec 2005 17:15

Als je de weg weet, kan je alles.
Ouder dan 30 jaar geen enkel probleem, je moet enkel een deel van het gemeentebestuur meekrijgen, dan mag je zelfs de eigendom van je buur betreden ZONDER toestemming, en schade aanrichten kan ook, geen probleem.

Hoe ik dat weet, omdat ik het zelf heb meegemaakt.
Politie komt zelfs niet tussenbeide, nee ze verplichten je zelfs om de buur "ten allen tijde toegang te verlenen om zijn (wat niet bewezen is) boom om te hakken".

Eventuele schade, trek uw plan, zoals met zoveel in belgi?.
Beste Flupe,

Ik daag u uit dat eens bij mij te komen proberen ...
Het lijkt me ronduit bij het haar getrokken wat jij hier nu schrijft. Als dit zo gebeurd is bij jou dan heb jij je mijns inziens ferm laten doen.

B.

Flupe

#7 , 27 dec 2005 10:36

Als je de weg weet, kan je alles.
Ouder dan 30 jaar geen enkel probleem, je moet enkel een deel van het gemeentebestuur meekrijgen, dan mag je zelfs de eigendom van je buur betreden ZONDER toestemming, en schade aanrichten kan ook, geen probleem.

Hoe ik dat weet, omdat ik het zelf heb meegemaakt.
Politie komt zelfs niet tussenbeide, nee ze verplichten je zelfs om de buur "ten allen tijde toegang te verlenen om zijn (wat niet bewezen is) boom om te hakken".

Eventuele schade, trek uw plan, zoals met zoveel in belgi?.
Beste Flupe,

Ik daag u uit dat eens bij mij te komen proberen ...
Het lijkt me ronduit bij het haar getrokken wat jij hier nu schrijft. Als dit zo gebeurd is bij jou dan heb jij je mijns inziens ferm laten doen.

B.
O maar wees gerust Politie erbij gehaald en die hebben me verplicht dat te laten te laten doorgaan, daarna klacht ingedient bij het parket, klacht ingedient tegen de politieagent, en tot op heden 0 komma 0.
Het enige wat wel is gelukt, nadat er een deurwaarder werd aangestelt is dat de schade via de verzekering dan toch is uitbetaald geweest.
Let wel die man wou in eerste instantie zelfs zijn verzekeraar aan mijn verzekering niet eens doorgeven, maar dat blijkt dan toch uiteindelijk na aanstelling deurwaarder of wat dan ook toch gelukt te zijn.

Aangaande de politieagent overweeg ik nu nog een klacht in te dienen bij het Comitee P, daar hij van de schade zelfs in eerste instantie geen aangifte wou noteren, nadien wel maar dan alszijnde geen misdrijf.
Schade berokkenen vind ik wel een misdrijf, en uiteindelijk is het niet de agent zijn taak om zoiets te beoordelen hij dient enkel vast te stellen, of zie ik dat nu ook al helemaal verkeerd.

Aangaande die gebuur ben ik nog aan het zoeken om hem eens serieus aan te vallen, hij heeft ons in het verleden al voor het gerecht gedaagd om die boom te doen snoeien wat toens niet is gelukt (hij haalde allerlei drogredenen aan die door de rechter werden weggelachen), maar blijkbaar mag en kan hij dan toch alles, hagen die overhangen, grond die opgehoogd is en mijn oprit is aan het onder spoelen afwatering van zijn grond naar mij gericht.
Afdak afloop ook naar mijj gericht, tuinhuis geplaatst op minder dan een meter enz, enz. hij doet al, en mag blijkbaar alles.

Het enige wat me tegenhoud zijn al de kosten die dat met zich meebrengt.

Oorlog moeilijk, op deze wijze niet hoor :evil:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”