Geen officiële syndicus aanwezig

wodca2000
Topic Starter
Berichten: 7

Geen officiële syndicus aanwezig

#1 , 06 okt 2010 13:41

Goedemiddag

Ik had graag jullie advies over het volgende: ik wil een appartement kopen en heb een ideaal betaalbaar appartementje gevonden in een blok met 3 appartementen.
Bij navraag over de gemeenschappelijke kosten bleken die er helemaal niet te zijn, gezien er geen syndicus is aangesteld, hoewel dit volgens de statuten in de basisakte van het gebouw wel is bepaald (want wettelijk verplicht). De makelaar zei dat één van de eigenaars het op zich heeft genomen om één en ander onofficieel te regelen, maar tussen de regels kon ik ook begrijpen dat de verstandhouding tussen de huidge eigenaars niet echt goed zat en ook de gemeenschappelijke delen van het gebouw geven een verwaarloosde indruk (de gemeenschappelijke voordeur kan bijvoorbeeld niet meer dicht).

Ik had het liever gezien dat er wel maandelijkse kosten waren en er een syndicus was, zodat je zeker bent dat alles geregeld wordt als er iets mis is, maar ja...

Wat denken jullie, mooi appartementje laten schieten hiervoor of risico nemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jac
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 okt 2010 18:51

Als je eens wat leest in dit forum over alles wat er zo al mis gaat in mede-eigendommen door slechte syndici of onenigheid tussen de eigenaars, zou ik toch wel héél erg voorzichtig zijn alvorens me aan zo een avontuur te wagen. Als er niet de nodige invzesteringen in de gemene delen gebeuren zal dit de waarde van het geheel trouwens verminderen.

De nieuwe wet op de mede-eigendom bepaalt trouwens dat de notaris aan de syndicus een volledig informatiedossier voor de koper moet opvragen. Ik vraag me af hoe dit hier zal gebeuren?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 07 okt 2010 20:16

Bij navraag over de gemeenschappelijke kosten bleken die er helemaal niet te zijn

Is er dan geen verlichting in de gemeenschappelijke delen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 okt 2010 12:24

En wie betaald de blokpolis? (brandverzekering) Of is er geen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”