Op 20 oktober 2009 (vorig jaar dus) verkochten wij een appartement. Nu, bijna één jaar later, ontvangen wij van de syndicus een afrekening waarbij ondermeer de kosten voor het verstrekken van informatie aan de notaris ten belope van € 200 aan ons, de verkoper aangerekend worden. Wij herinneren ons dat, toen wij in 2005 een appartement aankochten, deze kosten toen ten belope van € 100 aan ons, de koper, aangerekend werden. Onze vraag : zijn deze kosten ten laste van de koper, de verkoper of de vereniging van mede-eigenaars. Wij wijzen erop dat deze verkoop dateert van voor de wijziging van de wet op de mede-eigendom dd september 2010. Dank voor een reactie.
Vroeger werden deze kosten, die tenzij contractueel anders overeengekomen een extracontractuele opdracht voor de syndicus inhouden, aan de notaris aangerekend. Na tussenkomst van het Hof van Cassatie kon dit niet langer. Derhalve is het de statuutakte, i.c. de bepalingen binnen het reglement van mede-eigendom, die doorslaggevend zullen zijn.
Werd in de akte niets in die zin opgenomen, dan komen de kosten de VME toe. Het kan ook zijn dat de AV hierover ooit een beslissing nam maar dan impliceerde dit een wijziging van de verdeling van de lasten en kosten en dus ook een wijzigende akte .
Thans wordt dit binnen de wet van 2 juni dwingend ten laste van de overdrager gelegd. Het lijkt me evident dat de syndicus in zijn beheersovereenkomst de wijze van begroting van zijn ereloon dan wel een forfaitair bedrag vastlegt.