Roken gemeenschappelijke delen appartementsgebouw

nicolas
Topic Starter
Berichten: 90
Locatie: Hasselt

Roken gemeenschappelijke delen appartementsgebouw

#1 , 03 okt 2010 21:22

Mogen de bewoners van een appartementsgebouw roken in de hall en de gemeenschappelijke gangen ?? Dit is een vraag voor de AV.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 03 okt 2010 21:51

De av mag die beslissing nemen. Een drie/vierden meerderheid is hiervoor nodig.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 03 okt 2010 23:53

Mogen de bewoners van een appartementsgebouw roken in de hall en de gemeenschappelijke gangen ?? Dit is een vraag voor de AV.
Naar ik meen laat de vigerende wetgeving dit niet toe, omdat expliciet de gemene delen (hall, gang, ...) beschouwd worden voor de toepassing van de wetgeving errond, als publieke ruimte.

Dit zowel voor de eigenaars, bewoners, als voor de bezoekers van de bewoners.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 okt 2010 00:25

Twijfelde hieraan, gelet op de beperkte publieke functie van de gemene delen.

Artikel? Kwestie van het zelf op een av te gebruiken...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 04 okt 2010 10:29

Enkele jaren geleden heb ik dit uitgespit (met wetsartikels, ...) op een ander deel van dit forum, maar ik weet niet meer waar juist. Ik zal het trachten terug te vinden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 04 okt 2010 10:40

De zoekengine van het forum is efficiënter dan ik dacht.

De discussies waar ik naar verwees waren van 2008 en 2007:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... rookverbod

http://www.juridischforum.be/forum/view ... rookverbod
(met referenties Vlaams Gewest).

Wie de analoge referenties Brussels Gewest nodig heeft, kan iets laten weten.

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 06 okt 2010 19:41

Het is geen publike ruimte - het is en blijft privaat en dus niet onderhevig.
De politie heeft daar GEEN enkele bevoegdheid om vaststellingen te doen die geldig zouden zijn.
Het is GEEN openbare plaats/ruimte ... het betreden is enkel mits toestemming dat wil zeggen dat als de politie daar andere vaststellingen zou doen deze zo wie zo onwettig zouden zijn.
Dus iemand opleiden die in de traphal dronken is is onwettig gezien men hier ook al is men mits toestemming binnen gekomen de plaats nog niet voldoet aan de wetgeving terzake. Elke arrestatie ( gerechtelijk) of aanhouding ( bestuurlijk) is om die reden dus onwettig
Maar voor het vaststellen van diefstal ... daar is geen openbaarheid mee gemoeid dus dat kan mits toestemming of heterdaad of bevelschrift of volgrecht of... wel een vaststelling voor gebeuren. Maar dat is totaal iets anders.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”