bouwgrond opnemen in huwelijksakte

Marie Joske
Topic Starter
Berichten: 2

bouwgrond opnemen in huwelijksakte

#1 , 27 sep 2010 08:31

Ik heb door schenking een bouwgrond ontvangen van mijn ouders en heb daar samen met mijn echtgenoot 30 jaar geleden een woning opgebouwd! Wij zijn echter getrouwd zonder huwelijkscontract waardoor de grond dus nog altijd in volle eigendom van mij is! Wij hebben drie kinderen! Hoe zit dat dan met de erfenisrechten en successierechten moest een van ons twee komen te overlijden! Is het beter om nu nog een wijziging te laten doen en de grond mee op te nemen in ons huwelijkscontract?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 sep 2010 11:44

Bij overlijden zal de eigenaar van de grond ook eigenaar zijn van het huis dat er opstaat. De partner wordt wel vruchtgberuiker. Het zullen de kinderen zijn die ieder voor hun deel naakte eigenaar zullen worden.

Marie Joske
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 sep 2010 14:04

Wil dat dus zeggen dat de kinderen op de volledige waarde van het huis successierechten moeten betalen?
Dus bv als het huis verkocht wordt voor 200.000 euro, dient dus elk kind successierechten te betalen op 1/3 dus op ongeveer 66.666 waarvan ik dacht dat de eerste 50.000 euro vrijgesteld was. Indien het huis opgenomen wordt in de huwelijksakte zouden de successierechten berekend worden op 1/3 van 100.000 euro (de helft van de verkoopwaarde) dus op ieder 33.333 euro?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 27 sep 2010 14:11

Hierop zullen anderen moeten antwoorden. Weet bitter weinig af van successierechten.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 27 sep 2010 14:51

Indien jullie een huwelijkscontract afsluiten met volledige gemeenschap van goederen (dus geen persoonlijke goederen meer) waardoor het huis in de gemeenschap wordt ingebracht, dan zal het huis in twee gelijke "schijven" worden vererfd. Nu is het huis inderdaad eigendom van de eigenaar van de bouwgrond en wordt het in één keer geërfd door de kinderen.

Er zijn misschien nog wel andere oplossingen die in jullie geval toepasbaar zijn. Raadpleeg notaris voor de goedkooptse oplossing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 28 sep 2010 10:40

“Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen...achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap(inbegrepen eigen vermogen)...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).De kinderen erven in blote eigendom een gelijk deel hiervan.

De langstlevende behoudt zijn helft van het GEMEENSCHAPPELIJK vermogen in volle eigendom .

“Art.1452.Echtgenoten kunnen overeenkomen dat de tegenwoordige en toekomstige roerende of onroerende goederen, bedoeld in artikel 1399, geheel of ten dele tot het gemeenschappelijk vermogen zullen behoren...”(B.W.).

Zulke overeenkomst is dus vereist om het eigen huis in het gemeenschappelijk vermogen te brengen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”