Twee verschillende wetteksten over oprichting RVME

Tomopom
Berichten: 78

Re: Twee verschillende wetteksten over oprichting RVME

#16 , 28 sep 2010 17:59

En die RvME dient dus te worden opgericht in de volle betekenis van het woord ?

Dat wil dus zeggen dat er de eerste vergadering terug moet gekozen worden voor de samenstelling en leden en men ze niet zomaar mag overnemen en dat er vanaf 1-09-2010 tot die vergadering geen RvME, RvB of wat dan ook meer bestaat ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 28 sep 2010 18:08

Aangezien de details met betrekking tot die tussenperiode niet letterlijk in de wet vermeld worden lijkt het mij logisch dat in die tussenperiode de oude RvB handelt als warnemende RvME, in afwachting van een eventuele formele herbenoeming ter gelegenheid van de eerstvolgende AV.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#18 , 28 sep 2010 19:05

Aangezien de details met betrekking tot die tussenperiode niet letterlijk in de wet vermeld worden lijkt het mij logisch dat in die tussenperiode de oude RvB handelt als warnemende RvME, in afwachting van een eventuele formele herbenoeming ter gelegenheid van de eerstvolgende AV.
Maar wel als een goede huisvader: als bepaalde bepalingen van de reglement van Mede-eigendom vernietigd zijn op 01.09.2010, dan mogen zij die bepalingen niet meer uitvoeren.
Klassiek voorbeeld: tweede handtekening voor de voorzitter van de RvB.

En ze moeten erop toezien dat de syndicus een afschrift van zijn =huidig= contract, plus de gegevens verplicht sinds 01.09.2010 (verzekering BA, ...) overmaakt aan alle mede-eigenaars.

Als er sprake is van mogelijke belangenvermenging voor bestaande contracten dient, voor zover mogelijk de uitvoering ervan uitgesteld tot na de volgende AV, etc ... .

Als hierdoor een dysfunctioneren vastgesteld wordt, dient een BAV samengeroepen door de syndicus om dringende redenen (geen 20% nodig), zo niet kan hij 100% verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen voor dit dysfunctioneren.

Tenslotte het eerste semesteriële verslag afsluiten één maand voor de AV (zo de AV plaats heeft voor 09/2010 + zes maand) en laten verzenden door de syndicus (handtekening door de leden RvB, die duidelijk verklaren dat zij de functie voorlopig op zich hebben genomen) aan de mede-eigenaars .

Reclame

Tomopom
Berichten: 78

#19 , 28 sep 2010 20:08

Aangezien de details met betrekking tot die tussenperiode niet letterlijk in de wet vermeld worden lijkt het mij logisch dat in die tussenperiode de oude RvB handelt als warnemende RvME, in afwachting van een eventuele formele herbenoeming ter gelegenheid van de eerstvolgende AV.
Maar wel als een goede huisvader: als bepaalde bepalingen van de reglement van Mede-eigendom vernietigd zijn op 01.09.2010, dan mogen zij die bepalingen niet meer uitvoeren.
Klassiek voorbeeld: tweede handtekening voor de voorzitter van de RvB.

En ze moeten erop toezien dat de syndicus een afschrift van zijn =huidig= contract, plus de gegevens verplicht sinds 01.09.2010 (verzekering BA, ...) overmaakt aan alle mede-eigenaars.

Als er sprake is van mogelijke belangenvermenging voor bestaande contracten dient, voor zover mogelijk de uitvoering ervan uitgesteld tot na de volgende AV, etc ... .

Als hierdoor een dysfunctioneren vastgesteld wordt, dient een BAV samengeroepen door de syndicus om dringende redenen (geen 20% nodig), zo niet kan hij 100% verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen voor dit dysfunctioneren.

Tenslotte het eerste semesteriële verslag afsluiten één maand voor de AV (zo de AV plaats heeft voor 09/2010 + zes maand) en laten verzenden door de syndicus (handtekening door de leden RvB, die duidelijk verklaren dat zij de functie voorlopig op zich hebben genomen) aan de mede-eigenaars .
Luc,

1) Kan je iets meer kwijt ivm die 'tweede handtekening voor de voorzitter'.... dat stukje is me niet volkomen duidelijk.

2) Meer nog , nu je over contract spreekt en handtekeningen, valt mijn euro dat onze nieuwe voorzitter beweerde een 'contract' in handen te hebben voor twee jaar ( volgens beslissing AV ) waarop ik hem vroeg wie zulk een contract met een nieuwe syndic dan effectief dient te ondertekenen ?
Hij bleef nogal erg vaag wat betreft die vraag ... ook kon hij niet zo meteen een papierke bovenhalen.

Mijn gedacht is/was dat het normaliter de uittredende syndic ( diegene die in alle andere gevallen contracten ondertekend ) moet zijn die dat met de nieuwe syndic tekent in naam en opdracht van de VME
KLopt datte ?

Vandebos
Berichten: 16087

#20 , 28 sep 2010 23:54

1) in sommige vme dient de voorzitter mee te tekenen bij bankverrichtingen. Mag niet meer met nieuwe wetgeving.

2) normaliter dient de vergadering de rme (rvb, br, etc etc) toestemming te geven om in hun naam het contract met de verkozen syndicus te ondertekenen.

Tomopom
Berichten: 78

#21 , 29 sep 2010 02:40

1) in sommige vme dient de voorzitter mee te tekenen bij bankverrichtingen. Mag niet meer met nieuwe wetgeving.
Ah zo... nu begrijp ik het
Misschien was die maatregel nog niet zo slecht
2) normaliter dient de vergadering de rme (rvb, br, etc etc) toestemming te geven om in hun naam het contract met de verkozen syndicus te ondertekenen.
Dient dat expliciet te gebeuren ?
Bij ons is enkel gekozen voor een nieuwe syndic... verdere specificaties en detailleringen ten spijt, want die waren er niet ... en de kous was af
Dus ik vraag me nog steeds af wie dat contract getekend heeft en of het wel bestaat.... hij blijft daar nogal érg vaag over

Verder heb ik ergens hier op 't forum zopas gelezen dat een afschrift van bepaalde documenten waaronder dat contract sinds 1/09/2010 verplicht zijn over gemaakt te worden aan iedere mede-eigenaar
Ik weet niet wat daar van aan is en heb me al suf gezocht in die wettekst maar vind het niet.

We zijn nu een kleine maand verder en ik heb zonet een schrijven van hem ontvangen met een verslag RvB van 09-08-2010 ( kan tellen wat betreft vertraging ), een zeer beknopte en vooral selectieve opsomming van enkele punten uit de nieuwe wetgeving en een invulformulier hoe we onze uitnodiging wensen te verkrijgen
Het was een kleine moeite geweest die bepaalde documenten daarbij te voegen.

Vandebos
Berichten: 16087

#22 , 29 sep 2010 09:02

1) de syndicus alleen is verantwoordelijk voor zijn beheer, staat letterlijk in de wet. Dubbele handtekening is dus niet toegelaten.

2) als de syndicus en de rme zich in regel willen stellen is die expliciete toestemming nodig, de rme heeft immers geen enkele bevoegdheid die de av haar niet expliciet toekent. ( zelfs controle en ondersteuning syndicus worden haar expliciet door de wetgeving toegekend)

Tomopom
Berichten: 78

#23 , 29 sep 2010 09:32

1) de syndicus alleen is verantwoordelijk voor zijn beheer, staat letterlijk in de wet. Dubbele handtekening is dus niet toegelaten.
okay
2) als de syndicus en de rme zich in regel willen stellen is die expliciete toestemming nodig, de rme heeft immers geen enkele bevoegdheid die de av haar niet expliciet toekent. ( zelfs controle en ondersteuning syndicus worden haar expliciet door de wetgeving toegekend)
Dus als ik het goed begrijp ....

Dan zou de VME geen contract met de huidige syndic hebben en zitten we dus zonder ?
Deze syndic mag dus ook niet voor ons opereren ?
De RvB buiten haar boekje is gegaan ..... zijn ze daar als raad en/of perso(o)n(en) verantwoordelijk voor te stellen ?
Dat contract enkel betekenis krijgen en eventueel problemen veroorzaakt voor de betrokken partijene : syndic en diegen die getekend heeft

Vandebos
Berichten: 16087

#24 , 29 sep 2010 10:14

neen, het feit dat er binnen de gestelde termijn geen bezwaar is ingediend tegen de aanstelling van de syndicus, het feit dat deze wordt toegestaan zijn taak uit te voeren zullen standhouden. Natuurlijk is het mogelijk deze zaken aan te klagen, maar wat ga je er op het einde van de dag mee winnen?

Het is wel kwestie met dergelijke aspecten de volgende keer rekening te houden.

De rvb/rme is geen rechtspersoon, de leden dienen dus individueel aansprakelijk en aangeklaagd te worden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#25 , 29 sep 2010 14:35

Als blijkt dat het contract onredelijke bepalingen bevat EN die je verborgen werd gehouden heb je een kans.

Niet zo fictief voorbeeld: het contact legt op om alle verzekeringen te nemen via een verzekeringsmakelaar die de schoonzoon van de syndicus is. Daar is het best mogelijk dat de rechter ingrijpt, met bijvoorbeeld een gedeeltelijke vernietiging van het contract tot aanstelling van een voorlopige syndicus. Het gamma is ruim en zal afhangen van de context.

Tomopom
Berichten: 78

#26 , 29 sep 2010 15:39

neen, het feit dat er binnen de gestelde termijn geen bezwaar is ingediend tegen de aanstelling van de syndicus, het feit dat deze wordt toegestaan zijn taak uit te voeren zullen standhouden. Natuurlijk is het mogelijk deze zaken aan te klagen, maar wat ga je er op het einde van de dag mee winnen?

Het is wel kwestie met dergelijke aspecten de volgende keer rekening te houden.
Klopt wat je zegt
De rvb/rme is geen rechtspersoon, de leden dienen dus individueel aansprakelijk en aangeklaagd te worden.
idd

Tomopom
Berichten: 78

#27 , 29 sep 2010 15:47

Als blijkt dat het contract onredelijke bepalingen bevat EN die je verborgen werd gehouden heb je een kans.

Niet zo fictief voorbeeld: het contact legt op om alle verzekeringen te nemen via een verzekeringsmakelaar die de schoonzoon van de syndicus is. Daar is het best mogelijk dat de rechter ingrijpt, met bijvoorbeeld een gedeeltelijke vernietiging van het contract tot aanstelling van een voorlopige syndicus. Het gamma is ruim en zal afhangen van de context.
Wat ik je wel kan vertellen is we nu blijkbaar volgens hem met contract van 2 jaar zouden zitten.

Maar op de AV waar we voor hem verkozen hebben is er nooit gewag gemaakt van een termijn en was jaarlijks eveneens goed geweest voor hem.
Het was echter de RvB die die twee jaar wou doch er is nooit voor gestemd geweest.

Ik ben in afwachting van het afschriftje van dat contract maar dat gaat iets van lange duur worden, vrees ik

Vandebos
Berichten: 16087

#28 , 29 sep 2010 16:18

Gewoon naar de syndicus stappen en vriendelijk inzage vragen in de stukken van de mede-eigendom. Het contract MOET daar deel van uitmaken. U kan dit ofwel ter plaatse nalezen, er foto's van nemen, het overschrijven of de syndicus verzoeken tegen zijn kopieervergoeding u een kopie van zijn contract met de vme te maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”