Twee verschillende wetteksten over oprichting RVME

karelvanbosch
Topic Starter
Berichten: 13

Twee verschillende wetteksten over oprichting RVME

#1 , 26 sep 2010 23:06

In het document hieronder heb ik twee wetteksten uit de nieuwe wet ME naast mekaar geplaatst

Ik kan alleen maar lezen wat er staat.

Bij grote gebouwen beslist de AV niet over de "samenstelling = leden van " de raad van mede-eigendom.


https://docs.google.com/fileview?id=0B5 ... Nzcw&hl=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Een aantal bewoners hebben samen besloten een RvMe op te starten en aan de syndicus verzocht dit op de AV te laten bekrachtigen.

Graag uw mening na herlezing van de teksten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 sep 2010 23:32

Ingeval van 19 appartementen of minder is een raad van mede-eigendom optioneel. Daarom moeten de mede-eigenaars op de AV eerst beslissen of ze al dan niet een Raad willen. Daarna kunnen ze hem "samenstellen".

In geval van meer dan 19 appartementen is het verplicht. Ze moeten dus niet stemmen over het al of niet oprichten, maar gewoon oprichten (wat betekent de leden benoemen want anders is de Raad niet opgericht).

De verschillende formulering vindt zijn oorsprong enkel en alleen in het feit dat er in het ene geval geen verplichting bestaat iets te ondernemen en er dus eerst een meerderheid moet worden gevonden die de oprichting wenst.

M.a.w. ieder artikel moet in zijn juiste context worden gelezen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 sep 2010 23:42

"Bij gebouwen van meer dan 19
appartementen, heeft de algemene
vergadering geen inspraak over de
samenstelling van de raad van mede-eigendom"

Ik zie dit niet staan in de wettekst. Wel in uw document, in het rood aangeduid.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 27 sep 2010 01:02

Oppassen! Een RME in het leven roepen houdt drie stappen in voor de AV:

1) wordt er een RME opgericht?
2) Hoe wordt de RME samengesteld? (Uit hoeveel leden zal deze bestaan)
3) Wie wordt verkozen als lid van de RME?

Bij gebouwen van 20 of meer flats valt enkel stap 1 weg als er tot op heden geen RME bestaat.

Ook oppassen bij de stemverhoudingen nodig voor het goedkeuren van de punten: 1 en 2 hebben een byzondere meerdeheid van 75% nodig, voor het verkiezen van een lid is een volstrekte meerderheod voldoende.

karelvanbosch
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 27 sep 2010 09:48

Oppassen! Een RME in het leven roepen houdt drie stappen in voor de AV:

1) wordt er een RME opgericht?
2) Hoe wordt de RME samengesteld? (Uit hoeveel leden zal deze bestaan)
3) Wie wordt verkozen als lid van de RME?

Bij gebouwen van 20 of meer flats valt enkel stap 1 weg als er tot op heden geen RME bestaat.

Ook oppassen bij de stemverhoudingen nodig voor het goedkeuren van de punten: 1 en 2 hebben een byzondere meerdeheid van 75% nodig, voor het verkiezen van een lid is een volstrekte meerderheod voldoende.
Welk is uw basis om een onderscheid te maken tussen punt 2 en 3 om een verschil in meerderheid te bepalen
in grote gebouwen?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 27 sep 2010 11:17

Art 577 7 $1 1° c heeft het specifiek over de oprichting en de samenstelling van de RME. Een samenstelling houdt de organisatie van het orgaan in, niet de specifieke leden die de posities in de RME gaan bekleden.

Deze blijven gekozen worden met een volstrekte meerderheid. Ook in gebouwen met minder dan 20 flats die besluiten een RME op te richten.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 28 sep 2010 10:45

“Art.577-8/1.In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels...wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit mede-eigenaars...”(Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt niet in dat de AV niet beslist over de "samenstelling = leden van " de raad van mede-eigendom.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Tomopom
Berichten: 78

#8 , 28 sep 2010 12:12

In het geval van 20 of meer kavels is het dus verplicht ze op te richten.

Maar wat ivm samenstelling ( het aantal leden, hun functie ed ) ?
Zover ik het begrijp staan er nergens verdere specificaties in de wet noch met welke meerderheid men dit dient te beslissen.
Ze zou dus theoretisch kunnen bestaan uit één persoon en dus de 'functie' van voorzitter ( van de RvME ) lijkt me de enigste die zeker is weggelegd.
Of diezelfde persoon dan ook de persoon bedoelt in Art. 577-6.[1 § 5 ) die de AV zou moeten voorzitten is ook al niet duidelijk

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 28 sep 2010 12:17

Of diezelfde persoon dan ook de persoon bedoelt in Art. 577-6.[1 § 5 ) die de AV zou moeten voorzitten is ook al niet duidelijk
Eender welke mede-eigenaar kan de vergadering voorzitten. Het is niet automatisch de voorzitter van de RvME.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 28 sep 2010 13:04

In het geval van 20 of meer kavels is het dus verplicht ze op te richten.

Maar wat ivm samenstelling ( het aantal leden, hun functie ed ) ?
Zover ik het begrijp staan er nergens verdere specificaties in de wet noch met welke meerderheid men dit dient te beslissen.
Ze zou dus theoretisch kunnen bestaan uit één persoon en dus de 'functie' van voorzitter ( van de RvME ) lijkt me de enigste die zeker is weggelegd.
Of diezelfde persoon dan ook de persoon bedoelt in Art. 577-6.[1 § 5 ) die de AV zou moeten voorzitten is ook al niet duidelijk
Je hebt in zekere zin een punt. Zal straks eens het verslag Vandeberghe raadplegen om de discussie te volgen die aan het amendement vooraf ging.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 28 sep 2010 13:08

In het geval van 20 of meer kavels is het dus verplicht ze op te richten.

Maar wat ivm samenstelling ( het aantal leden, hun functie ed ) ?
Zover ik het begrijp staan er nergens verdere specificaties in de wet noch met welke meerderheid men dit dient te beslissen.
Ze zou dus theoretisch kunnen bestaan uit één persoon en dus de 'functie' van voorzitter ( van de RvME ) lijkt me de enigste die zeker is weggelegd.
Of diezelfde persoon dan ook de persoon bedoelt in Art. 577-6.[1 § 5 ) die de AV zou moeten voorzitten is ook al niet duidelijk
Het orgaan is een raad en geen functie, dus meer dan één persoon. Een VME van twee private kavels is mogelijk, dus kan men niet opleggen dat de Raad van Mede'-eigendom" bestaat uit drie of meer leden.

Een voorbereidende studie van 2000 van de vzw-wet wijst erop dat twee mogelijk is.
zie: http://www.law.kuleuven.be/jura/art/36n4/bogaerts.htm
Maar de studie raad aan om het minimum van drie te nemen, om de volgende redenen:
3. Bestuur en vertegenwoordiging (voor een vzw)
Art. 6 §1.De raad van bestuur bestaat uit ten minste twee personen. Het aantal bestuurders moet steeds kleiner zijn dan het aantal werkende leden van de vereniging. De statutaire bepaling die aan de voorzitter van de raad van bestuur een beslissende stem toekent, houdt van rechtswege op gevolg te hebben indien er slechts twee bestuurders zijn.
De wet heeft naar ik meen uiteindelijk een minimum van drie bestuurders opgelegd.

In de context van de toezichtorganen van een VME, meen ik dat de volgende minima en maxima gelden:
- rekencommissaris: EEN (minimum en maximum)
- raad van mede-eigendom: TWEE (maximum = het aantal privatieve kavels, maar de ervaring leert dat meer dan 12 niet werkbaar is EN ook dat het niet gezond is dat de leden van een toezichtorgaan op zich een beslissingmeerderheid hebben binnen de AV).

De wet is vaag, omdat zij moet voldoen aan alle omstandigheden. De interpretatie is voor de rechter, als het probleem hem voorgelegd wordt.

Zo kan hij een beslissing van een samenstelling van een Raad met 2 leden in een groep van 4 gebouwen met globaal 150 appartementen, zonder deelverenigingen, als onrechtmatig beschouwen (gelijkheid tussen de ME miskennen) en vernietigen. Vooral als het reglement van mede-eigendom niet verbied dat beide tot eenzelfde gebouw behoren.

Het lijkt me redelijk om minstens één lid per "ingang" te hebben, één lid voor de parking, die geen ME van een appartement is, ... .

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 28 sep 2010 13:35

Ik dacht dat de vraag over het volgende ging:

bij gebouwen van minder dan 20 kavels waar de oprichting van een RME facultatief is wordt in het wetsartikel duidelijk vermeld dat zowel de beslissing de rme op te richten als de beslissing hoeveel leden deze dient te tellen met een 3/4 de meerderheid dient genomen te worden. (577-7 §1 1° c))

Bij gebouwen van meer dan 20 kavels vermeldt 577-8 /1 enkel dat de rme MOET worden opgericht, geen 3/4 de akkoord nodig. Over de nodige stemmen voor samenstelling van de rme wordt met geen woord gerept.

Aangezien 577-7 §1 1° c) expliciet handelt over 20 of minder kavels kan men dan veronderstellen dat de samenstelling in grote gebouwen met een gewone meerderheid mag gebeuren tenzij anders vermeld staat in de statuten? Creëert dit dan geen ongelijkheid in de wetgeving?

Of kan men daar terugvallen op 577-7 §1 1° a)? (beheer...)

karelvanbosch
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 28 sep 2010 13:59

Ik dacht dat de vraag over het volgende ging:

bij gebouwen van minder dan 20 kavels waar de oprichting van een RME facultatief is wordt in het wetsartikel duidelijk vermeld dat zowel de beslissing de rme op te richten als de beslissing hoeveel leden deze dient te tellen met een 3/4 de meerderheid dient genomen te worden. (577-7 §1 1° c))

Bij gebouwen van meer dan 20 kavels vermeldt 577-8 /1 enkel dat de rme MOET worden opgericht, geen 3/4 de akkoord nodig. Over de nodige stemmen voor samenstelling van de rme wordt met geen woord gerept.

Aangezien 577-7 §1 1° c) expliciet handelt over 20 of minder kavels kan men dan veronderstellen dat de samenstelling in grote gebouwen met een gewone meerderheid mag gebeuren tenzij anders vermeld staat in de statuten? Creëert dit dan geen ongelijkheid in de wetgeving?

Of kan men daar terugvallen op 577-7 §1 1° a)? (beheer...)

Dat is inderdaad het uitgangspunt

Er zijn twee verschillende teksten

-20 en vanaf 20.

Waar staat dat in grote gebouwen iemand kan uitgesloten worden door de AV om lid te zijn van de RvMe?

Was niet het organiseren van meer democratie een van de doelstellingen van de nieuwe wet.



Er staat ook in de wet +19 de "eerste vergadering" en niet "de eerstvolgende vergadering".

De eerste vergadering van een ouder gebouw is reeds lang voorbij.

Mijn oorspronkelijk vraag gaat over de praktijk waar de syndicus wenst met zijn vertrouwelingen verder te werken en
als het kan, ook zelf het verslag over de controle op zichzelf graag zou schrijven.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 28 sep 2010 15:52

Er zijn twee verschillende teksten

-20 en vanaf 20.

Waar staat dat in grote gebouwen iemand kan uitgesloten worden door de AV om lid te zijn van de RvMe?

Nergens. Er stelt zich geen probleem van 'uitsluiting". De AV bepaalt hoeveel leden er zullen zijn, dan wordt er gestemd over de kandidaten, de x met de meeste stemmen zijn benoemd. Probleem opgelost.

Er staat ook in de wet +19 de "eerste vergadering" en niet "de eerstvolgende vergadering".
De eerste vergadering van een ouder gebouw is reeds lang voorbij.
Het betreft de eerste vergaderting NA de inwerkingtreding van de wet. Men moet niet teruggaan tot de prehistorie.

Mijn oorspronkelijk vraag gaat over de praktijk waar de syndicus wenst met zijn vertrouwelingen verder te werken en
als het kan, ook zelf het verslag over de controle op zichzelf graag zou schrijven.
De syndicus benoemt niemand. Het is de VME die benoemt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#15 , 28 sep 2010 16:24

De syndicus kan enkel voorstellen, iedere aanwezige mede-eigenaar heeft het recht zich kandidaat te stellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”