opvragen voorschot door syndicus

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

opvragen voorschot door syndicus

#1 , 26 okt 2006 19:55

Is men als mede-eigenaar verplicht in te gaan op een uitnodiging van de syndicus om een voorschot te betalen voor werken, zonder dat hij de voorafgaande toelating heeft bekomen van de Algemene Vergadering ?
Bovendien is geenszins gespecifieerd hoe hij tot het opgevraagde bedrag komt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 okt 2006 14:57

Zijn dat "noodzakelijke werken" of niet ?
Ik bedoel: gaat het om dringende (grote) herstellingen of betreft het bijvoorbeeld opfrissen van ??n of ander deel van het gebouw ?

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 28 okt 2006 00:16

Het gaat over de vernieuwing van de liftbesturing, waarvoor de syndicus de hoogdringendheid inroept gezien de lange leveringstermijn. Ik had voorgesteld een BAV te organiseren om de mede-eigenaars te informeren en ze een beslissing te laten nemen. Dit voorstel werd in de wind geslagen.
Ondertussen besliste diezelfde syndicus "bij hoogdringendheid" het laten voegen van randen rond de ramen.
Ook dit punt had ik op de agenda van de BAV willen plaatsen.

Reclame

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#4 , 28 okt 2006 11:26

Probleem is dat die liftbesturing wellicht gewijzigd moet worden naar aanleiding van dat Liften-KB dat modernisatie verplicht stelt.
Concrete wettelijke regelingen zijn me hieromtrent niet bekend, maar mij lijkt het dat gelet op een aantal factoren dit wel gekwalificeerd zou kunnen worden als "dringende herstelling":
- de herstelling vloeit voort uit een wettelijke verplichting (Liften-KB). Deze zal dus sowieso uitgevoerd moeten worden, ongeacht wat de mede-eigenaars daarover vinden.
- het gaat om een zeer essentieel onderdeel van een toestel die wanneer het stuk is voor serieuze hinder kan zorgen.
- het zijn bestellingen die inderdaad niet op 1-2-3 geleverd kunnen worden.

Ik weet niet of je zelf in de beheerraad zit, maar ik zou als "alternatieve oplossing" vragen aan de syndicus om de beheerraad eens samen te roepen.

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 28 okt 2006 19:42

Bedankt Bart voor deze verhelderende opmerking. Het gaat bij ons NIET over de aanpassing ingevolge de wettelijke bepalingen ( hiervoor werd door de syndicus een expert aangesteld om verslag uit te brengen op de AV van 11/11 a.s.
Inderdaad, een beheerraad zou hier een rol kunnen spelen. Ik was vroeger lid van een dergelijke raad ( voorzien in de basisacte ) maar deze bestaat niet meer omdat niemand nog wil of durft er deel van uitmaken gezien het autoritaire gedrag van de syndicus.
De vraag naar de rechtmatigheid van de vraag om een voorschot blijft dus....

TAS
Berichten: 67

#6 , 29 okt 2006 12:13

?Art.577-7.?1.Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeeigendom,beslist de algemene vergadering :1?.bij meerderheid van drie vierden van de stemmen...b)over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten,met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen...Art.577-8...?4.Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeeigendom wordt toegekend,heeft de syndicus tot opdracht...?(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig het reglement van medeeigendom.

consulent
Berichten: 102

#7 , 11 nov 2006 00:34

Besten,

Kort;

De syndicus mag gelden/voorschotten opvragen voor de uitvoering van hoogdringende en onmiddellijk uitvoerbare werken. Dit gebeurt evenwel wanneer de algemene vergadering nog te ver af is of wanneer de werken dusdanig snel moeten worden uitgevoerd (veiligheidsprobleem) dat er geen tijd is om een BAV samen te roepen.

Normaal worden er bij werken offertes opgevraagd. Die worden op een AV besproken en de vergadering beslist. Hoogdringende en noodzakelijke werken moeten normaal niet beslist worden maar de syndicus licht de eigenaars tijdens de eerstvolgende vergadering in en notuleert dit in het verslag.

In het geval van de liftwerken; Zoals voormeld gesteld, dienen het hoogdringende werken te zijn die een (mogelijk) veiligheidsprobleem (kunnen) inhouden. Dit is makkelijk te checken. Namelijk: vraag aan de syndicus kopie van het wettelijke controleverslag. Geeft hij dit niet, neem dan zelf contact op met het neutraal controleorganisme.

Nieuw KB liften; aanpassingen gebeuren op basis van een risicoanalyse.
Uitvoering eerste fase: uiterlijk 1/1/2013 en tweede fase 1/1/2018.

Mvg.

kareltje
Berichten: 5

#8 , 09 okt 2008 23:13

Wanneer de liftbesturing het vermoedelijk in korte termijn zal laten afweten, en de bestelling van de nodige stukken 6 maand of meer op zich laat wachten hoop ik dat De heer Mortier geen bejaarde moeder heeft die niet tot bij zijn appartement kan komen wegens defecte lift en nalatigheid van Dhr Delahaye om stukken te bestellen zonder toestemming van de AV. Dan zal de Heer mortier misschien eens volwassen worden. De syndicus zou haar dan misschien een doos kunnen geven om tijdelijk in te slapen tot de lift is gerepareerd. Misschien kan Dhr mortier dan zijn bed lenen aan zijn Moeder en zelf in de doos slapen. Ik heb anders nog pampers over van mijn zoon en de onthaalmoeder heeft nog een plaatsje vrij. KLEINE KINDERS

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 13 okt 2008 12:02

Wanneer de liftbesturing het vermoedelijk in korte termijn zal laten afweten, en de bestelling van de nodige stukken 6 maand of meer op zich laat wachten hoop ik dat De heer Mortier geen bejaarde moeder heeft die niet tot bij zijn appartement kan komen wegens defecte lift en nalatigheid van Dhr Delahaye om stukken te bestellen zonder toestemming van de AV. Dan zal de Heer mortier misschien eens volwassen worden. De syndicus zou haar dan misschien een doos kunnen geven om tijdelijk in te slapen tot de lift is gerepareerd. Misschien kan Dhr mortier dan zijn bed lenen aan zijn Moeder en zelf in de doos slapen. Ik heb anders nog pampers over van mijn zoon en de onthaalmoeder heeft nog een plaatsje vrij. KLEINE KINDERS
Kareltje,

Het zou nuttig zijn om de volgende pagina van Wikipedia te lezen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Drogreden en vooral en meer in het bijzonder http://nl.wikipedia.org/wiki/Argumentum_ad_hominem.

In een debat ridiculiseert men een opponent, als men geen andere argumenten meer heeft.

Kareltje,

Een constructief voorstel. Pas het adagio "Overtuigen met respect" a.u.b. toe. Want als je zo verder gaat overtuig je mij, en andere bezoekers, niet. Integendeel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”