kan ik mijn gebuur verplichten tot werken aan de gemene muur

lucvanbergen
Topic Starter
Berichten: 1

kan ik mijn gebuur verplichten tot werken aan de gemene muur

#1 , 17 sep 2010 15:59

heb indringend vocht door gemeenschappelijke muur. Kan ik mijn gebuur verplichten om daar iets aan te doen en op wiens kosten? Situatie: 2 aaneensluitende rijwoningen met gemeenschappelijke tuinmuur; mijn woning loopt iets verder door die van mijn gebuur. Het stuk muur dat niet aangebouwd is laat water door in mijn huis. Wie is verantwoordelijk? Wie kan dit oplossen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 sep 2010 17:52

heb indringend vocht door gemeenschappelijke muur. Kan ik mijn gebuur verplichten om daar iets aan te doen en op wiens kosten? Situatie: 2 aaneensluitende rijwoningen met gemeenschappelijke tuinmuur; mijn woning loopt iets verder door die van mijn gebuur. Het stuk muur dat niet aangebouwd is laat water door in mijn huis. Wie is verantwoordelijk? Wie kan dit oplossen?
Nagaan of de muur werkelijk gemeenschappelijk is. Het feit dat de muur te paard staat op beide gronden houdt niet noodzakelijk in dat hij mede-eigendom is van de gebuur. Misschien staat de muur enkel op uw grond.
Het is mogelijk dat er waterdoorslag is omdat het -zoals de meeste scheidingsmuren- een muur zonder spouw is. Dat probleem doet zich ook voor bij nieuwbouw zo lang er nog geen woning is aangebouwd. Om het probleem op te lossen wordt er meestal een bedekking met leien (type Eternit) aangebracht. Dat geschiedt dan wel opkosten van de bewoner van het lijdende huis en niet op kosten van de eigenaar van het aangrenzende perceel.
Indien u hebt aangebouwd tegen een gewone tuinmuur kunt u de gevolgen daarvan niet afwentelen op de gebuur.
Indien u de muur zelf hebt gebouwd (of destijds gebouwd is samen met uw woning) is dat uw muur en draagt de buur zeker geen verantwoordelijkheid over de muur.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”