deur verbreden (aparte inkom)

mikado.007
Topic Starter
Berichten: 53

deur verbreden (aparte inkom)

#1 , 17 sep 2010 14:06

Beste

De situatie is als volgt:

Ik heb een handelspand (op het gelijkvloers) en heb een aparte ingang voor het handelspand. De toegang tot de appartementen is aan de zijkant van het gebouw.

Het handelspand heeft een deur, maar die is niet breed genoeg. Ik zou dus de toegang tot mijn winkel willen verbreden. Hiervoor moet ik -uiteraard- een deel van de voorgevel afbreken om hier een grotere deur te plaatsen.

Mag ik deze wijzigingen zo doorvoeren, zonder meer? Het is namelijk een deur die enkel door mij (en mijn klanten) gebruikt wordt. De toegang tot de appartementen is via een volledig afzonderlijke ingang.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 17 sep 2010 14:43

Beste

De situatie is als volgt:

Ik heb een handelspand (op het gelijkvloers) en heb een aparte ingang voor het handelspand. De toegang tot de appartementen is aan de zijkant van het gebouw.

Het handelspand heeft een deur, maar die is niet breed genoeg. Ik zou dus de toegang tot mijn winkel willen verbreden. Hiervoor moet ik -uiteraard- een deel van de voorgevel afbreken om hier een grotere deur te plaatsen.

Mag ik deze wijzigingen zo doorvoeren, zonder meer? Het is namelijk een deur die enkel door mij (en mijn klanten) gebruikt wordt. De toegang tot de appartementen is via een volledig afzonderlijke ingang.

Alvast bedankt.
U hebt hiervoor de toestemming nodig van de Vereniging van Medeeigenaars. Zij moeten daarover stemmen met de vereiste meerderheid (zie statuten gebouw).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 19 sep 2010 08:43

Plus mogelijks een stedebouwkundige vergunning van de gemeente.

Reclame

mikado.007
Topic Starter
Berichten: 53

#4 , 20 sep 2010 17:03

Er is geen vergunning voor nodig.

Wat kunnen de consequenties zijn als ik daar toch een andere (bredere) deur insteek, zonder toestemming van de VME?

De gemeenschap heeft hier toch geen enkel nadeel bij? Of ik nu een deur heb van 1 meter of van 2 meter? Zij moeten niet door die deur om naar hun appartement te gaan? De ingang is volledig en enkel en alleen voor toegang tot mijn winkel bestemd ... Maw zij gaan daar toch geen nadeel van ondervinden, me dunkt?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 20 sep 2010 18:42

Hoe geen vergunning voor nodig - u veranderd iets aan de dagmaten van een deur die IN een steunmuur zit ( vermoed ik) .. dan heb je WEL een vergunning nodig.
Quid als naast de deur in de reeds bestaande uitsparing vaste panelen zijn die je nu mee deur maakt dan kan het natuurlijk wel.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 sep 2010 19:57

Door een deur van 1 meter te veranderen in een deur van 2 meter, heb je wel een serieus stabiliteitsprobleem. Er dient nl een ander en breder linteel gestoken te worden. Eens je raakt aan dragende delen van een gebouw is er steeds een stedebouwkundige vergunning nodig. Ook is, via de VME, de toelating nodig van de architekt van het gebouw.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 20 sep 2010 20:04

Wat kunnen de consequenties zijn als ik daar toch een andere (bredere) deur insteek, zonder toestemming van de VME? Dat u bovenop de kosten van de nieuwe brede deur ook nog eens met de kosten van herstelling van de gevel in zijn oorspronkelijke staat en het opnieuw plaatsen van een smalle deur geconfronteerd kunt worden.
Indien u bovendien een bouwovertreding begaat dan zal de VME ook de boetes die daar een gevolg van zijn op u afwentelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 20 sep 2010 20:06

Door een deur van 1 meter te veranderen in een deur van 2 meter, heb je wel een serieus stabiliteitsprobleem. Er dient nl een ander en breder linteel gestoken te worden. Eens je raakt aan dragende delen van een gebouw is er steeds een stedebouwkundige vergunning nodig. Ook is, via de VME, de toelating nodig van de architekt van het gebouw.
Bovendien breng je eenwijziging aan in het uitzicht van het gebouw.--> altijd toestemming av of vonnis die de weigering van de AV ongedaan maakt nodig, altijd.

Tenzij je graag in burgerrechterlijke procedures zit tot je ellebogen. Het staat je natuurlijk vrij om ons niet te geloven. Laat ons wel weten wat het resultaat is...

mikado.007
Topic Starter
Berichten: 53

#9 , 21 sep 2010 00:06

misschien was ik niet volledig in mijn vraag: er is momenteel een deur die samen met een raam 1 geheel maken. Nu zou het de bedoeling zijn om de deur uit te breiden en het stukje raam dat daarmee samenhangt ook te gaan gebruiken als deuropening. Onder de raam is er echter wel een stukje voorgevel, maar dat is dan ook al. Uiteindelijk zal er niets structureels wijzigen (buiten het stukje gevel onder het raam). Het zal uiteraard het zicht wel een beetje wijzigen, maar niet overdreven.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#10 , 21 sep 2010 07:38

(...) Het zal uiteraard het zicht wel een beetje wijzigen, maar niet overdreven.
Maar dat "beetje" is voldoende om problemen te kunnen krijgen ... . Ik heb al vonnissen gezien voor minder ... .
Je speelt in feite voor eigen rechter. Dat wordt niet geapprecieerd door de rechter, eens je te maken hebt met het rechterlijk apparaat. Dit maakt dat jij de tegenpartij sterk maakt.

Volg de voorziene reglementering en dus ongeveer volgend schema:

Aanvraag
voorstel van jou -> advies van de architect van de VME (op jouw kosten) - > AV -> gemeente (op jouw kosten)

Uitvoering via het systeem van de gemengde werken VME+privé (integraal op jouw kosten)

voorstel jouw architect -> akkoord VME -> plaatsbeschrijving -> uitvoering door de aangeduide bouwmeester -> voorlopige oplevering & plaatsbeschrijving -> akkoord VME & jouw akkoord -> definitieve oplevering

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”