Wat is een document van de VME?

Luc
Topic Starter
Berichten: 1894
Locatie: Evere

Wat is een document van de VME?

#1 , 14 sep 2010 07:45

De recente discussie over de “letterlijke” interpretatie van de wet en het feit dat ik meerdere documenten heb ontvangen van "een" firma, heeft mijn aandacht getrokken op de laatste alinea van 577-4 § 1 BW:
Alle documenten uitgaande van de vereniging van mede-eigenaars vermelden het ondernemingsnummer van die vereniging.
Een aantal syndici vermelden het KBO nummer van de VME op brieven die een anonieme aangestelde van hun firma stuurt in naam van hun firma, maar niet in naam van de VME, aan mede-eigenaars.

Aan welke “letterlijke” voorwaarden moet een brief voldoen om beschouwd te worden als een brief van de VME?

Deze voorwaarden zijn zeker niet vermeld in de wet. Dus uitgaande van een "letterlijke" interpretatie kan niet bepaald worden wanneer een brief een document van de VME is. Volgens mij is het niet noodzakelijk dat deze modaliteiten in de wet staan.

Dit is niet zonder belang, omdat enkel brieven uitgaande van de VME kunnen betwist worden voor de Vrederechter, als zij een dringende beslissing bevatten.

Brieven uitgaande van firma’s, …, die niet klaar en duidelijk vermelden dat zij handelen in het kader van ene welbepaald mandaat, vallen niet onder die noemer. Vooral als men enkel uitgaat van de letterlijke interpretatie van de wet.

Omdat sommige deelnemers aan dit forum verklaren dat mijn mening van geen tel is, vraag ik hen om standpunt te willen in te nemen in het kader van dit onderwerp. De geest van deze bepaling kan ik uitleggen, maar dat blijkt van geen tel te zijn.

Zodat ik op basis van hun mening de kansen kan inschatten van een mogelijke actie tegen een brief van een firma die eigenmachtig de leden van nieuwe organen heeft aangesteld, zonder een dringende algemene vergadering samen te roepen en zonder vermelding in zijn brief van zijn hoedanigheid van syndicus van de VME.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 14 sep 2010 09:36

Aangezien de syndicus de aangestelde vertegenwoordiger van de vme is en als enige de verantwoordelijkheid ervoor draagt dient men dit imo te interpreteren als zijnde dat alle briefwisseling (elektronisch of klassieke) van de syndicus naar de buitenwereld en naar de vme wanneer het de zaken van die vme in kwestie betreft.
Het zesmaandelijks verslag van de rme zal hier tevens onder vallen.

Wat de rest van de post betreft:

- als men kritiek geeft moet men ook kunnen terugverwachten,
- zolang er door rechtspraak geen duidelijkheid is geschept welk standpunt het hof in beschouwing neemt, lijkt het me inderdaad aangeraden naar de kant van de voorzichtigheid te hellen en de letterlijke interpretatie van de wet te kijken. Zoals reeds eerder aangewezen met de wetgeving op collocatie, huurgeschillen en enige andere (ik dacht ook briefwisseling) is het maar al te vaak de letterlijke interpretatie die het op het einde van het proces haalt.

Luc
Topic Starter
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 14 sep 2010 19:01

Aangezien de syndicus de aangestelde vertegenwoordiger van de vme is en als enige de verantwoordelijkheid ervoor draagt dient men dit imo te interpreteren als zijnde dat alle briefwisseling (elektronisch of klassieke) van de syndicus naar de buitenwereld en naar de vme wanneer het de zaken van die vme in kwestie betreft.
(...)
Zoals reeds eerder aangewezen met de wetgeving op collocatie, huurgeschillen en enige andere (ik dacht ook briefwisseling) is het maar al te vaak de letterlijke interpretatie die het op het einde van het proces haalt.
Ik vrees ervoor dat alle briefwisseling met de hoofding van de firma van de syndicus niet zal aanvaard worden, omdat deze firma terecht kan zeggen dat het hier gaat over briefwisseling van zijn firma.

Concrete gevolgen: hij klasseert deze briefwisseling in het archief van zijn firma en niet in het archief van de firma. Toevallig enkele uren geleden een heel concreet voorbeeld daarvan gezien (analyse van een sleutelvonnis door de advocaat verstuurd aan de firma van de syndicus en niet geklasseerd in het archief van de VME).

Resultaat: de nieuwe syndicus vindt niets terug in de archieven van de VME.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”