Rust! een zwembad in de tuin?

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

Rust! een zwembad in de tuin?

#1 , 13 sep 2010 20:31

Hallo,

Op een AV zo'n tweejaar geleden wordt de vraag gesteld of we eventueel akkoord gaan met een zwembad in de tuin, de meeste eigenaars vinden het een goede grap! en zeggen ja!
7 voor en 6 tegen. Na 15 maanden staan op een morgen de bulldozers in de tuin, en graven een zwembad. (Binnen de afmetingen van de gemeenten).
Nu mijn vraag: is voor zo een beslissing is daar geen 3/4 meerderheid voor nodig.

groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 13 sep 2010 21:24

Dit lijkt me indedaad te vallen onder 577-7 1° b)
  b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen;
waarover met 3/4 van de aanwezige duizendsten dient beslist te worden.

Niemand heeft echter binnen de gestelde termijn bezwaar tegen de beslissing ingediend?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 13 sep 2010 21:41

Werd een architect aangeduid? Zo ja, door wie?
Werd een begroting goedgekeurd?
Wie heeft het lastenboek aanvaard?
Wie heeft de offerte aanvaard?
Stond de bulldozer in de tuin na 06.05.2010?

Reclame

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 14 sep 2010 22:53

Niemand heeft bezwaar gemaakt op de moment van het graven, maar wel op de volgende AV. Er is duidelijk gemaakt dat er 3/4 meerderheids moest zijn en dat die er niet was.
Maar de Syndicus verkoos niet te luisteren naar het bezwaar, om dat er een stemming was 7 voor en 6 tegen, dus hij zij dat het goedwas met een gewone meerderheid..uiteindelijk hebben we wel gewacht tot de AV voor we bezwaar hebben gemaakt ! hebben we telang gewacht?

Geen architect aangeduid!
Werd prive betaald door de gelijkvloers-eigenaars!
Geen lasten boek!
geen offerte!
het zwembad was klaar mei 2010!

De 16 eigenaars zijn eigenaar van een deel van de tuin! maar deze word gebruikt in prive door het gelijksvloers (4 tuinen van elk +-600 m2

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 14 sep 2010 23:11

Dit is al een ander verhaal.
Wat zeggen de statuten hieromtrent?
Het gaat hier over het uitvoeren van privé-investeringen in een deel van de gemeenschappelijke delen die zuiver voor privaat gebruik zijn.
Volgens de statuten van ons gebouw is hiervoor slechts de toestemming vereist van de meerderheid. Zo heb ik enkele maanden geleden de toestemming gekregen om rolluiken aan mijn ramen te laten plaatsen. Worden geplaatst op de gevel= gemeenschappelijk.
Gewone meerderheid volstond. En ze hebben de offerte die ik heb gekregen niet moeten goedkeuren aangezien ikzelf de rekening betaal. Lijkt me identiek in geval van zwembad, andere eigenaars hoeven de prijs niet te kennen.

"Maar de Syndicus verkoos niet te luisteren naar het bezwaar, om dat er een stemming was 7 voor en 6 tegen, dus hij zij dat het goedwas met een gewone meerderheid" Vermoedelijk heeft hij gelijk.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 14 sep 2010 23:48

Ik denk toch dat een rolluik voor je eigen raam nog iets anders is dan een zwembad in een deel van mijn tuin, deze tuin mag prive gebruikt worden, er kan ons bijvoorbeeld niet geweigerd worden een BV: zetel langs de tuin naar boven te halen zonder de tuin te beschadegen uitteraard. Elk van de 16 eigenaars heeft een gedeelde oppervlakte van de tuin in zijn akte staan.

Leonado

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 14 sep 2010 23:52

Hoe is het privatieve gebruik van de tuin dan geregeld?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 15 sep 2010 00:15

Ik denk toch dat een rolluik voor je eigen raam nog iets anders is dan een zwembad in een deel van mijn tuin, deze tuin mag prive gebruikt worden, er kan ons bijvoorbeeld niet geweigerd worden een BV: zetel langs de tuin naar boven te halen zonder de tuin te beschadegen uitteraard. Elk van de 16 eigenaars heeft een gedeelde oppervlakte van de tuin in zijn akte staan.

Leonado
Dat in een appartementsgebouw de volledige grondoppervlakte gemeenschappelijk bezit is, betekent niet dat elk van de 16 eigenaars zijn eigen welbepaald deeltje van de tuin heeft. Wel is het privatieve gebruik bijna steeds aan de gelijkvloerse appartementen toegewezen. Dat houdt dus in dat de andere bewoners daar niet mogen gaan zitten of tuinieren. Ik veronderstel dat dit overeenkomt met de situatie in uw gebouw.
Zo behoren meestal ook de balkons/terrassen tot de gemeenschappelijke delen maar is het gebruik ervan privatief. U mag -behoudens uitnodiging- niet bij de buurvrouw op haar terras gaan zitten. U mag vermoedelijk op een warme zomerdag ook niet in een luie stoel in de tuin van de benedenburen gaan zitten.

Daarom was de stemming niet gelijk te schakelen met een stemming over een investering in de gemeenschappelijke delen van het gebouw (waarvoor inderdaad 3/4 van de stemmen is vereist). U hebt ook niet in de kosten moeten bijdragen, hetgeen er op wijst dat het een private investering was, gelokaliseerd in een deel van de residentie waarover een privaat gebruiksrecht bestaat. Vandaar dat er niet aan de 3/4 meerderheid moet voldaan zijn. U hebt enkel gestemd over de toelating voor een private investering door enkele eigenaars. U deelt niet in de kosten. Enz.

Tenzij voorgaande expliciet verboden zou zijn in de statuten lijkt het mij dat de stemming correct is verlopen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 15 sep 2010 16:00

Hoe is het privatieve gebruik van de tuin dan geregeld?
Ik ben hier niet komen wonen toen het appartement nieuw werd verkocht, ik weet het niet! niemand schijnt daar een antwoord op te hebben. Ik weet ook niet waar ze zo iets zoude vermelden.
Maar alle vier hofjes zijn in prive gebruik al van in het begin.
Ze worden zeer goed onderhouden door de vier eigenaars dus nieumand heeft daar bezwaar tegen, maar reglementen zijn daar om te worden nageleefd, dus als er een 3/4 meerderheid nodig was dan moeten ze dat compenseren.
Hoe compenseren is nog een ander vraag, voor de beginnen toegeven dat ze fout zijn! en dank zeggen! Dat is toch niet teveel gevraagd.

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#10 , 15 sep 2010 16:12

Ik denk toch dat een rolluik voor je eigen raam nog iets anders is dan een zwembad in een deel van mijn tuin, deze tuin mag prive gebruikt worden, er kan ons bijvoorbeeld niet geweigerd worden een BV: zetel langs de tuin naar boven te halen zonder de tuin te beschadegen uitteraard. Elk van de 16 eigenaars heeft een gedeelde oppervlakte van de tuin in zijn akte staan.

Leonado
Dat in een appartementsgebouw de volledige grondoppervlakte gemeenschappelijk bezit is, betekent niet dat elk van de 16 eigenaars zijn eigen welbepaald deeltje van de tuin heeft. Wel is het privatieve gebruik bijna steeds aan de gelijkvloerse appartementen toegewezen. Dat houdt dus in dat de andere bewoners daar niet mogen gaan zitten of tuinieren. Ik veronderstel dat dit overeenkomt met de situatie in uw gebouw.
Zo behoren meestal ook de balkons/terrassen tot de gemeenschappelijke delen maar is het gebruik ervan privatief. U mag -behoudens uitnodiging- niet bij de buurvrouw op haar terras gaan zitten. U mag vermoedelijk op een warme zomerdag ook niet in een luie stoel in de tuin van de benedenburen gaan zitten.

Daarom was de stemming niet gelijk te schakelen met een stemming over een investering in de gemeenschappelijke delen van het gebouw (waarvoor inderdaad 3/4 van de stemmen is vereist). U hebt ook niet in de kosten moeten bijdragen, hetgeen er op wijst dat het een private investering was, gelokaliseerd in een deel van de residentie waarover een privaat gebruiksrecht bestaat. Vandaar dat er niet aan de 3/4 meerderheid moet voldaan zijn. U hebt enkel gestemd over de toelating voor een private investering door enkele eigenaars. U deelt niet in de kosten. Enz.

Tenzij voorgaande expliciet verboden zou zijn in de statuten lijkt het mij dat de stemming correct is verlopen.
Dit lijk mij aannemelijk, ik woon voor de eerste keer in een gemeenschappelijk-gebouw en moet nog veel leren!

Pedro
Berichten: 735

#11 , 15 sep 2010 23:30

Dit is al een ander verhaal.
Wat zeggen de statuten hieromtrent?
Het gaat hier over het uitvoeren van privé-investeringen in een deel van de gemeenschappelijke delen die zuiver voor privaat gebruik zijn.
Volgens de statuten van ons gebouw is hiervoor slechts de toestemming vereist van de meerderheid. Zo heb ik enkele maanden geleden de toestemming gekregen om rolluiken aan mijn ramen te laten plaatsen. Worden geplaatst op de gevel= gemeenschappelijk.
Gewone meerderheid volstond. En ze hebben de offerte die ik heb gekregen niet moeten goedkeuren aangezien ikzelf de rekening betaal. Lijkt me identiek in geval van zwembad, andere eigenaars hoeven de prijs niet te kennen.

"Maar de Syndicus verkoos niet te luisteren naar het bezwaar, om dat er een stemming was 7 voor en 6 tegen, dus hij zij dat het goedwas met een gewone meerderheid" Vermoedelijk heeft hij gelijk.
Ik kan meegaan in het feit dat een principebeslissing om al dan niet een zwembad te mogen aanleggen, de volstrekte meerderheid inhoudt. Maar wat aangaande het uniforme uitzicht? Men kan bezwaarlijk stellen dat een gemeenschappelijke tuin waarop een exclusief genot/gebruiksrecht rust door het incorpereren van een zwembad uniform is met de andere gemeenschappelijke tuingedeelten. En wat met de bestemming? Stel dat de statuutakte voorschrijft dat de tuin bijvoorbeeld een plantentuin of dergerlijke als bestemming heeft. In dat geval vereist het ingraven van een zwembad zelfs een 4/5de meerderheid want dat betekent dat de bestemming van dit gemeenschappelijk deel wijzigt...M.a.w.een pasklaar antwoord kunnen we eigenlijk pas geven na inzage van de relevante documenten.

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 17 sep 2010 19:11

Ik kan meegaan in het feit dat een principebeslissing om al dan niet een zwembad te mogen aanleggen, de volstrekte meerderheid inhoudt. Maar wat aangaande het uniforme uitzicht? Men kan bezwaarlijk stellen dat een gemeenschappelijke tuin waarop een exclusief genot/gebruiksrecht rust door het incorpereren van een zwembad uniform is met de andere gemeenschappelijke tuingedeelten. En wat met de bestemming? Stel dat de statuutakte voorschrijft dat de tuin bijvoorbeeld een plantentuin of dergerlijke als bestemming heeft. In dat geval vereist het ingraven van een zwembad zelfs een 4/5de meerderheid want dat betekent dat de bestemming van dit gemeenschappelijk deel wijzigt...M.a.w.een pasklaar antwoord kunnen we eigenlijk pas geven na inzage van de relevante documenten.

Het bij elkaar zoeken van alle documenten duur langer, dan ik zelf dacht!
En ik moet ze dan nog lezen voor te zien wat juist ik nodig heb!
Maar ik heb iets terug gevonden in de akte van verkoop "Bij het Vlaamse decreet van op ruimtelijke ordening" Onder recreatieve terreinen aanleggen> daar staat ook iets over een zwembad...
Ik zet dat gedeeld als ik het lezen heb ...op het forum.

Maar alvast bedankt.

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#13 , 20 sep 2010 15:40

Dit is al een ander verhaal.
Wat zeggen de statuten hieromtrent?
Het gaat hier over het uitvoeren van privé-investeringen in een deel van de gemeenschappelijke delen die zuiver voor privaat gebruik zijn.
Volgens de statuten van ons gebouw is hiervoor slechts de toestemming vereist van de meerderheid. Zo heb ik enkele maanden geleden de toestemming gekregen om rolluiken aan mijn ramen te laten plaatsen. Worden geplaatst op de gevel= gemeenschappelijk.
Gewone meerderheid volstond. En ze hebben de offerte die ik heb gekregen niet moeten goedkeuren aangezien ikzelf de rekening betaal. Lijkt me identiek in geval van zwembad, andere eigenaars hoeven de prijs niet te kennen.

"Maar de Syndicus verkoos niet te luisteren naar het bezwaar, om dat er een stemming was 7 voor en 6 tegen, dus hij zij dat het goedwas met een gewone meerderheid" Vermoedelijk heeft hij gelijk.
Ik kan meegaan in het feit dat een principebeslissing om al dan niet een zwembad te mogen aanleggen, de volstrekte meerderheid inhoudt. Maar wat aangaande het uniforme uitzicht? Men kan bezwaarlijk stellen dat een gemeenschappelijke tuin waarop een exclusief genot/gebruiksrecht rust door het incorpereren van een zwembad uniform is met de andere gemeenschappelijke tuingedeelten. En wat met de bestemming? Stel dat de statuutakte voorschrijft dat de tuin bijvoorbeeld een plantentuin of dergerlijke als bestemming heeft. In dat geval vereist het ingraven van een zwembad zelfs een 4/5de meerderheid want dat betekent dat de bestemming van dit gemeenschappelijk deel wijzigt...M.a.w.een pasklaar antwoord kunnen we eigenlijk pas geven na inzage van de relevante documenten.
Ik denk dat ik iets gevonden heb?
Vlaams Decreet op de Ruimtelijke ordening
9° recreatie terreinen aanleggen of wijzigen, waaronder een golfterrein, een voetbal-terrein, een tennisveld, een ZWEMBAD.
Onder bouwen en plaatsen van vaste inrichting, zoals bedoeld in het eerste lid, 1° ( 1°bouwen op een grond één of meerdere vaste inrichting plaatsen, een bestaande vaste inrichting of bestaand bouwwerk afbreken, herbouwen, verbouwen of uitbreiden, met uitzondering van instandhouding- of onderhoudswerken die geen betrekking hebben op de stabiliteit;; ) wordt verstaan het oprichten van een gebouw of constructie of het plaatsen van een inrichting, zelfs uit niet-duurzame materialen, in de grond ingebouwd, aan de grond bevestig of op de grond steunend omwille van de stabiliteit, en bestemd om ter plaatsen te blijven staan, ook als het kan uit elkaar worden genomen, verplaats of is het volledig ondergronds. Dit behelst ook het functioneel samenbrengen van materialen waardoor een vaste inrichting of constructie, en het aanbrengen van verhardingen.

Dit staat in mijn aankoop akte! Voor de rest heb ik geen enkel document kunnen vinden, dat deze tuinen privatief zijn ook niet over de eventuele inrichting van de tuinen.
Ik kan het nog eens vragen aan de syndicus, maar ik vrees dat hij niet zal antwoorden.

Groetjes

leonado
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 20 sep 2010 19:01

De tuinen achter de appartementen zijn geen privatief eigendom. De gelijkvloerse verdiepingen hebben alleen het exclusief genot van de tuin.

Dit is een antwoord van de syndicus

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 20 sep 2010 19:23

De tuinen achter de appartementen zijn geen privatief eigendom. De gelijkvloerse verdiepingen hebben alleen het exclusief genot van de tuin.

Dit is een antwoord van de syndicus
Dat is wat ik vermoedde. Privatief gebruik van gemene delen heet dat. Daarom moest er over gestemd worden in de AV.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”