de niet-bezoldigde syndicus en de nieuwe wetgeving

vme ann
Topic Starter
Berichten: 1

de niet-bezoldigde syndicus en de nieuwe wetgeving

#1 , 10 sep 2010 15:49

Wij zijn een "klein" blokje met 5 eigenaars. Momenteel vervul ik sinds 1 januari 2010 het beheer als mede-eigenaar en zijnde niet bezoldigd de taak van syndicus. De vorige 20 jaar werden beheerd door een andere mede-eigenaar. Omtrent de nieuwe wetgeving heb ik dan ook enkele vragen. Kunt u mij berichten voor welke termijn we een ondernemingsnummer moeten aanvragen (wat is de kostprijs hiervan) Onder welk statuut valt de VME dan en hoe zit dit dan boekhoudkundig. Dien ik ook een verzekering af te sluiten op mijn naam en een website op te starten? We zouden overwegen om een poetsvrouw in dienst te nemen voor 2 uurtjes per week (momenteel beurtrol ...), welke stappen dienen we hiervoor te nemen (aansluiten soc secr?). Bij voorbaat dank voor uw antwoord, Ann

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#2 , 12 sep 2010 15:16

Wij zijn een "klein" blokje met 5 eigenaars. Momenteel vervul ik sinds 1 januari 2010 het beheer als mede-eigenaar en zijnde niet bezoldigd de taak van syndicus. De vorige 20 jaar werden beheerd door een andere mede-eigenaar. Omtrent de nieuwe wetgeving heb ik dan ook enkele vragen. Kunt u mij berichten voor welke termijn we een ondernemingsnummer moeten aanvragen (wat is de kostprijs hiervan) Onder welk statuut valt de VME dan en hoe zit dit dan boekhoudkundig. Dien ik ook een verzekering af te sluiten op mijn naam en een website op te starten? We zouden overwegen om een poetsvrouw in dienst te nemen voor 2 uurtjes per week (momenteel beurtrol ...), welke stappen dienen we hiervoor te nemen (aansluiten soc secr?). Bij voorbaat dank voor uw antwoord, Ann
- ondernemingnummer: de hypotheekbewaarder moet dat uitvoeren volgens de richtlijnen die hij zal krijgen zodra het KB verschenen is. Dit is gratis.

- verzekering BA syndicus: JA, af te sluiten door de VME met kosten ten laste van de VME.

- nieuwe poetsvrouw: informeer eerst bijvoorbeeld bij OCMW over de ander mogelijkheden. Stel een sociaal secretariaat voor aan de AV en werk met hen samen voor de administratieve formaliteiten. Zij hebben een methode om snel een ondernemingnummer te krijgen bij de hypotheekbewaarder.

- website: NIET verplicht (zie een andere discussie op dit forum.

Besluit:
Organiseer een buitengewone AV, leg de gevolgen van de nieuwe wet uit, leg uw dringende voorstellen voor en voer de genomen beslissingen uit.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”