dringende vraag rond muurovername

joris240
Topic Starter
Berichten: 4

dringende vraag rond muurovername

#1 , 06 sep 2010 15:14

Hallo!

Binnekort gaan wij bouwen maar voor we beginnen stelt zich nog het probleem van de muurovername.
Officieel starten we pas in november maar vooraleer we kunnen beginnen dient deze kwestie eerst uitgeklaard te zijn en dat is nog niet zo simpel als het lijkt.

Volgens onze architectes is het aan te raden om de bestaande muren mee over te nemen en te integreren in het plan (plaatswinst/goede staat van de bestaande muren).
Ik had over de kwestie van gemene muren echter toch nog enkele belangrijke vragen.

> Wanneer dient men nu juist een vergoeding te betalen voor de inbezit/- ingebruiknamename van een dergelijke muur en wanneer niet ?
> Er schijnt zoiets te bestaan als een “wettelijke verkrijgende verjaring na 30 jaar” ;geldt dit ook voor een wachtgevel die er al meer dan 30 jaar staat ?

De wetgeving rond gemene muren is niet altijd éénduidig en nogal complex en is hierover niet altijd even duidelijk vind ik.

situatieschets:

De woning die we gaan bouwen is een rijwoning (gesloten bebouwing).Aan weerszijden op het perceel staat een (gemene?) muur/scheidingsmuur of een wachtgevel met een dikte van 30 cm. dikte die in de perceelsgrens gebouwd staat, 15 cm. op de grond van de buur en 15 cm. op ons perceel en dit dus langs de 2 kanten.
Dit is het zogenaamd "te paard bouwen" van vroeger (als ik mij niet vergis).
De huizen van de buren staan er (zowel aan de linker- als aan de rechterkant) al meer dan 30 jaar en de buren hebben het beiden zelf gekocht (dus ook niet zelf gebouwd).

Volgens de één moet ik geen overnamevergoeding voor de muren meer te betalen (wegens het principe van de “verkrijgende verjaring na 30 jaar” + “recht van natrekking “ (de muur (wachtgevel) is ook deels (voor de helft) op onze grond en dus ook automatisch ook onze mede- eigendom), daar volgens hem, de muren sedert reeds lange tijd gemeenschappelijk geworden zijn.
Als laatste zou een overnamevergoeding pas enkel dan verschuldigd indien de muur zich in zijn geheel bevindt op het perceel van de eigenaar van diegene die hem heeft gebouwd en zo men er ook effectief gebruik van wilt maken. In ons geval is de wachtgevel “te paard” gebouwd. Klopt dit ?

> De landmeter verzekerde mij echter dat we sowieso, indien we gebruik zouden maken van de muren, een muurovername moeten doen.
Het kwam erop neer dat er een verschil is tussen de wet op stedenbouw en het burgerlijk wetboek. In de wet op stedenbouw zijn er duidelijke regels en voorschriften vastgelegd inzake de bouwvoorschriften voor wat betreft een gesloten of een halfopen bebouwing (waaronder vaak het verplicht bouwen van een "gemeenschappelijke" muur) die dan later door de gebuur die ertegenaan komt te bouwen, dient mee over te worden genomen.
Hij zegt dat hier "het recht van natrekking" niet speelt daar er in de wet dus een uitzondering voorzien is voor gemeenschappelijke muren (wachtgevels).
Het principe van meerderjarige verkrijging zou ook niet van toepassing zijn omdat er nog geen genot van de muur is. Dit zou alleen kunnen spelen indien de woning er al zou staan (en dit langer dan 30 jaar); bijv. door te hebben gebouwd en deze gemeenschappelijke muur te hebben gebruikt zonder toestemming (en wettelijke registratie) van je gebuur.

Wie heeft er nu gelijk ? Weet iemand het juiste antwoord ?
Zoals je kunt zien spreekt de informatie zichzelf tegen en vooraleer we gaan onderhandelen met de buren zou ik toch graag echt het fijne van de zaak weten zodat we duidelijk weten waar we staan.
Het is niet dat we perse de muren niet willen overnemen maar ik wil gewoon weten hoe het zit, zodat er later nooit enige onduidelijkheid over kan bestaan.

Met vriendelijke groeten,

Joris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 sep 2010 16:32

Je zou kunnen stellen dat de eigenaar van de grond ook eigenaar wordt van de erop gerichte gebouwen, in uw geval dus die 15 cm van de muur.
Je zal echter de helft dienen te betalen, van zowel grondwerk, fundering en metselwerk, en dit volgens prijzen die regelmatig geactualiseerd worden. Het doet niets terzake dat de geburen de muur niet zelf hebben gebouwd, maar het gebouw later aangekocht hebben.
Je kan er natuurlijk gewoon tegen bouwen en geen overname betalen, maar dan wordt uw huis wel 30 cm smaller.

joris240
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 sep 2010 13:26

thx voor de info,

> het principe van de "verkrijgende verjaring na 30 jaar" gaat dus niet op voor wachtgevels of gemene muren die er al meer dan 30 jaar staan op een perceel bouwgrond ?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 sep 2010 15:40

Juist

joris240
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 08 sep 2010 16:41

@mava105
ha bon, dat wist ik niet

> is dat dan een uitzondering in de wet ? of waar kan je dan juist terugvinden dat wachtgevels hierop een uitzondering vormen ?
kan het zo direct niet vinden; regelgeving rond gemene muren staat in burgerlijk wetboek geloof ik
Staat dit apart geformuleerd in een andere wetgeving ofzo of hoe ben jij dit zelf te weten gekomen ?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 08 sep 2010 16:57

@mava105
ha bon, dat wist ik niet

> is dat dan een uitzondering in de wet ? of waar kan je dan juist terugvinden dat wachtgevels hierop een uitzondering vormen ?
kan het zo direct niet vinden; regelgeving rond gemene muren staat in burgerlijk wetboek geloof ik
Staat dit apart geformuleerd in een andere wetgeving ofzo of hoe ben jij dit zelf te weten gekomen ?
Ik heb verschillende keren gebouwd. Telkens als er werd aangebouwd ging het om een muur die "te paard" op beide gronden stond. Dus ingeval er reeds een naburig huis stond nam ik steeds de helft (van de dikte) van die scheidingsmuur over en werd er tegen die muur aangebouwd. Indien ik eerst bouwde "verkocht" ik achteraf steeds de helft van mijn bestaande muur aan de nieuwe buur. Deze wijze van bouwen (scheidingsmuur te paard, fifty-fifty op beide gronden) maakte steeds deel uit van de voorwaarden van mijn bouwvergunningen (en dus van de vigerende bouwvoorschriften in het algemeen).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 08 sep 2010 20:04

Zie hiervoor oa: http://www.elfri.be/gemene-muur" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventuele geluidsoverdracht vanuit het buurhuis kan worden vermeden door tegen die bestaande muur een gipsplatenwand te plaatsen waarachter isolatie, of anders nog door isollatieplaten tegen de muur te bevestigen en daarop rechtsreeks te bepleisteren.

joris240
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 10 sep 2010 15:19

@roharro
> zo staat het idd meestal in de bouwvoorschriften ja, wist alleen niet of er een evenzeer een 30- jarige verjaringstermijn op die wachtgevels zat, net zoals op andere structuren en gebouwen die een gebuur op andermans grond neerpoot; waardoor die overnamevergoeding dan ook niet meer verplicht zou zijn, zie je ...

@mava
is dat voldoende ?
> twijfel een beetje of we niet toch een beter zelf een nieuwe muur zetten langs beide kanten; kwestie van alle mogelijke risico's te vermijden op vocht, scheuren, geluidshinder etc..

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”