Onkruid "achterbuur"

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

Onkruid "achterbuur"

#1 , 05 sep 2010 16:02

Aan de achterzijde van mijn tuin grenst het stuk grond van een achterbuur. Dit stuk grond van deze persoon is nog niet bebouwd en we weten ook niet wie deze persoon is. Wel staat dit vol met onkruid (tot bijna een meter hoog) waar ik last van heb, gaande van gewoon overhangen in mijn tuin tot rondvliegend "stuifmeel" (?) Na wat goede wind ligt mijn tuin dan ook helemaal vol.

We hebben al geprobeerd om via de gemeente te vragen naar de eigenaar van dit stuk grond om een oplossing te zoeken, maar na meer dan een maand zijn we nog steeds niet verder. Dit is blijkbaar top secret, of ze hebben gewoon geen zin om het ons te zeggen, of ze kunnen de eigenaar zelf niet bereiken? De vraagstelling naar de gemeente is gebeurd per e-mail. Hiervan zijn er ongeveer 5 leesbevestigingen terug gekomen dat de mail elke keer werd doorgestuurd door hen, maar nog geen enkele reactie of informatie naar ons.

Wat kunnen we hier nog aan/met doen? Of moeten we nog wat geduld hebben en de gemeente verder afwachten?

Het is geen huurhuis waar we in wonen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 05 sep 2010 16:06

Distels moet men verwijderen, maar onkruid? zijn gewoon inheemse planten toch?

Helpt het niet als U een houten schutsel tussen de percelen zet? dan kan het onkruid toch al minder uitzaaien zou ik denken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 sep 2010 16:16

Via het kadaster kan je altijd de naam van de eigenaars te weten komen. Je moet er wel voor betalen, maar dat is niet zoveel.
De gemeent moet die gegevens ook daar gaan halen.

Reclame

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#4 , 05 sep 2010 16:22

Distels moet men verwijderen, maar onkruid? zijn gewoon inheemse planten toch?

Helpt het niet als U een houten schutsel tussen de percelen zet? dan kan het onkruid toch al minder uitzaaien zou ik denken.
Met het onkruid bedoelde ik onder andere ook de distels, sorry, mijn fout.

Een betere afschutting staat op de planning (momenteel enkel zo'n beperkte groene draad), maar dan zouden we graag de hele tuin in 1 keer netjes afmaken en die rekening ligt nogal hoog. Daar moet dus eerst nog wat voor gespaard worden...
Via het kadaster kan je altijd de naam van de eigenaars te weten komen. Je moet er wel voor betalen, maar dat is niet zoveel.
De gemeent moet die gegevens ook daar gaan halen.
Dat is zeer interessant om te weten, ik ga dat ook eens bekijken dan.

Veedeebee
Berichten: 19

#5 , 06 sep 2010 07:22

Indien u deze info van het kadaster wenst te bekomen dient u zich wel te wenden tot de directie van het kadaster in uw provincie en niet tot de plaatselijke kadastercontroles.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 06 sep 2010 09:13

Politie is bevoegd - distelruiming is verplicht - deze kunnen PV opstellen en bekomen zo wie zo de gegevens van de eigenaar.
Praat eens met de kwartierinspecteur - veel kans dat uw inspecteur ook die van de achterbuur is.

En het is ook de gemeente ( bouwpolitie) die hier mede toezicht (kan) op uitoefenen dus moeten die ook optreden.
PS grond van gemeente :D ?

Alfred J
Topic Starter
Berichten: 190

#7 , 06 sep 2010 10:33

Politie is bevoegd - distelruiming is verplicht - deze kunnen PV opstellen en bekomen zo wie zo de gegevens van de eigenaar.
Praat eens met de kwartierinspecteur - veel kans dat uw inspecteur ook die van de achterbuur is.

En het is ook de gemeente ( bouwpolitie) die hier mede toezicht (kan) op uitoefenen dus moeten die ook optreden.
PS grond van gemeente :D ?
Geen idee van die de grond is, het stuk grond ligt horizontaal achter mijn tuin en achter de tuin van 2 buren naast me. Nog verder naar achter ligt nog een stuk bouwgrond in dezelfde richting als dat vlak achter mijn tuin en dat is ondertussen bebouwd.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 06 sep 2010 10:41

Dat laatste was omdat de gemeenten nogal eens 'vergeten' op hun eigen gronden de distels te rooien. :mrgreen:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”