Gelijkvloersappartement versus liftkosten

Norbert
Topic Starter
Berichten: 4

Gelijkvloersappartement versus liftkosten

#1 , 03 sep 2010 18:55

Bij de aankoop van het gelijkvloersappartement diende ik vast te stellen dat er geen kelder was. De vorige eigenaar heeft de kelderverdieping omgevormd tot "studio" waarbij de kelder, behorende tot het gelijkvloersappartement, mede geïntegreerd werd in deze studio. De fietsstalling alsook meters van electriciteit en gas bevinden zich in een gemeenscahppelijke ruimte in de kelder. De toegang tot deze ruimte kan gebeuren via trap of lift. Gezien de fietsen niet in de lift passen gebruiken wij uiteraard de trap.
Volgens de basisakte behoort de lift tot de gemene delen en draagt iedere eigenaar evenredig bij tot alle kosten en uitgaven mbt de gemene delen in verhouding van de aandelen die hij bezit. Verder lees ik in de basisakte dat het eigendomsrecht van een appartement tevens slaat op een kelder in de kelderverdieping.
Gezien ik geen kelder heb maak ik geen gebruik van de lift. Ik verwijs tevens naar het "Handboek Appartementsrecht" waar het vredegerecht te Gent op 22/01/1987 volgende uitspraak heeft gemaakt: "de eigenaar van de gelijkvloerse verdieping dient op grond van het nuttigheidscriterium niet in de lasten van de lift bij te dragen omdat hij de lift niet nodig heeft om toegang tot zijn flat te hebben" (tevens uitspraak in cassatie).
De mede-eigenaars van de andere appartementen hebben op de laatste algemene vergadering deze uitspraak van het vredegerecht te Gent verworpen.
Graag een reactie wat ik in deze situatie kan doen en welke de regel is die uitsluitsel geeft voor dit "probleem".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 03 sep 2010 19:14

Bij de aankoop van het gelijkvloersappartement diende ik vast te stellen dat er geen kelder was. De vorige eigenaar heeft de kelderverdieping omgevormd tot "studio" waarbij de kelder, behorende tot het gelijkvloersappartement, mede geïntegreerd werd in deze studio. De fietsstalling alsook meters van electriciteit en gas bevinden zich in een gemeenscahppelijke ruimte in de kelder. De toegang tot deze ruimte kan gebeuren via trap of lift. Gezien de fietsen niet in de lift passen gebruiken wij uiteraard de trap.
Volgens de basisakte behoort de lift tot de gemene delen en draagt iedere eigenaar evenredig bij tot alle kosten en uitgaven mbt de gemene delen in verhouding van de aandelen die hij bezit. Verder lees ik in de basisakte dat het eigendomsrecht van een appartement tevens slaat op een kelder in de kelderverdieping.
Gezien ik geen kelder heb maak ik geen gebruik van de lift. Ik verwijs tevens naar het "Handboek Appartementsrecht" waar het vredegerecht te Gent op 22/01/1987 volgende uitspraak heeft gemaakt: "de eigenaar van de gelijkvloerse verdieping dient op grond van het nuttigheidscriterium niet in de lasten van de lift bij te dragen omdat hij de lift niet nodig heeft om toegang tot zijn flat te hebben" (tevens uitspraak in cassatie).
De mede-eigenaars van de andere appartementen hebben op de laatste algemene vergadering deze uitspraak van het vredegerecht te Gent verworpen.
Graag een reactie wat ik in deze situatie kan doen en welke de regel is die uitsluitsel geeft voor dit "probleem".
Aangezien er gemeenschappelijke ruimten in de kelder zijn waarvan u ook gebruik kan maken ben ik van mening dat u niet aan de bijdrage in de liftkosten kunt ontsnappen. U kunt uiteraard wel trachten dit in uw voordeel te laten wijzigen via de vrederechter. Een andere mogelijkheid is er niet.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 sep 2010 20:05

Gezien de fietsen niet in de lift passen gebruiken wij uiteraard de trap.
.
Het is niet omdat uw fiets niet in de lift past, dat u hem niet kunt gebruiken. Wat als u morgen een paar stoelen langs daar wil verhuizen? Of als je toevalling eens uw been breekt en daarom moeilijk de trap kan nemen. Zou je dan de lift ook links laten liggen om naar uw kelder te gaan? En wat doe je als je meters van gas en elektriciteit moeten worden afgelezen of afgesloten?
Ik denk dat je nooit voor enige rechtbank uw gelijk zal kunnen halen.

Reclame

Norbert
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 04 sep 2010 17:33

Beste Roharro en Mara105, bedankt alvast voor de reactie. Ik kijk uit naar verdere commentaar en zal uiteraard feed-back geven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”