inzage rekeninguittreksels, boekhouding VME

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

inzage rekeninguittreksels, boekhouding VME

#1 , 02 sep 2010 22:12

Hallo,
Ik ben mede-eigenaar in een app.blok met 6 appartementen en 1 handelspand, met een externe syndicus.
Toen ik destijds het appartement kocht was er een mede-eigenaar de syndicus, die ons van dag 1 terroriseerde en al de andere (bejaarde) mede-eigenaars tegen mij opgezet heeft en dit omdat ik mij vragen stelde bij de hoge algemene onkosten die betaald diende te worden en de vele uitgaven waarvan ik nooit een offerte of faktuur zag, evenmin optisch waar te nemen. Daar ik de andere mede-eigenaars niet kon overtuigen liep ik tegen de muur met m'n klachten, en toen die mede-eigenaar syndicus voelde dat ik bleef doorzetten hebben ze een andere syndicus aangesteld die mee onder 1 hoedje speelt met de vorige. Nu wou ik graag weten of ik op eenvoudige aanvraag inzage kan krijgen in inkomende en uitgaande fakturen, gemaakte offerte's, en bankafschriften van de VME rekening, met betrekking tot gestorte gelden van andere mede-eigenaars, hiemee bedoel ik, of alle andere, en vooral de vorige mede-eigenaar en bewoner-syndicus, ook zijn bijdrage maandelijks gestort heeft, en of ik ook een afschrift mag opvragen van achterstallen van andere mede-eigenaars, dit omdat ik er bijna zeker van ben, na veelvuldug gemaakte berekeningen, er minimum 1 waarschijnlijk 2 mede-eigenaars dit niet doen of ten minste toch veelvuldig eraan verzaken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 02 sep 2010 23:18

U heeft het recht de boekhouding van het pand op verzoek na te kijken. Het beste verzend u hiertoe aan de syndicus een aangetekend schrijven waarin u hem meldt dat u zich op dag x (3-4 weken na verzending As) bij hem op kantoor om uur x (tijdens zijn kantooruren) zal aanmelden om de stukken van de residentie na te kijken. U verzoekt hem vriendelijk u binnen de twee weken na kennisname te laten weten wanneer deze datum niet past en u een andere datum voor te stellen die later dan 2 weken na de door u opgegeven datum valt.

Gelet op de bescherming van de privacy is het mogelijk dat u een aantal betalingen door andere mede-eigenaars gemaakt ter inzage geweigerd worden. Sedert 1 september is de syndicus wel verplicht een lijst met schulden bij te houden in boekhouding, die door iedere mede-eigenaar kan worden ingezien. (art. 577-8 $4 17°) Als deze u dus mededeelt dat niemand schulden heeft en u kan het tegendeel bewijzen....

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 03 sep 2010 14:27

(...)

Gelet op de bescherming van de privacy is het mogelijk dat u een aantal betalingen door andere mede-eigenaars gemaakt ter inzage geweigerd worden. Sedert 1 september is de syndicus wel verplicht een lijst met schulden bij te houden in boekhouding, die door iedere mede-eigenaar kan worden ingezien. (art. 577-8 $4 17°) Als deze u dus mededeelt dat niemand schulden heeft en u kan het tegendeel bewijzen....
Maar persoonlijk ben ik niet zeker dat men de inzage van deze betalingsbewijzen en kan ontzeggen. Deze betaling van privé naar VME, is zeker zien NIET integraal privatief van aard.

De kennis van het rekeningnummer kan bijvoorbeeld nuttig zijn om de feitelijke eigenaar van het kavel te achterhalen, in het geval van bijvoorbeeld een poging om de norm van 10% te omzeilen.

Wat men wel kan doen is, vooraleer inzage te verlenen, een strikte verklaring van vertrouwelijkheid te laten ondertekenen (naar ik meen voorzien in de privacywet).

Reclame

Roger A
Topic Starter
Berichten: 36

#4 , 06 sep 2010 12:42

U heeft het recht de boekhouding van het pand op verzoek na te kijken. Het beste verzend u hiertoe aan de syndicus een aangetekend schrijven waarin u hem meldt dat u zich op dag x (3-4 weken na verzending As) bij hem op kantoor om uur x (tijdens zijn kantooruren) zal aanmelden om de stukken van de residentie na te kijken. U verzoekt hem vriendelijk u binnen de twee weken na kennisname te laten weten wanneer deze datum niet past en u een andere datum voor te stellen die later dan 2 weken na de door u opgegeven datum valt.

Gelet op de bescherming van de privacy is het mogelijk dat u een aantal betalingen door andere mede-eigenaars gemaakt ter inzage geweigerd worden. Sedert 1 september is de syndicus wel verplicht een lijst met schulden bij te houden in boekhouding, die door iedere mede-eigenaar kan worden ingezien. (art. 577-8 $4 17°) Als deze u dus mededeelt dat niemand schulden heeft en u kan het tegendeel bewijzen....
Kan dat niet sneller ? Want hij heeft dan toch de mogelijkheid om een aangepaste boekhouding aan te leggen, en zo de werkelijkheid te omzeilen ? Trouwens die 3 a 4 weken tijd heb ik niet meer.
Ik ben er zeker van dat er geschoemeld is in't verleden, en kan dit alleen maar bewijzen als ik de uittreksels van de bank kan inzien. Deze gegevens heb ik nodig om een openbare verkoop nog proberen) tegen te houden, en de kosten terug door te sturen naar de schuldigen.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 06 sep 2010 14:50

Je kan onmiddellijk naar het kantoor van de syndicus stappen en inzicht vragen. De kans is groot dat men je gaat zeggen dat het monenteel niet gaat aangezien de syndicus "belet" is. Je kan dan een afspraak regelen met de secretaresse.

Best is dat je je wat voorbereid op dit bezoek, neem twee schrijvens mee om eventueel af te geven tegen ontvangstbewijs:

Eentje met een ingebrekestelling indien men je weigert te ontvangen en een afspraak in de nabije toekomst te geven.

Eentje waarin je de datum van afspraak bevestigt.

Griet
Berichten: 30

#6 , 27 sep 2010 07:51

Wij zitten op dit ogenblik met hetzelfde probleem!!! Hier gaat het wel om 90 appartementen! + zwart op wit al bewijsstukken dat er financieel het een en ander serieus misloopt. Onze aangetekende brief is door de syndicus mede-eigenaar ( eveneens bewoner en dictator) in ontvangst genomen, en wij wachten met spanning op D-day. Wij vermoeden dat we zelfs niet binnen mogen! Dan is zijn liedje uit. Maar...een aantal bejaarde mede-eigenaars van het eerste uur blijven hem over zijn bol aaien.
Succes met je actie!

LB1
Berichten: 35

#7 , 13 okt 2010 15:41

Wij zitten op dit ogenblik met hetzelfde probleem!!! Hier gaat het wel om 90 appartementen! + zwart op wit al bewijsstukken dat er financieel het een en ander serieus misloopt. Onze aangetekende brief is door de syndicus mede-eigenaar ( eveneens bewoner en dictator) in ontvangst genomen, en wij wachten met spanning op D-day. Wij vermoeden dat we zelfs niet binnen mogen! Dan is zijn liedje uit. Maar...een aantal bejaarde mede-eigenaars van het eerste uur blijven hem over zijn bol aaien.
Succes met je actie!
Ik wordt ook beschouwd " als de luis in de pels " van de syndicus, wegens het durven stellen van kritische vragen over beheer, boekhouding ... ik heb ten einde raad een verzoekschrift ingediend bij de vrederechter ....

Het probleem in grote gebouwen is, dat de eigenaars*verhuurders zich niet veel aantrekken van de kosten, omdat ze deze kosten toch doorrekenen aan hun (meestal) onwetende huurders.

Verder zijn er een aantal eigenaars die de jaarlijkse vergadering bijwonen voor het " gratis " pintje en de sociale contacten.

De enkele eigenaars die kritisch zijn, worden dan beschouwd als " zeveraars " en lopen constant tegen een muur van onwil vanwege de syndicus

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#8 , 13 okt 2010 17:32

De lectuur (en toepassing) van de principes vermeld op de volgende webpagina kan nuttig zijn in de grotere VME, maar ook de kleinere:

http://www.express.be/joker/nl/platdujo ... tuigen.htm

JP Peelos
Berichten: 1

#9 , 28 mar 2011 19:11

Er zijn tegenwoordig vele "luizen in de pels" van de syndici. Sedert de nieuwe wet van 02/06/2010 zijn zij erg op hun ongemak. Zelf woon ik in een gebouw van 28 appartementen. De syndicus weigert pertinent om ook maar iets van de nieuwe regelgeving in te voeren. Alles schuift zij voor zich uit. Zij en een lid van de raad bezitten eigendom in het gebouw. Zij verhuren. Huurders zijn hier de koningen. Hoewel het reglement van mede-eigendom voorzieningen bevat omtrent bv. verhuizen laat zij toe dat huurders met de passagiersliften verhuizen, de liftkooien bevuilen en beschadigen, hun kelders gebruiken voor opslag van stankafgevende stoffen...enz. Haar antwoord: waarom iets verbieden er zijn toch geen sancties (sic). Maar die sancties zijn er wel. Op de jongste AV in februari 2011 stelde ik onregelmatigheden vast in de rekeningen, absoluut niet gevoerd volgens een genormaliseerd systeem. Onnodig te zeggen dat de commissaris der rekeningen nog in de verpakking zit. Wij vroegen om de rekeningen in te zien. Onmiddellijk kwam een e-mail rond waarin ik werd bestempeld als een "ambetanterik". Tot vandaag zag ik de rekeningen nog niet ondanks, 1 e-mail, drie aangetekende schrijven, één tegen ontvangstbewijs, en een brief van onze advocaat. Er wordt gewoon niet gereageerd. Nu heeft zij nog gekregen tot 08/04/2011 daarna wordt het vrederechter om te beginnen. Een kavel werd dd 12/03/2011 verkocht. Aan de notaris moet de laatste, tijdens de algemene vergadering, goedgekeurde balans worden ter beschikking gesteld, maar die balans is er niet. Hoe gaat die verkoop doorgaan? Op basis van een vals stuk, een fabricaat?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”