Mede-eigendom en reservefonds

Stijn1
Topic Starter
Berichten: 13

Mede-eigendom en reservefonds

#1 , 26 aug 2010 10:05

Situatie :

Ruim 3 jaar geleden kocht ik een appartement in een blok waar in totaal 4 appartementen gevestigd zijn. Het gebouw betreft een oude boerderij die een tiental jaar geleden is omgebouwd tot een appartementsblok.

Een tijdje geleden werd door een van de andere eigenaars een vergadering gevraagd. Nu blijkt dat er ten tijden van de verbouwing een gemeentelijke verplichting werd opgelegd om de voorgevel nog te bekleden met crepi.
Een van de eigenaars stelde dus voor om offertes te vragen. Ik viel totaal uit de lucht, want zowel de notaris als de vorige eigenaar hadden me niets verteld van een verplichting.

Er blijkt tevens door ieder van de 4 eerste eigenaars van de appartementen destijds een som van 5.000 € gestort te zijn om grotere werken te voldoen en om de voorgevel te bezetten. Van deze som is o.a. de aanleg van de parking en de tuin betaald.

Nu is mijn vraag : heb ik als nieuwe eigenaar van een appartement recht op mijn deel van het reservefonds of mag dit inderdaad aan de vorige eigenaar teruggegeven worden? Ik dacht dat het reservefonds mee overging naar de nieuwe eigenaar.

Ik weet dat de oude eigenaar achter mijn rug de andere eigenaars contacteert om te vragen om het geld vrij te maken.

In de basisakte staat wel vermeld dat het appartementsgebouw uit de wet van mede-eigendom wordt gehouden (was om te vermijden dat er een syndicus moest aangeduid worden).

Graag jullie reacties.

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 aug 2010 11:42

Het reservefonds blijft verworven door de gemeenschap van eigenaars. Een verkopende eigenaar kan dit niet terugvragen aan de syndicus. Een mede-eigenaar kan m.i. ook zijn aandeel in het reservefonds niet terugvragen.

Stijn1
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 26 aug 2010 12:21

Bedankt MaVa105.

Geldt dit ook als er geen syndicus is en de vorige 4 eigenaars samen een rekening hebben geopend op VME, waarbij ze alle 4 moeten tekenen?

Het is wel duidelijk dat het geld inderdaad als reservefonds kan opgevat worden, aangezien er reeds de parking mee werd aangelegd.

Reclame

FrankV
Berichten: 277

#4 , 26 aug 2010 21:19

POSTER schrijft : In de basisakte staat wel vermeld dat het appartementsgebouw uit de wet van mede-eigendom wordt gehouden - was om te vermijden dat er een syndicus moest aangeduid worden.

Er is m.a.w. geen mede-eigendom?
Zijn er geen gemeenschappelijke delen?
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 26 aug 2010 21:37

hmmmm, klinkt misschien idioot maar is een basisakte nu juist niet het document dat een gedwongen mede-eigendom definieert?

Ofwel is men zwanger ofwel niet hé, maar een beetje kan niet. Dit lijkt me eerder een nietig beding..

Een mede-eigendom dient niet verplicht een syndicus aan te stellen, deze kleiner dan 20 wooneenheden zelfs niet onder de nieuwe strengere wetgeving die van kracht wordt op 1 september.

Jac
Berichten: 75
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 aug 2010 10:17

Een mede-eigendom dient niet verplicht een syndicus aan te stellen, deze kleiner dan 20 wooneenheden zelfs niet onder de nieuwe strengere wetgeving die van kracht wordt op 1 september.
Ik dacht dat elke mede-eigendom een syndicus moest hebben en dat enkel een raad van mede-eigendom optioneel was onder de 20 wooneenheden? Wie moet anders de taken uitvoeren die de wet allemaal aan de syndicus oplegt?

Pedro
Berichten: 735

#7 , 27 aug 2010 12:33

Situatie :

Ruim 3 jaar geleden kocht ik een appartement in een blok waar in totaal 4 appartementen gevestigd zijn. Het gebouw betreft een oude boerderij die een tiental jaar geleden is omgebouwd tot een appartementsblok.

Een tijdje geleden werd door een van de andere eigenaars een vergadering gevraagd. Nu blijkt dat er ten tijden van de verbouwing een gemeentelijke verplichting werd opgelegd om de voorgevel nog te bekleden met crepi.
Een van de eigenaars stelde dus voor om offertes te vragen. Ik viel totaal uit de lucht, want zowel de notaris als de vorige eigenaar hadden me niets verteld van een verplichting.

Er blijkt tevens door ieder van de 4 eerste eigenaars van de appartementen destijds een som van 5.000 € gestort te zijn om grotere werken te voldoen en om de voorgevel te bezetten. Van deze som is o.a. de aanleg van de parking en de tuin betaald.

Nu is mijn vraag : heb ik als nieuwe eigenaar van een appartement recht op mijn deel van het reservefonds of mag dit inderdaad aan de vorige eigenaar teruggegeven worden? Ik dacht dat het reservefonds mee overging naar de nieuwe eigenaar.

Ik weet dat de oude eigenaar achter mijn rug de andere eigenaars contacteert om te vragen om het geld vrij te maken.

In de basisakte staat wel vermeld dat het appartementsgebouw uit de wet van mede-eigendom wordt gehouden (was om te vermijden dat er een syndicus moest aangeduid worden).

Graag jullie reacties.

Bedankt.
Vanaf het ogenblik dat er minstens 2 verschillende mede-eigenaars zijn en er een splitsingsakte werd opgemaakt met daarin privatieve en gemeenschappelijke delen, ressorteert men onder de gedwongen mede-eigendom van gebouwen of groepen van gebouwen.

Wanneer de akte in de registers van het bevoegde hypotheekkantoor werd overgeschreven, verkrijgt de VME (die op basis van vorige van rechtswege ontstaat) rechtspersoonlijkheid.

In de gevallen (cfr. zeer kleine gebouwen) dewelke dit verrechtvaardigen, kan afgeweken worden van het principe gedwongen mede-eigendom van gebouwen of groepen van gebouwen. Dit gebeurt ofwel door de opsteller van de initiële akte dan wel nadien mits beslissing van de eigenaars die met eenparigheid van stemmen daarover beslissen.

In dit geval werd het niet ressorteren onder de vernoemde mede-eigendom in de statuutakte opgenomen.

In dat geval kan maar moet er geen syndicus worden aangesteld.

Desalniettemin bezit het gebouw met z'n 4 appartementen de hoedanigheid van gedwongen mede-eigendom.

In dat geval is artikel 577-2 B.W. van toepassing. Enkel paragraaf 9 binnen dit artikel is van dwingend recht. M.a.w. alle gemeenschappelijke lasten dienen te worden omgeslagen volgens aandelen. Men kiest voor de toepassing van het waardecriterium, het nuttigheidscriterium of een combinatie van beiden.

Buiten deze paragraaf kunnen de eigenaars onderling zelf bepalingen vastleggen.

Het is dus belangrijk om na te gaan wat er in de verkoopakten en/of de splitsingsakte werd voorzien of wat eventueel nadien tussen de eigenaars werd bepaald.

Stijn1
Topic Starter
Berichten: 13

#8 , 04 okt 2010 16:41

Ondertussen heb ik vernomen dat een van de 2 oorspronkelijke eigenaars zijn woning ook gaat verkopen. Ik heb aan zijn notaris meegedeeld dat er een rekening is, maar deze blijkt ondertussen gesaldeerd te zijn (eind september). Er is dus ook aan de koper van de woning niet meegedeeld dat er een rekening was en dat er een verplichting is om de gevel te bezetten.

Volgens de oorspronkelijke eigenaar/nuverkoper was dit gewoon een mondelinge afspraak. Maar er is wel geld van gebruikt om gemeenschappelijke delen aan te leggen....

Wat kan ik hiertegen nog doen...? Kan niet tegen de achterbaksheid van mensen door alles maar stiekem te doen....achter de rug van anderen.

Graag uw reacties.
Dank je wel.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”