Rechten / Plichten van voorzitter van AV. (nieuwe wet)

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

Rechten / Plichten van voorzitter van AV. (nieuwe wet)

#1 , 21 aug 2010 16:57

Goede namiddag

r vele mede-eigenaars staan zeer weigerarchtig voor het voorzitten van de AV :
1. wegens gebrek kennis over en/of duidelijke afbakening van rechten en plichten van dergelijk functie.
2. mogelijke (?) aansprakelijkheid (en vervolging) bij vormfouten en procedurefouten bij debatten en stemming en opmaken/ondertekenen van de notulen van de AV. (recent zijn we de voorbereidingen voor de AV samen met de syndicus gestart en hierbij werd vermeld dat de voorzitter verplicht is de notulen van de AV te ondertekenen...)

of.. dient de mede-eigenaar voorzitter van de AV eerst en vooral een stemming te laten doorgaan waarbij hij een buiten vervolging bekomt voor mogelijke vorm en procedurefouten bij het leiden van de AV. (te weten dat vele mede-eigenaars niet juridisch zijn onderlegd of onervaren in het leiden van vergaderingen met duidelijke tegenstrijdige belangen tussen verschillende eigenaars.)

Misschien moeten we voor dit onderwerp een nieuwe thread starten.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie visie.

Nomic.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FrankV
Berichten: 277

#2 , 22 aug 2010 02:03

Het is de taak van de syndicus u hierin bij te staan.
U kunt hem vragen schriftelijk te bevestigen dat alles correct verlopen is ( op het einde van de notulen).
Zijn beroepsaansprakelijkheid is verzekerd ( hopelijk ). U kunt hem vragen het bewijs daarvan te leveren.
Hij is de vakman bij uitstek ( hopelijk ) U kunt hem vragen naar zijn opleidingen.
Juridisch onderlegd ( hopelijk ) U kunt hem ondervragen als hij zich voor de eerste keer komt presenteren op de Raad van Mede-eigendom en desgevallend ook nog voor de stemming over de verschillende offertes op de algemene vergadering. :lol:


Art. 577-6. Burg. Wetb. § 10
"De syndicus stelt de notulen van de beslissingen op die worden genomen door de algemene vergadering met vermelding van de
behaalde meerderheden en van de naam van de mede-eigenaars die tegen hebben gestemd of zich hebben onthouden. Deze notulen worden aan het einde van de zitting en na lezing ondertekend door de voorzitter van de algemene vergadering, door de bij de opening van de zitting
aangewezen secretaris en door alle op dat ogenblik nog aanwezige medeeigenaars of hun lasthebbers."

Alle mede-eigenaars die nog aanwezig zijn op het einde van de vergadering ondertekenen de notulen (Ze moeten dit natuurlijk niet. )
Ik denk dat het al geen goed teken is dat uw syndicus dit niet weet.

Ik begin het stilaan op mijn heupen te krijgen van al die would-be-syndici die wind verkopen en ondertussen wel het ereloon van een professionele syndicus opstrijken. :evil:
Het wordt tijd dat de operatie "grote kuis" van het BIV vorm krijgt, ook bij de syndici.
"De cowboys moeten eruit" zoals mevr. Krickovic van de Unie Vlaamse Syndici schrijft.
Het is de taak van elke geïnformeerde mede-eigenaar hieraan actief mee te werken.
Ik doe mee. U ook? :D
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 22 aug 2010 08:36

Ben al jaren met operatie grote kuis bezig in mijn regio. :mrgreen:

Resultaat tot op heden:

3 syndici in gebouwen waar ik mede-eigenaar ben, al of niet met hulp van de vrederechter, groenere weiden laten opzoeken.

2 syndici in gebouwen waar ik gevraagd werd voor rvb geholpen om te verhuizen. (Wat spijtig genoeg niet meer mogelijk is vanaf 1 september... Zal meer flats moeten aanschaffen :shock: )

En toen kwam ik dit forum tegen... :mrgreen: en Pedro :mrgreen:

Die resultaten zijn niet echt gekend natuurlijk maar misschien dat de uitvoerders van operatie "grote kuis" van het biv eens officieel hier uitgenodigd kunnen worden?

Reclame

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

#4 , 22 aug 2010 10:35

Goede morgen.

Dank je wel voor de antwoorden, echter wil dit zeggen dat de voorzitter van de AV voor wat betreft de AV gedekt wordt door de beroepsverzekering van de Syndicus mbt fouten begaan tijdens de AV?
Het feit dat een aantal mede-eigenaars na de AV de notulen mee ondertekent houd dit dan eveneens de ontlasting/decharge in voor de Voorzitter van de AV?

Het feit dat de voorzitter bevestiging krijgt van de sydicus dat alles volgens de regels is verlopen belet niet dat andere (heethoofdige) mede-eigenaars toch juridische stappen ondernemen tegen het verloop van de AV en de voorzitter hier rechtstreeks voor aanspreken.

Ik kijk met belangstelling uit naar een vrijwilliger onder de mede-eigenaars die de moed heeft om deze vergadering voor te zitten.

Best groeten
Nomic

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”