Recht op sleutel bij domicilie?

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Recht op sleutel bij domicilie?

#1 , 18 aug 2010 20:32

Beste,

Mijn vriendin woont (of beter: woonde) samen bij haar vader.
(Gescheiden ouders, vader hoederrecht, geen contact meer met familie aan de kant van de moeder).

Echter sloeg hij haar al meerdere malen, de laatste keer waren er getuigen bij (de buren, die het zagen door het raam, en hoorden), en is de politie voor de zoveelste maal gekomen.
Die hebben haar aangeraden om vanaf die nacht niet meer daar te overnachten, en sedert die nacht verblijft ze bij mij.

Haar domicilië-adres is nog steeds bij haar pa, en hij krijgt nog steeds kindergeld en allimentatie voor haar.
Echter heeft hij deze week het slot gewijzigd, waardoor ze niet meer binnenkan om haar spulletjes op te halen.
Nu wilt hij haar de sleutel niet geven, omdat ze daar niet meer woont aldus hem (maar ze staat wel nog daar ingeschreven + spullen liggen daar).
Ook ziet ze niks (op gelijk welke wijze) terug van kindergeld en allimentatie.
Ze wilt studeren, maar hij wilt haar papieren niet ondertekenen, dus ze kan niet ingeschreven worden (zelfs als meerderjarige vereist het nog om een handtekening van (een van) je ouders te hebben).

Vanaf oktober gaat ze alleen wonen, en wijzigt haar domicilië-adres dan ook (hier is slechts haar tijdelijk verblijfsadres).

Wij werden aangeraden om vanaf dat dit gebeurd er met de politie en slotenmaker naartoe te gaan, de deur open te breken en alles mee te nemen van haar.
Echter vragen wij ons af of er nog een andere methode is?

Zij is 19 jaar en ik ben 18 jaar, wij zijn beide wettelijk gezien meerderjarig dus.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 18 aug 2010 21:59

Ze wilt studeren, maar hij wilt haar papieren niet ondertekenen, dus ze kan niet ingeschreven worden (zelfs als meerderjarige vereist het nog om een handtekening van (een van) je ouders te hebben).
dit klopt niet. Gezien ze meerderjarig is, kan ze zelf alles tekenen. Ouders hebben eigenlijk geen inspraak in de richting die gestudeerd wordt, maar zijn wel onderhoudsplicht.

Los van je vraag, maar gezien jullie beide jeugdige leeftijd, raad ik je ten stelligste aan om naar het OCMW te stappen. Niet noodzakelijk voor financiële steun, maar puur praktisch: wat moet je doen eens je samenwoont, welke belastingen mag je verwachten, hoe deel je je kosten in, ... Natuurlijk speelt het financiële ook een grote rol: het OCMW kan eventueel méé helpen zorgen dat zowel de moeder als de vader de kosten van de studies en het levensonderhoud van je vriendin moeten mee helpen betalen, zeker gezien de problematische gezinssituatie.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#3 , 18 aug 2010 22:37

Ze wilt studeren, maar hij wilt haar papieren niet ondertekenen, dus ze kan niet ingeschreven worden (zelfs als meerderjarige vereist het nog om een handtekening van (een van) je ouders te hebben).
dit klopt niet. Gezien ze meerderjarig is, kan ze zelf alles tekenen. Ouders hebben eigenlijk geen inspraak in de richting die gestudeerd wordt, maar zijn wel onderhoudsplicht.
Dit dacht ik dus ook, maar de school verplicht een ouderlijke handtekening.
Los van je vraag, maar gezien jullie beide jeugdige leeftijd, raad ik je ten stelligste aan om naar het OCMW te stappen. Niet noodzakelijk voor financiële steun, maar puur praktisch: wat moet je doen eens je samenwoont, welke belastingen mag je verwachten, hoe deel je je kosten in, ... Natuurlijk speelt het financiële ook een grote rol: het OCMW kan eventueel méé helpen zorgen dat zowel de moeder als de vader de kosten van de studies en het levensonderhoud van je vriendin moeten mee helpen betalen, zeker gezien de problematische gezinssituatie.
Wij gaan nog niet samenwonen, ik blijf gewoon bij m'n ouders wonen zoals nu, maar vanwege haar probleemsituatie thuis gaat ze dus op eigen benen gaan staan, waar m'n ouderlijk huis een tijdelijke oplossing was.
Het OCMW is al gecontacteerd voor financiële steun, en voor hulp gaan we voorlopig naar het JAC, dus hopelijk komen deze zaken wel tot hun recht.

Maar het draait me specifiek om wat te doen nu hij haar geen toegang meer verleent tot zijn (en in feite ook haar) woonst.
Sowieso gaat ze hier morgen over gaan spreken in het JAC, maar ik dacht dat ik hier ook even raad kon opdoen misschien.

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 18 aug 2010 22:56

maar de school verplicht een ouderlijke handtekening.
welke school?
Wij gaan nog niet samenwonen, ik blijf gewoon bij m'n ouders wonen zoals nu, maar vanwege haar probleemsituatie thuis gaat ze dus op eigen benen gaan staan, waar m'n ouderlijk huis een tijdelijke oplossing was.
Het OCMW is al gecontacteerd voor financiële steun, en voor hulp gaan we voorlopig naar het JAC, dus hopelijk komen deze zaken wel tot hun recht.
uitstekend!
Maar het draait me specifiek om wat te doen nu hij haar geen toegang meer verleent tot zijn (en in feite ook haar) woonst.
Sowieso gaat ze hier morgen over gaan spreken in het JAC, maar ik dacht dat ik hier ook even raad kon opdoen misschien.
Ik zie niet in waarom je vriendin zou wachten tot ze een nieuwe domicilie heeft. Indien jij als "stockageplaats" kan dienen, denk ik dat het best is dat ze dit, idd samen met politie, momenteel reeds doet. Anders kan de pa nog zaken vervreemden die ze zich wil toeëigenen. Anderen kennen hier de procedure echter beter dan ik.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 20 aug 2010 11:22

“Art.439...wordt gestraft hij die...in een door een ander bewoond huis...binnendringt, hetzij met behulp van bedreiging of...valse sleutels"(Strafwetboek 8 juni 1867).

Zo lang uw vriendin gedomicilieerd is bij haar vader is diens huis ook het hare en dus NIET ‘een door een ander bewoond huis’.Zij kan dit huis dan ook ongestraft binnendringen en wat haar toebehoort meenemen.

“Art.69.§ 2. De kinderbijslag wordt aan het rechtgevend kind zelf uitbetaald :...b) als het ontvoogd is of de leeftijd van 16 jaar bereikt heeft en niet bij de in § 1 bedoelde persoon woont. Aan deze laatste voorwaarde is voldaan door afzonderlijke hoofdverblijfplaatsen als bedoeld in artikel 3, 1e lid, 5° van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, of als met daartoe voorgelegde officiële documenten aangetoond wordt dat de gegevens in het Rijksregister niet of niet meer overeenstemmen met de realiteit...”(19 DECEMBER 1939. - Samengeordende wetten betreffende de kinderbijslag voor loonarbeiders).

Wend u daartoe tot het betrokken kinderbijslagfonds met de nodige attesten.

“Art.203.§ 1. De ouders dienen naar evenredigheid van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de opleiding van hun kinderen. Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......”(Burgerlijk Wetboek).

Komen zij die verplichting niet na maak dan toepassing van “Art.1320.De vorderingen tot toekenning...van de uitkering tot levensonderhoud kunnen worden ingesteld bij een verzoekschrift, dat de eiser persoonlijk of door zijn advocaat aan de (vrede)rechter moet aanbieden.”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie en vraag daartoe een papieren formulier. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat. Desnoods kopieert u de tekst van art.1034ter Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm.

‘zelfs als meerderjarige vereist het nog om een handtekening van (een van) je ouders te hebben‘ kan u desnoods betwisten bij Vlaamse Ombudsdienst(Decr.980707,B.S.980825) http://www.vlaamseombudsdienst.be" onclick="window.open(this.href);return false; .Vereist is dan wel dat u VOORAF vergeefs de betrokken school aangetekend hebt aangemaand u in de gegeven omstandigheden in te schrijven zonder handtekening van een ouder.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 20 aug 2010 18:15

Dat laatste --- hier tekenen - heb ik ook meegemaakt als ik per toeval - alle ja ik mocht mee op te betalen - meerderjarige zoon zich liet inschrijven in een stedelijke hogeschool.
Begonnen moeilijk te doen - zoon had al getekend - ik moest meetekenen ...
Wat vragen beginnen te stellen -- op welke wetteksten zij zich beriepen.
Ouders... iemand die wettelijk 18 jaar is heeft geen juridisch verantwoordelijke ouders meer.
Grondwet enz hadden ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Wij gingen er nog van horen ... enz.
Dag erna heb ik eens met de juridische dienst (onderwijs) gebeld van de stad ... wat gebabbeld - nooit nog iets gehoord ... systeem was jaar daarna wel aangepast met duidelijke instructies naar personeel.

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#7 , 25 mei 2016 12:34

Verhip, ik keek even door de oudere topics, en kwam dit tegen.
Aangezien ik het niet leuk vind om online topics tegen te komen waarbij men het einde niet kent, geef ik deze eens een massale bump. :-)

Vriendin is toen inderdaad alleen gaan wonen.
Haar vader zat aan medicatie die als bijwerking had dat hij agressief kon zijn (wat geen excuus is in feite voor de daden van toen).
Het stoppen van deze medicatie + het feit dat ze niet continu bij elkaar zaten, heeft ervoor gezorgd dat ze een tweetal jaar later alles goed hebben kunnen uitpraten.
Spullen heeft ze ondertussen dus ook al terug, met dat de relatie met de vader hersteld is.

Vriendin heeft indertijd toch naar school kunnen gaan zonder die handtekening, directie heeft dit expliciet moeten goedkeuren daar zij al meerderjarig was.
Ondertussen afgestudeerd en werkzaam in de sector waarvoor ze studeerde.

Dankzij de hulp van het OCMW (financieel) heeft zij dit toen allemaal kunnen verwezenlijken, en heeft ze nu een diploma en werk.
Het zijn dus niet allemaal profiteurs aan het OCMW hé...

En nu een massale tijdsprong naar tegenwoordig: we zijn getrouwd, hebben een eigen huisje, ondertussen al een pak meer levenservaring en wijsheid opgedaan.
Dit is dus allemaal goedgekomen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 25 mei 2016 12:38

Proficiat voor het doorzetten!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#9 , 25 mei 2016 14:00

Altijd leuk om hier een happy end te lezen.
Bedankt voor de update!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”