kelder staat blank

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

kelder staat blank

#1 , 16 aug 2010 16:14

Deze ochtend vastgesteld dat kelder van ons appartementsgebouw volledig onder water staat. Zowel gemeenschappelijke kedlers als de private kelders. Ik heb foto's genomen. Kelderdeuren staan volledig in water. Vermoedelijk ook de inhoud van de privé kelders. Maar er zijn amper bewoners aanwezig (tweede verblijven), kan dus niet gecontroleerd worden.
Betreft nieuw gebouw en ik heb vastgesteld dat de oorzaak een buis is die NIET op de riolering is aangesloten.....De riolering wordt gebruikt als verluchting (!) voor de keldder waar de gastellers zich bevinden!!!!!!

Syndicus beweert dat gemeenschappelijke delen verleden week stilzwijgend zijn definitief opgeleverd, maar er is daarvan geen enkele akte opgesteld....bovendien gaat het om een grove tekortkoming die zich in de grijze zone van de 10-jarige waarborg bevindt.
Syndicus zegt nu dat hij de promotor heeft verwittigd, maar niemand daagt op en het waterstijgt verder. Op dit ogenblik begint het in de liftkoker te stromen.

Ik ben mede-beheerder van het gebouw en voel me enigszins verantwoordelijk tegenover de andere mede-eigenaars. Wat kan ik best ondernemen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 aug 2010 17:05

De syndicus wijzen onmiddellijk wijzen op zijn plicht bewarende maatregelen te treffen wanneer hij met een dergelijke situatie wordt geconfronteerd. Gaan afgeven tegen ondertekening voor het sluitingsuur?

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 16 aug 2010 19:06

Ik ben mede-beheerder van het gebouw en voel me enigszins verantwoordelijk tegenover de andere mede-eigenaars. Wat kan ik best ondernemen?
Opgelet .... dit type van functie is afgeschaft sinds 01.08.1995.

Cfr. Art. 577-8 § 4 eerste lid en § 5 (NIET gewijizigd dor de wet van 2010)
§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft
de syndicus tot opdracht :
(...)
§ 5. De syndicus is als enige aansprakelijk voor zijn beheer; hij kan zijn bevoegdheid niet overdragen dan
met de toestemming van de algemene vergadering en slechts voor een beperkte duur of voor welomschreven doeleinden.
en ook Art. 577-14: 2de lid BW is nieuw:
Art. 577-14.
De bepalingen van deze afdeling zijn van dwingend recht.

De niet met de vigerende wetgeving strokende statutaire bepalingen worden vanaf hun datum van inwerkingtreding van rechtswege vervangen door de overeenstemmende wetsbepalingen.

Reclame

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 aug 2010 19:34

Heb syndicus in extremis nog eens gevraagd tijdelijk dompelpompen te laten plaatsen, maar hij is daar blijkbaar niet op ingegaan. Niemand komen opdagen. Ook niet van promotor bouwheer. Niemand bereikbaar. Intussen stroomt het water verder binnen aangejaagd door de hevige storm (is gebouw op Zeedijk). Zal bij gebrek aan actie zelf een initiatief moeten nemen. Geen andere mede-eigenaars aanwezig, kan dus niet beraadslagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 16 aug 2010 20:18

Bij civiele bescherming via brandweer een paar dompelpompen vragen?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”