gemeenschappelijke muur

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

gemeenschappelijke muur

#1 , 10 aug 2010 14:58

(ik ken hier echt NIKS van... daarom deze vraag):

Wij wonen in een rijwoning die vlakbij een kruispunt gelegen is.

Even in ASCII-art getekend (vooral om mezelf te amuseren daarmee):

Code: Selecteer alles

| | | | --------------------------- --------------------------- ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ | | ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ | | ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ ~~ | | --------------------------- --------------------------- XXXX,XXXX,XXXX;....XXXXXX| | XXXX,XXXX,XXXX;....XXXXXX| | XXXX,XXXX,XXXX;....XXXXXX| | XXXX,XXXX,XXXX;....XXXXXX| | ....,....,....;......XXXX| | ....,....,....;......XXXX| | ....,....,....;......XXXX| | ....,....,....;......XXXX| | --------------------------- ^ | | ONS HUIS
~ = water
X = bebouwing (huizen)
. = groen (tuin/...)
, = gemeenschappelijke, langs 2 kanten verder bebouwde muur (bij tuin: een lage muur)
; = de muur in kwestie

Ons huis (zie tekening) grenst dus aan 1 huis en aan een stuk grond. De zijgevel van ons huis is niet "mooi" afgewerkt, je ziet de ruwe bakstenen (meer dan waarschijnlijk exact op de scheidingslijn). Dit doet ons vermoeden dat er ooit nog een huis naast ons zal gebouwd worden (geen enkel probleem mee, hoe eerder hoe beter, dit zou ons lagere energiekosten bezorgen en zorgt ervoor dat hun kennel weg zou zijn). Maar hoe zit dat dan met die muur? Is die nu al gemeenschappelijk? wordt die op dat moment zonder vergoeding gemeenschappelijk, krijgen wij een onverwachts centje op dat moment, ... ?

Ter info:
Ons huis is zeker later gebouwd dan het huis dat bij de tuin hoort, die hebben trouwens nog altijd dezelfde eigenaars als en waren dus "op de hoogte" van de bouw van ons huis (gebouwd in 1991).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 aug 2010 16:17

Zoals ik uit uw tekening kan opmaken, is de muur pal op de scheiding gebouwd, hetgeen normaal is bij dergelijke bouwwijze. Normalieter zou dan de muur vandaag de dag nog uw eigendom zijn, en moet de gebuur, als hij zou bouwen, de helft van de muur overnemen als hij erin wil steunen (bvb de vloerplaten). Hij zal dan de helft van de waarde van de muur aan u moeten betalen. Hij is hiertoe evenwel niet verplicht. Hij kan er gewoon tegenbouwen, zonder enige bevestiging in uw muur, met een eigen fundering. Dan moet hij u niets betalen. dat zal hem waarschijnlijk wel duurder uitvallen, want 1) hij moet zelf een muur bouwen, met fundering, en hij heeft zeker 10 à 15 cm plaatsverlies door die muur.
Op gebied van geluidsoverdracht is deze laatste oplossing echter de beste.

JPV
Topic Starter
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 aug 2010 16:35

Zoals ik uit uw tekening kan opmaken, is de muur pal op de scheiding gebouwd, hetgeen normaal is bij dergelijke bouwwijze. Normalieter zou dan de muur vandaag de dag nog uw eigendom zijn, en moet de gebuur, als hij zou bouwen, de helft van de muur overnemen als hij erin wil steunen (bvb de vloerplaten). Hij zal dan de helft van de waarde van de muur aan u moeten betalen. Hij is hiertoe evenwel niet verplicht. Hij kan er gewoon tegenbouwen, zonder enige bevestiging in uw muur, met een eigen fundering. Dan moet hij u niets betalen. dat zal hem waarschijnlijk wel duurder uitvallen, want 1) hij moet zelf een muur bouwen, met fundering, en hij heeft zeker 10 à 15 cm plaatsverlies door die muur.
Op gebied van geluidsoverdracht is deze laatste oplossing echter de beste.
wat is de waarde van zo'n muur eigenlijk? (hoogte: zo'n 8 meter, diepte: 12 meter, schuin hellende daken: in totaal zo'n 80m² gevel, vermoed ik)

Ik veronderstel dat ik eventueel kan voorstellen om de muur gratis over te dragen in ruil dat hij bvb een betere geluidsisolatie plaatst? (waarbij ik dan de muur in gemeenschap breng en hij verplicht is om blijvend geluidsisolatie te plaatsen zolang hij "onze" muur gebruikt?)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 10 aug 2010 19:52

[quote="JPVwat is de waarde van zo'n muur eigenlijk? (hoogte: zo'n 8 meter, diepte: 12 meter, schuin hellende daken: in totaal zo'n 80m² gevel, vermoed ik)

[/quote]
Kijk even op http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=365" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”