bestaande tuinafsluing verplicht over te nemen?

verbouwster13
Topic Starter
Berichten: 2

bestaande tuinafsluing verplicht over te nemen?

#1 , 09 aug 2010 09:01

Situtatieschets:
7 jaar geleden hebben wij een vrijstaande woning gekocht
aan één zijde stond (en staat nog steeds) een oude betonnen afsluiting
deze staat +- 20 à 40cm (schuin) van de scheidingslijn
onze buren hebben deze een 30-tal jaar geleden geplaatst vermoeden wij
de mensen waar wij de woning van gekocht hebben hebben deze afsluiting
niet mee betaald omdat zij deze niet wensten, dit is ook de reden waarom deze
niet op de scheiding geplaatst is
nu wij hier 7 jaar wonen verwacht onze buurman dat wij hem betalen voor deze
betonnen schutsels want wij zouden hier ook gebruik van maken volgens hem
Dit is echter niet zo, wij hebben er bij al onze aanplantingen rekening mee gehouden
dat we ver genoeg van de schutsels afblijven. Speciaal om deze afschuwelijke schutsels
te verbergen, overal steken er ook pluggen uit, we vermoeden dat hij aan zijn kant
vanalles heeft vastgeboord tegen deze schutsel.
Wij zitten er niets mee in om mee te betalen voor nieuwe schutsels die op de
juiste plaatst komen (scheidingslijn).
Onze buren zijn +-75 jaar, wat als wij nu zouden betalen voor de oude schutsels en
wij over een aantal jaren nieuwe buren krijgen die nieuwe schutsels op de scheidingslijn
wensen (wat ook begrijpelijk is)? Wij gaan er van uit dat wij bij de aankoop van onze woning onze woning en tuin
gekocht hebben in de staat zoals ze zich bevinden. Dat onze voorgangers niet mee wensten
te betalen is niet ons probleem. Hoe kan je nu ook een bedrag gaan kleven op 30jaar oude schutsels.
Wij hebben momenteel nog geen problemen met onze buren, komen ook vrij goed overeen gezien
de situatie. Hun tuin bestaat namelijk uit reuze (+- 20 meter hoge) dennenbomen, geplaatst tot minder dan
een meter van die betonnen schutsels, die ons licht serieuswegnemen en waarvan de takken serieus overhangen.
Mijn man is elk jaar 2 volledige dagen bezig met het wegsnoeien van overhangende takken (in samenspraak met onze buurman).
Wij zorgen er ook steeds voor dat al het afval verwijderd wordt, dus uiteindelijk heeft onze buur hier geen last van.
Wij dachten altijd als wij niet te moeilijk doen naar onze buren over die bomen, dan is onze buurman
ook niet geneigd om bij het minste moeilijk tegenover ons te zijn.
Hoe lossen we dit het beste op?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette
Berichten: 2507

#2 , 09 aug 2010 10:05

uw buur heeft dus dertig jaar gelden, toen U nog geen eigenaar was, op ZIJN eigendom schutsels geplaatst,tegen de zin van de vorige eigenaars, en wil daar nu van U een tegemoetkoming voor hebben?

Ik heb in mijn eigendom op mijn kosten, ook zonder bouwvergunning en zonder dat U daarmee akkoord ging, een aantal betonnen platen geplaatst. Ik ga ervan uit dat U daar nu, anno 2010 ook de helft van gaat betalen ?

Dat diezelfde buur zijn bomen te dicht bij de scheiding heeft geplaatst is zijn fout. U MAG zelfs zijn takken niet snoeien, dat moet hij/zij doen (of laten doen).
Vraag is of die bomen zelfs mogen blijven staan (dertig jaar ?)
----------------

veel zever zou ik echter niet maken: 75 jaar! ("volgend jaar gaan we er eens over denken buurman" )tegen dat een eventueel proces is uitgesproken wonen er nieuwe mensen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 10 aug 2010 09:03

“Art.663.Eenieder kan, in de steden en voorsteden, zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘deze staat +- 20 à 40cm (schuin) van de scheidingslijn’ houdt in dat zij niet tot scheiding dient.

“Art.2262bis.§ 1. Alle persoonlijke rechtsvorderingen verjaren door verloop van tien jaar....”(B.W.).

‘verwacht onze buurman dat wij hem betalen voor deze betonnen schutsels.’ is een persoonlijke rechtsvordering die ± 30 jaar oud is en dus verjaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

verbouwster13
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 11 aug 2010 07:57

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik ga nog een keer informeren bij de vorige eigenaars om te weten te komen
wanneer de schutting juist geplaatst is en dan zullen wij onze buurman
een keer rustig uitleggen dat wij niet van zin zijn te betalen voor deze oude
schutsels.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”