Recht op vrije ruimte buitenmuur

peterheij
Topic Starter
Berichten: 2

Recht op vrije ruimte buitenmuur

#1 , 06 aug 2010 11:26

Onze buitenmuur blijkt vochtig te zijn, deels ligt dit aan het onderhoud van de muur zelf, deels ligt dit aan de rommel die mijn buurman tegen deze muur opgestapeld heeft zodat het vocht via deze berg de muur insijpelt. Nu weigert mijn buurman deze rommel op te ruimen. Mijn vraag: kan ik dit gerechtelijk afdwingen en toegang eisen om de muur te herstellen. Tevens zou ik willen weten of ik kan eisen dat hij een bepaalde ruimte vrij laat om herhaling te voorkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 aug 2010 11:40

Is die muur gemeenschappelijk of niet?

peterheij
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 aug 2010 07:26

Nee de muur is van ons.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 aug 2010 10:24

Als die muur van jullie is, en dus NIET GEMEENSCHAPPELIJK, mag de gebuur er wel zaken tegen laten rusten. Hij mag er echter niets in bevestigen, en hij mag hem uiteraard ook niet beschadigen.
Ik denk dat uw gebuur dus zijn rommel zal moeten verwijderen om de muur te laten uitdrogen. Wil hij dat niet vrijwillig doen, zal je naar de Vrederecher moeten, eventueel eerst voor een bemiddeling.
Neem dan wel duidelijke foto's van de toestand mee, dan weet de rechter waarover het gaat.

Lori
Berichten: 221

#5 , 08 aug 2010 11:41

Hij mag geen gebruik maken van die muur .Ik heb welf zo'n buur zitten en heb daarvoor de politie gecontacteerd en hij mag daar niets tegen plaatsen ,zelfs nog geen schup .Net zo met de omheining ,als die van jou is mag hij die niet gebruiken en als goede buur gedraag je je ook zo .Heel simpel , hij zal ook wel een muur bezitten ,als hem zijne rommel daar tegen plaats .
Uiteindelijk zaken zetten tegen een muur kan vocht maar ook ongedierte veroorzaken .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”