Discriminatie van niet-naleving reglement

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Discriminatie van niet-naleving reglement

#1 , 03 aug 2010 23:18

Ik stel me enkele vragen bij de naleving van het reglement. Sinds het ontstaan van het residentiële park in de jaren '70 hebben vele mede-eigenaars aanpassingen aangebracht aan hun vakantiewoning die niet altijd conform zijn met het reglement of de akte. Zoals bv, een stalen omheining (die verboden is) ipv een houten, een hogere omheining dan de voorgeschreven hoogte van 80cm, een tuinhuis die de maximum oppervlakte overstijgd, de ramen in een ander kleur dan het voorgeschreven wit of bruin, enz... Deze overtredingen werden doorheen de jaren getolereerd en niet op ingegaan, bijgevolg dat 75% van deze vakantiewoningen niet in regel zijn met voorgeschreven reglement.

Nu blijkt echter dat nieuwe eigenaars wel berispt worden en er zelfs sancties dreigen genomen te worden indien ze de voorgeschreven normen niet naleven. Dit vind ik echter een discriminatie ten opzichte van de andere mede-eigenaars die sinds jaar en dag het reglement aan hun laars lappen onder toeziend oog van de syndicussen.

Is het niet zo dat 'iedereen gelijk is voor de wet' en dat iedereen dan berispt dient te worden die deze overtreding begaat? Kan de syndicus zomaar optreden bij één iemand die het reglement overtreedt en de andere gelijkaardige overtreding van zijn buur door de vingers ziet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 aug 2010 00:17

Ipv de anderen die "ontsnappen" aan de berisping van de syndicus te berispen lijkt het me eerder aangewezen in een dergelijk geval de syndicus vriendelijk op het eigen reglement te wijzen hem vriendelijk een lijstje te bezorgen van alle overtredingen op dit reglement en de akte en hem verzoeken met dezelfde spoed onmiddellijk op te treden tegen de vastgestelde overtredingen aangezien u anders verplicht zal zijn hem in gebreke te stellen in het vervullen van de hem opgelegde taken en de nodige stappen te ondernemen om een gelijke berechtiging voor iedereen en de verantwoordelijken voor het gedoogbeleid via een juridische procedure te bekomen.

Lijkt me wat makkelijker, neen? :mrgreen:

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#3 , 04 aug 2010 18:40

Als ik het goed begrijp, dan mag de syndicus geen onderscheid maken tussen de overtredingen en moet hij alle overtredingen gelijk behandelen. Zoniet kan hij in gebreke worden gesteld.

Dus indien bv. de syndicus mij berispt en dreigt met sancties omdat ik mijn vensters in een andere kleur heb geschilderd dan de voorgeschreven kleuren in de akte, moet hij ook optreden tegen de tientallen anderen die hiermee in overtreding zijn?

Daar het gaat om een 200 percelen waarvan er 95% wel met iets in overtreding zijn met de akte of het reglement is het onbegonnen werk voor de syndicus om tegen al deze overtredingen in te grijpen. Is het dan niet eenvoudiger om het reglement en akte aan te passen en te moderniseren (deze stamt immers nog uit de jaren '70 en werd opgesteld door een groepje gepensioneerde ambtenaren).

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 aug 2010 20:16

Dat is dan aan de syndicus om te oordelen wat hij op de agenda zal plaatsen. Gelet op de nieuwe wetgeving ( vanaf 01/09/2010) kan u de syndicus verplichten een agendapunt op de volgende vergadering te plaatsen in de aard van "systematische bespreking van gedocumenteerde overtredingen tegen reglement en basisakte in de mede-eigendom" Natuurlijk overhandig je hem hierbij de volledige gedocumenteerde lijst van overtredingen met het verzoek deze dringend te behandelen. Nieuwsgierig naar wat hij gaat doen als 95% van diegenen die hem dienen te kiezen op de vingers dient getikt te worden... :twisted:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”