Oplossen erfdienstbaarheden

Nalie
Topic Starter
Berichten: 2

Oplossen erfdienstbaarheden

#1 , 03 aug 2010 14:29

We willen een woning met grond aankopen waarop er erfdienstbaarheden liggen. In de huidige situatie moet de buurman over onze grond voor naar zijn garage te gaan. Wij moeten over de grond van de buurman om naar onze achterliggende grond (weiland) te gaan.
We willen de buurman een voorstel doen om via grondenruil en betaling kosten deze erfdienstbaarheden af te staan. Is het voldoende dat we hiervoor een overeenkomst met de buurman afsluiten? Of moet een erfdienstbaarheid door een rechter en/of notaris opgelost worden?

Adviezen welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 aug 2010 14:53

Voor grondenruil zal je toch via een notaris moeten, omdat ook voor het kadaster alles inorde moet zijn.
In deze akte kan dan ook het uitdoven van de erfdiensbaarheid worden vermeld.
persoonlijk heb ik dit ook gedaan met mijn buur. Voor het bouwen van mijn nieuwe garage heb ik 3 M² grond moeten ruilen met mijn buurman. Die 3 meter hebben meer gekost dat de huidige goudprijs, aan landmeter en notariskosten, maar ja, ik heb er nu een mooiere een grotere garage door.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”